۴ آبان ۱۴۰۱، ۱۲:۲۴
کد خبرنگار: 905
کد خبر: 84923820
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ذات الریه بدترین عارضه آنفلوآنزا است

اهواز - ایرنا - یک متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری گفت: آنفلوآنزا در شرایط فعلی به صورت اپیدمی درآمده و بدترین عارضه آن ذات‌الریه یا پنومونی است.

دکتر شکرالله سلمان زاده چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: بدترین عارضه آنفلوآنزا ذات الریه یا سینه پهلو(پنومونی) است که می تواند منجر به بستری و حتی مرگ و میر شود و از جمله دیگر عوارض آنفلوآنزا در کودکان عفونت گوش و سینوس و در بزرگسالان سینوزیت و برونشیت است.

وی افزود: در سه سال گذشته به علت غیر حضوری بودن دانشگاهها و مدارس و رعایت پروتکل‌های بهداشتی شیوع آنفلوآنزا کمتر بود اما با بازگشایی مدارس و دانشگاهها و کاهش رعایت دستورالعمل های بهداشتی، این بیماری شایع شده است.

سلمان زاده ادامه داد: ابتلا به ویروس های آنفلوآنزا و کرونا علائم تقریبا مشابهی دارد و تب، بدن درد، سردرد و درگیری دستگاه تنفسی در هر دو وجود دارد اما از دست دادن حس چشایی و بویایی در کرونا بیشتر است و با انجام نمونه گیری مشخص می شود.

این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری گفت: برای پیشگیری از بیماری آنفلوآنزا علاوه بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی تزریق واکسن موثر است و گروههای پرخطر از جمله کودکان زیر ۲ سال ، افراد بالای ۶۵ سال، زنان باردار، بیماران دارای نقص سیستم ایمنی، آسم و یا بیماری های ریوی مزمن باید اواخر شهریور ماه  یا اوایل مهر ماه تزریق می کردند.

وی اضافه کرد: در شرایط فعلی به افراد مبتلا به آنفلوآنزا توصیه می شود در خانه استراحت کنند و از رفتن به مدرسه و یا محیط کار خودداری کنند و در صورت بروز سرفه، تب شدید و تنگی نفس به پزشک مراجعه کنند.

سلمان زاده توضیح داد: دوره بیماری بدون عارضه پنج تا هفت روز است و سرایت پذیری آن یک روز قبل از شروع علائم و پنج روز بعد از شروع علائم است.

به گفته سیدمحمد علوی سخنگوی ستاد مدیریت کرونای خوزستان هم اکنون کل بیماران شدید و حاد تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان های خوزستان ۳۰ نفر بوده که بیشتر به دلیل آنفلوآنزا بستری شده‌اند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha