قم- ایرنا - کشاورزی قم در دولت سیزدهم، افزایش سطح تولید محصولات به منظور تامین امنیت غذایی مردم در داخل و صادرات مازاد محصولات تولید شده‌ را به‌ عنوان راهبرد اصلی دنبال می‌کند که می‌تواند عامل موثری برای پویایی هرچه بیشتر این حوزه مهم اقتصادی باشد.

با وجود محدودیت‌های اقلیمی، بخش کشاورزی قم به دلیل برخورداری از بدنه کارشناسی قوی، بهره‌برداران با تجربه و نیز زیرساخت‌های مورد نیاز، هم در زمینه تولید محصولات زراعی و باغی و هم در زمینه تولید دام و طیور و شیلات، جایگاه مناسبی دارد و می‌تواند حجم قابل توجهی از نیازهای غذایی مردم استان و کشور را به خصوص در زمینه دام و طیور تامین کند.

حدود هفت هزار واحد دامداری در این استان فعال است و حجم قابل توجهی از محصولات دامی تولید شده در قم علاوه بر تامین نیاز داخلی استان در سایر نقاط کشور عرضه می‌شود،‌ همچنین سالانه ۳۰‌ هزار تُن گوشت قرمز و ۱۸۰ هزار تُن شیر در قم تولید می‌شود.
بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار نیز در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند و میزان متوسط تولید این بخش استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینه محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.
مهمترین محصولات کشاورزی قم گندم ، جو ،‌ پسته ،گیاهان دارویی ، سیفی جات و محصولات باغی نیز شامل گردو ، فندوق ، سیب ، هلو و قیصی است .
قم قطب تولید ماهی خاویاری در مناطق غیر ساحلی است.

محتواهای تولیدی خبرنگاران ایرنا قم در این ارتباط را به شرح زیر در این پرونده خبری بخوانید: