مشهد- ایرنا- استاندار خراسان رضوی گفت:یکی از ویژگی‌های مهم شهر مشهد در تلاقی دالان ترانزیتی شمال - جنوب و شرق - غرب کشور است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یعقوبعلی نظری روز یکشنبه و در نشست با انجمن صنایع تبدیلی کشاورزی استان خراسان رضوی افزود: این استان دارای ظرفیت های بسیاری دیگری در حوزه معدن، انرژی، کشاورزی و صنایع است که با کمک بخش خصوصی می توان از آنها به صورت مناسب تری استفاده کرد.

وی ادامه داد: لازم است تشکیلات مردمی و بخش خصوصی کارآمدتر شوند و بر همین اساس قرارگاه مردمی تشکیل شده تا با ساماندهی مناسب برای حل مشکلات اقدام شود و تعارض ها به کمترین حد خود برسد؛ ما همچون خودرویی در حال حرکت هستیم که مرتب نیاز به هدایت دارد و باید بلافاصله تصمیم گیری و اجرا شود.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: هیچ کم کاری از دستگاه های استان پذیرفته نیست و این در حالی است که مدیران در حال تلاش برای انجام وظیفه و حل مشکلات به صورت جهشی هستند؛ از سوی دیگر مشکلات اساسی که در استان وجود دارد با استعدادهای درون استان قابل حل است.

او اظهار کرد: باید خود را در یک سنگر احساس کنیم تا بتوانیم مشکلات را با کمک یکدیگر حل کنیم و اگر خود را در سنگرهای مختلف و روبه‌روی هم ببینیم، امکان حل مشکلات وجود نخواهد داشت زیرا هر یک از ما از زاویه نگاه خود به موضوع و مشکلات می نگریم و به مفاهمه دست پیدا نخواهیم کرد.

نظری گفت: نگاه ها نباید بر اساس ذهنیات شکل گیرد و برای به فعل رسیدن باید واقع بینانه مورد توجه قرار گیرد؛ از سوی دیگر، مشکلات تمام شدنی نیست و همانگونه که مشکلات در گذشته هم بود در حال حاضر و آینده هم هست و نبود مشکل یک توهم است که موجب توقف ما خواهد شد.

وی افزود: برای حل مشکلات باید آن را مکرر و مستمر رصد کرد، سپس آنها را دسته بندی و اولویت بندی کرد و به دنبال راهکار بود و در نهایت با توجه به استعدادهای، شروع به تقسیم بندی وظایف کرد.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: شکل گیری اعتماد بین بخش دولتی و خصوصی بسیار مهم است و اینکه باور کنیم که در یک جبهه واحد به معنای انسجام در کار قرار داریم زیرا وقتی شرایط بحرانی است، باید همه جوانب را مورد نظر قرار داد و با این روش می توانیم جریان اقتصادی استان را هدایت کنیم.

او اضافه کرد: نگاه راهبردی استان در قالب قرارگاه های تخصصی، مشخص شده است و ۹۰ درصد مشکلات خرد و کلان استان را می دانیم و مهم انتخاب راه حل ها و اقدامات برای حل آن است و گاهی باید زاویه نگاه را تغییر داد تا راه بهتری پیدا شود و حضور بخش خصوصی برای انتخاب برخی از راهکارها نیز لازم به نظر می‌رسد.

نظری گفت: بنا بر گزارش ها و آمارهای موجود، صنایع غذای استان با ۳۰ درصد ظرفیت خود مشغول به فعالیت است و با نگاه به بهره وری باید این مقدار افزایش پیدا کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با دعوت از سرمایه گذاران برای مشارکت در بخش های اقتصادی استان افزود: شما می توانید سایر صنایع استان را هم مورد توجه خود قرار دهند و این در حالی است که شاهد حضور سرمایه گذاران از خارج استان برای مشارکت در بخش های مختلفی همچون معدن، انرژی و یا فولاد هستیم.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: از سوی دیگر سالانه حدود ۳۰ میلیون زائر در استان حضور دارند و امیدواریم این رقم به ۵۰ میلیون زائر در سال برسد، به همین دلیل نیاز به ایجاد زیرساخت‌های وجود دارد. در حال حاضر روزانه ۲۰۰ پرواز رفت و برگشت از فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد استفاده می کنند و با ایجاد شهر فرودگاهی مشهد، این رقم به بیش از ۵۰۰ پرواز روزانه خواهد رسید.

نظری گفت: در حال حاضر تمام ظرفیت‌های اقامتی شهر مشهد در حدود ۱۳۰ هزار تخت شبانه است و این رقم باید به حدود یک میلیون تخت برسد و حال آنکه، همه زائران نیز نمی توانند در نزدیکی حرم مطهراقامت کنند ولی باید زیرساخت‌های حمل و نقل به گونه‌ای باشد که از دورترین محل اقامت فرد بتواند ظرف ۱۵ دقیقه خود را به حرم مطهر رضوی برساند.