اراک - ایرنا - نماینده ائتلاف زیست بوم استان مرکزی گفت: مسائل و مشکلات زیست محیطی صنایع از جمله نیروگاه شازند روز دوشنبه با حضور « علی اکبر محرابیان» وزیر نیرو و نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی بررسی شد.

«حمید اخوان» در گفت و گو با ایرنا افزود: ائتلاف زیست بوم متشکل از تعدادی از تشکل‌های پیگیر مبحث آلودگی هوا با پیگیری «محدحسن آصفری» نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اقدام به تشکیل این جلسه دادند و مواضع محکمی از جانب نماینده مردم و همچنین نمایندگان تشکل‌های مردم نهاد در این جلسه بیان شد.  

وی بیان کرد: در این نشست تمام مستندات، موارد لازم و مطالبات به حق مردم در خصوص معضلات آلودگی هوای اراک، شازند و خنداب به وزیر نیرو ارایه شد و مقرر شد پیگیری‌های لازم در این خصوص صورت گیرد.
مدیرعامل موسسه سبزاندیشان اراک ادامه داد: همچنین این نشست با مصوبه خوبی نیز همراه بود و مقرر شد سهمیه آبی از پساب فاضلاب تصفیه خانه اراک به نیروگاه، پتروشیمی و پالایشگاه شازند اختصاص یابد و دیگر این صنایع نباید از آب سد کمال صالح استفاده کنند.

اخوان گفت: وزیر نیرو در این نشست وعده دادند در ۴ سال پیش رو حجم قابل توجهی نیروگاه تجدید پذیر به شبکه کشوری اضافه شود و همچنین معضل نیروگاه‌های مشکل دار و تکنولوژی قدیم مانند نیروگاه شازند با جایگزینی با نیروگاه‌های پیشرفته تر و بدون آلودگی به صورت دائمی مرتفع گردد. 

وی تاکید کرد: امید است وزارت نیرو تدابیر لازم برای کاهش معضلات زیست محیطی در کلانشهر آلوده اراک اتخاذ کند.

نماینده ائتلاف زیست بوم استان مرکزی افزود: نیروگاه شازند از معدود نیروگاه‌های کشور است که در مجاورت ۲ شهر پرجمعیت اراک و شازند قرار دارد و استفاده از سوخت مازوت در این صنعت، موجب افزایش آلاینده‌های دی اکسید گوگرد در شهر اراک می‌شود.

اخوان عنوان کرد: مطالبه به حق مردم این استان به‌ ویژه شهروندان اراکی در راستای گازسوز شدن کامل نیروگاه شازند ادامه دارد و با جدیت دنبال می‌شود.

اراک یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور است که از ابتدای امسال تاکنون ۱۲۷ روز ناسالم در کارنامه خود به ثبت رسانده است.