تهران- ایرنا- رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: در ۱۰ سال گذشته در مجموع به ۳۶۴ طرح با مبلغ ۳۶ میلیارد دلار تسهیلات اختصاص یافته که تنها ۵ میلیارد دلار آن پرداخت شده و ۱۳.۳ میلیارد دلار معوق شده است.

به گزارش ایرنا، مهدی غضنفری در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: در ۱۰ سال گذشته ۴۶ طرح نیروگاهی به میزان ۳.۷ میلیارد دلار پشتیبانی مالی شدند که ظرفیت آنها ۷۲۰۰ مگاوات است که ۶ هزار مگاوات به شبکه متصل شده و تنها ۱۰۰ میلیون دلار از وام‌ها بازگشت داده شده است.

وی افزود: صندوق به ۵۶ طرح نفت و گاز به میزان ۱۶.۵ میلیارد دلار وام داده و تنها ۱.۲ میلیارد دلار بازپرداخت شده است و ۱۰ میلیارد دلار آن بازگشت نداشت.

وی گفت: در دو سال آینده در نظر داریم ۲ میلیارد دلار تسهیلات به نیروگاه تجدیدپذیر بپردازیم تا ۱۵ هزار مگاوات برق تجدیدپذیر در کشور تولید شود و باید توجه داشته باشیم که بازپرداخت تسهیلات در این نیروگاه‌ها بهتر از نیروگاه‌های فسیلی است.

غضنفری بیان کرد: از مجلس تشکر می‌کنیم که مصوب کرد در برنامه هفتم توسعه ۱۰۰ میلیارد دلار طلب صندوق توسعه ملی از دولت‌ها را از طریق میادین نفت و گاز بازپس بگیریم.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی اظهار داشت: بررسی تجربه‌های ١٠ سال گذشته حاکی از این است که باید تغییر روش داشته باشیم و بر این اساس مقرر شد برای سرمایه گذاری در طرح‌های بالای ١٠٠ میلیون دلار، نوعی مشارکت و سرمایه گذاری را پیشنهاد دهیم.

غضنفری ادامه داد: در بحث بازگرداندن مطالبات صندوق هم پیشنهاد دادیم که وارد سرمایه‌گذاری در چاه‌های نفتی مشترک شویم چراکه امکان استخراج و فروش نفت وجود دارد.

وی تاکید کرد: صندوق توسعه ملی نهاد مالی است و وارد حفاری میادین نخواهد شد و این اقدام از سوی شرکت‌های تخصصی انجام می‌شود.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی اظهار داشت: بررسی تجربه‌های ١٠ سال گذشته حاکی از این است که باید تغییر روش داشته باشیم و بر این اساس مقرر شد برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های بالای ١٠٠ میلیارد دلار نوعی مشارکت و سرمایه‌گذاری را پیشنهاد دادیم و در بحث بازگرداندن مطالبات صندوق پیشنهاد دادیم که وارد سرمایه‌گذاری در چاه‌های نفتی مشترک شویم؛ چراکه امکان استخراج و فروش نفت وجود دارد.

 وی تاکید کرد: صندوق توسعه ملی نهاد مالی است و وارد حفاری میادین نخواهد شد و این اقدام از سوی شرکت‌های تخصصی انجام می‌شود.

 پرداخت ۵ میلیارد بدهی دولت سیزدهم به صندوق توسعه ملی

 در ادامه جلسه علیرضا صالح معاون منابع و مصارف صندوق توسعه درباره پرداخت بدهی دولت به صندوق گفت: دولت پنج میلیارد دلار از بدهی خود به صندوق را از محل فروش نفت، میعانات گازی و غیره پرداخت کرد.

 مدیرعامل صندوق توسعه ملی درباره مشارکت صندوق در طرح ملی مسکن توضیح داد: صندوق به دنبال مسکن سازی نیست و وزارت مسکن اعلام کرد که اوراق دارد و چون فروش اوراق نفت زمان بر است در نتیجه صندوق را پیش خرید کرد و در این طرح اطمینان می‌دهم که صندوق متضرر نمی‌شود.

 غضنفری در پاسخ به ایرنا در خصوص تضمین سرمایه‌گذاران خارجی گفت: صندوق موظف است ضمانت‌نامه صادر کند و بسیاری خواهان تضمین سرمایه‌گذاری خود در کشور بودند که مصوب کردیم اگر طرحی قابل قبول باشد تضمین می‌کنیم و در این زمینه نیز گفت‌وگوهایی نیز انجام شده است.

 وی درباره بازپرداخت بدهی به صورت ارزی تاکید کرد: تمام با پرداخت‌های ما مطابق نرخ ارز بوده است و به‌مرور زمان تمام بدهکاران مذاکره می‌کنیم اگر توان بازپرداخت نداده باشد همکاری می‌کنیم؛ اما نرخ ارز طبق همان نرخی که پرداخت شده بازپرداخت داشتیم.