شهرکرد - ایرنا - آیین اختتامیه سی و سومین جشنواره تئاتر چهارمحال‌ و بختیاری عصر دوشنبه با حضور محمود شالویی مدیرکل حوزه وزارتی و سرپرست‌ معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از هنرمندان و مسوولان‌ استانی برگزار و از برترین‌های این دوره از جشنواره تقدیر شد.

هیات داوران سی و سومین جشنواره تئاتر چهارمحال‌ و بختیاری پس از ارزیابی ۶ نمایش راه یافته به مرحله نهایی، برترین‌های بخش‌های مختلف را مشخص کردند که در پایان نیز ۲ نمایش «یوزفکا» و «کل» بنا با آرا سعید اسدی، احمد رافعی‌ و اردشیر صالح‌پور به دبیرخانه چهلمین‌ جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی شدند.

هیات سه نفره داوران همچنین در بخش اقلام تبلیغاتی، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی این بخش را به عبدالله رضایی طراح بروشور نمایش «سیاهی یک لشکر» اهدا کرد.

در بخش طراحی و اجرای گریم، عنوان برگزیده این دوره از جشنواره به سحر آذرخش طراح نمایش‌های «دست گاه »و «یوزفکا» رسید.

پری امیری برای طراحی لباس نمایش «کل» عنوان برگزیده و تندیس جشنواره سی و سوم را از آن خود کرد.

همچنین هیات داوران، کیانوش ابراهیمی را برای طراحی نور نمایش «کل» به عنوان برگزیده و شایسته دریافت تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی اعلام کرد.

در بخش موسیقی نیز هیات داوران بدون در نظر گرفتن اولویت، با اهدای لوح از میلاد حیدری برای نمایش «راز عروسک» و سجاد شیرازی برای نمایش «یوزفکا» تقدیر کردند.

لوح تقدیر بخش طراحی صحنه نیز به فرزاد جهانبازی و حجت یدالهی برای نمایش «کل» تعلق گرفت و در همین بخش یاسر الله بخشی و مهدی جعفری فارسانی توانستند تندیس جشنواره و دیپلم افتخار را به دست بیاورند.

بخش بازیگری جشنواره سی و سوم در بخش آقایان نیز علاوه بر سه برگزیده اصلی، ۲ بازیگر شایسته تقدیر داشت که اصغر اشراقی دهکردی بازیگر نمایش دستگاه و یاسر الله بخشی بازیگر نمایش یوزفکا در این بخش مورد تقدیر هیات داوران قرار گرفتند.

در همین بخش مهدی جعفری فارسانی، بهزاد ترابیان دهکردی و رضا حسن‌زاده به ترتیب برای بازی در نمایش‌های یوزفکا، دستگاه و راز عروسک، رتبه‌های اول تا سوم بازیگر مرد را کسب کردند.

مینا حیدری برای بازی در نمایش راز عروسک و فهیمه خسروی برای ایفای نقش در نمایش کل نیز از سوی هیات داوران شایستگان‌ بخش بازیگری زن معرفی شدند.

رتبه اول بازیگری زن به ژاکلین اعتصامی بازیگر نمایش دستگاه رسید و نسیم سلطانی برای بازی در نمایش کل و مهرناز لله‌گانی برای بازی در یوزفکا، رتبه‌های دوم و سوم این بخش هنری را به دست آوردند.

هیات داوران بدون تعیین اولویت در بخش نمایشنامه‌نویسی، لوح تقدیر را به جواد خاکسار حقانی نویسنده نمایش دست گاه و مصطفی محمدی و جواد خاکسار حقانی نویسندگان نمایشنامه کل اهدا کردند.

در بخش کارگردانی نیز مهدی جعفری فارسانی برای کارگردانی یوزفکا، رتبه نخست را از آن خود کرد و رتبه‌های دوم و سوم این بخش به مصطفی محمدی کارگردان نمایش کل و ثریا امینیان برای نمایش راز عروسک تعلق گرفت.

