مهاباد - ایرنا - رییس اداره کتابخانه‌های عمومی مهاباد گفت: کتابخانه‌های این شهرستان با بیش از ۷۵ هزار جلد کتاب، نسخه گویا و لوح فشرده تجهیز شد.

حسن سالاری روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هم اکنون پنج کتابخانه عمومی و مشارکتی شامل سه کتابخانه عمومی و ۲ کتابخانه مشارکتی در این شهرستان فعال است و در آنها انواع کتاب با موضوع های متنوع و منابع مرجع، منابع دیداری و شنیداری و لوح فشرده در این کتابخانه ها نگهداری می‌شود.

وی با بیان اینکه با کاهش بیماری کووید ۱۹ تمایل مردم به حضور در کتابخانه های عمومی بیشتر شده است، اضافه کرد: هم اکنون سه هزار و ۵۰۰ نفر در این شهرستان عضو کتابخانه‌های عمومی هستند و بطور میانگین ماهیانه چهار هزار جلد کتاب به دوستداران کتاب امانت داده می‌شود.

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی مهاباد با اشاره به اینکه در روستاهای با بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت این شهرستان، کتابخانه عمومی دایر می‌شود، افزود: هم اکنون سه روستای آگریقاش، یوسف‌کند و قم قلعه این شهرستان به لحاظ جمعیتی شامل این طرح می‌شوند و در صورتی که زمینی در این روستاها اهدا شود، توسط مسکن و شهرسازی احداث و نهاد کتابخانه‌ها آن را تجهیز می کند.

وی افزود: دایر کردن کتابخانه های عمومی در مناطق روستایی می تواند نقش مهمی در ارتقای سطح مطالعه، دسترسی آسان به منابع، ماندگاری جوانان تحصیل‌کرده در روستاها و حتی ادامه تحصیل دانش آموزان داشته باشد.

سالاری یادآور شد:  هم اکنون شهر گوک‌تپه دارای یک کتابخانه مجهز است و در شهر خلیفان هم در صورتی که مکانی در اختیار نهاد کتابخانه ها قرار گیرد، به عنوان کتابخانه عمومی تجهیز خواهد شد.

وی  تاکید کرد: مهاباد تاکنون ۲ بار توانسته در سطح کشور عنوان «شهر خلاق کتاب» را به خود اختصاص دهد و سه روستای این شهرستان در ادوار مختلف به عنوان روستای دوستدار کتاب معرفی شدند که این امر نشان‌دهنده اهمیت کتاب و مطالعه نزد مردم فرهنگ‌دوست مهاباد است.

شهرستان مهاباد با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.