اهواز - ایرنا - یک متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری گفت: آنفلوآنزا در شرایط فعلی به صورت اپیدمی درآمده و بدترین عارضه آن ذات‌الریه یا پنومونی است.

دکتر شکرالله سلمان زاده چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: بدترین عارضه آنفلوآنزا ذات الریه یا سینه پهلو(پنومونی) است که می تواند منجر به بستری و حتی مرگ و میر شود و از جمله دیگر عوارض آنفلوآنزا در کودکان عفونت گوش و سینوس و در بزرگسالان سینوزیت و برونشیت است.

وی افزود: در سه سال گذشته به علت غیر حضوری بودن دانشگاهها و مدارس و رعایت پروتکل‌های بهداشتی شیوع آنفلوآنزا کمتر بود اما با بازگشایی مدارس و دانشگاهها و کاهش رعایت دستورالعمل های بهداشتی، این بیماری شایع شده است.

سلمان زاده ادامه داد: ابتلا به ویروس های آنفلوآنزا و کرونا علائم تقریبا مشابهی دارد و تب، بدن درد، سردرد و درگیری دستگاه تنفسی در هر دو وجود دارد اما از دست دادن حس چشایی و بویایی در کرونا بیشتر است و با انجام نمونه گیری مشخص می شود.

این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری گفت: برای پیشگیری از بیماری آنفلوآنزا علاوه بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی تزریق واکسن موثر است و گروههای پرخطر از جمله کودکان زیر ۲ سال ، افراد بالای ۶۵ سال، زنان باردار، بیماران دارای نقص سیستم ایمنی، آسم و یا بیماری های ریوی مزمن باید اواخر شهریور ماه  یا اوایل مهر ماه تزریق می کردند.

وی اضافه کرد: در شرایط فعلی به افراد مبتلا به آنفلوآنزا توصیه می شود در خانه استراحت کنند و از رفتن به مدرسه و یا محیط کار خودداری کنند و در صورت بروز سرفه، تب شدید و تنگی نفس به پزشک مراجعه کنند.

سلمان زاده توضیح داد: دوره بیماری بدون عارضه پنج تا هفت روز است و سرایت پذیری آن یک روز قبل از شروع علائم و پنج روز بعد از شروع علائم است.

به گفته سیدمحمد علوی سخنگوی ستاد مدیریت کرونای خوزستان هم اکنون کل بیماران شدید و حاد تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان های خوزستان ۳۰ نفر بوده که بیشتر به دلیل آنفلوآنزا بستری شده‌اند.