خرم‌آباد - ایرنا - قربان نماد جشن رهایی از اسارت نفس و سرنهادن به فرمان خالق هستی است که هر چه داریم و هست از اوست و هر آنچه بخواهد می‌شود و هر چه اراده کند، شدنی است.

عید قربان داستان به کمال رسیدن انسان و رهایی از حصار تنگ خودخواهی است، در این روز است که صعود روح و معراج عشق و اقتدار معجزه آسای اداره بشریت و نجات از هر بندی و پیوندی به وقوع می پیوندد.

امروز قربانی کردن و قربانی دادن یعنی تمرین بندگی ابراهیم در درگاه دوست؛ تجدید فرمان‌ پذیری اسماعیل در کوی او و صبر پیشه کردن هاجر گونه در برابر فرمان خدا و این فقط ظاهر است و آنچه در باطن موج می زند خنجر زدن بر نفس است در پایان سفری نورانی به کوی دوست.

قربانی کردن وسیله قرب به‌ خداست و عید سعید قربان روز تقرب به پروردگار عالمیان بوده و رها شدن از تعلقات و ذبح ‌کردن تمنیات در راه اراده الهی ، درس قربانی است.

این روز فرصت بزرگ و مغتنمی است که قلوب همه مسلمانان با یکدیگر الفت و اخوت بیشتری پیدا کند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، در روز عید قربان ، استان لرستان غرق در نور و شادی شده و مردم ولایی این دیار بسیاری از جشن ها و مراسم شادی خود را در این روز برگزار کرده اند.

به همین منظور جای جای استان لرستان به مناسبت فرارسیدن این روز بزرگ سرشار از شادی است و مردم نیز جشن های بزرگی را در حسینیه ها، تکایا و مساجد استان برگزار می کنند.

ضمن گرامیداشت این روز بزرگ، برخی از مردم نیز در خیابان ها و معابر نقل و شیرینی و شربت توزیع می کنند و در مقابل درب بسیاری از مساجد نیز نذورات مردمی در حال توزیع است.

تعدادی از جوانان لرستانی نیز زندگی مشترک خود را همزمان با این روز بزرگ آغاز و زندگی شان را بنام ولایت مزین کرده اند.

گزارشهای رسیده از خبرنگاران ایرنا در شهرهای مختلف لرستان نیز گویایی برپایی جشن های درخور به مناسبت این روز بزرگ است.