استقبال خانواده‌ها از سی و سومین جشنواره تئاتر استان قابل‌توجه است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در این برنامه با اشاره به فاصله اندک میان مراسم پایانی جشنواره تئاتر خیابانی لردگان و جشنواره تئاتر استانی گفت: این ۲ رویداد پس از مدت‌ها وقفه به دلیل شرایط شیوع کرونا، فرصت دوباره‌ای را برای ظهور استعدادها و توانایی‌های هنرمندان استان فراهم کرد.

ابراهیم شریفی افزود: آنچه در جشنواره تئاتر استانی بیشتر مورد توجه قرار گرفت، حضور و استقبال خانواده‌ها از این جشنواره است که نشان داد باید برای ایجاد مکان و فضای مناسب در شان هنر تئاتر استان اقدام شود.

وی بر تقویت داشته‌ها و تلاش برای ایجاد پلاتو و سالن نمایش استاندارد در استان تاکید و تصریح کرد: این شرایط باید هر چه سریع‌تر ساماندهی شود تا از فرصت شکوفایی استعدادها و هنر هنرمندان چهارمحال و بختیاری بتوان به خوبی در راستای اعتلای فرهنگی بهره گرفت.

کمبود زیرساخت‌های تئاتر در چهارمحال و بختیاری مشهود است

دبیر سی و سومین جشنواره تئاتر استان نیز در آیین اختتامیه با بیان اینکه امسال ۱۹ درخواست برای حضور در جشنواره ارائه شد و در نهایت ۱۴ نمایش به مرحله بازبینی راه یافت، گفت: از میان آثار راه یافته به این مرحله، ۶ نمایش توانستند در مرحله پایانی به روی صحنه بروند.

فرشید بزرگ نیا در ادامه به کمبود زیرساخت‌های نمایشی در استان اشاره و تصریح کرد: نیاز به باکس تئاتر یک ضرورت است و امکانات موجود نیز به دلیل استاندارد نبودن دیگر جوابگوی ایده‌ها و برنامه‌های نمایشی نیست.

وی داشتن یک سالن استاندارد را حداقل خواسته‌های هنرمندان عرصه تئاتر در چهارمحال و بختیاری دانست و اظهار داشت: هنرمندان این استان ثابت کرده‌اند که می‌توانند نمایش‌های مطلوبی را تولید کنند که اگر امکانات و زیرساخت‌ها برای آن‌ها فراهم شود بدون شک تولیدات با کیفیت بالاتری به روی صحنه خواهد رفت.

آثار نمایشی جشنواره امسال نشان‌دهنده پویندگی و زنده‌بودن تئاتر در چهارمحال و بختیاری است

عضو هیات داوران سی و سومین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری نیز گفت: با آنکه شرایط شیوع کرونا، وقفه‌ای ناگوار برای تئاتر و هنرمندان این رشته در تمامی استان‌ها به وجود آورد اما جشنواره امسال نشان داد که  تئاتر چهارمحال و بختیاری همچنان از ذخایر فرهنگی و هنری مطلوبی برخوردار است.

اردشیر صالح پور در گفت‌وگو با ایرنا افزود: نبود امکانات و خستگی ناشی از رکود برنامه‌های هنری مانع حضور امیدوارکننده هنرمندان تئاتر استان نشد و انتظار می‌رود ظرفیت‌های این هنر بار دیگر در تمامی مناطق چهارمحال و بختیاری احیا شود و تئاتر استان در کمترین زمان به بدنه تئاتر کشور پیوند بخورد و فعالیت‌های چشمگیری شکل بگیرد.

نویسنده و پژوهشگر هنرهای نمایشی تصریح کرد: در جشنواره سی و سوم، ۲ اثر به عنوان نمایش برتر انتخاب شدند که یکی از این آثار به شکلی مدرن به روی صحنه رفت و نشان داد که هنرمندان چهارمحال و بختیاری با وجود آنکه در محیطی سنتی فعالیت می‌کنند اما اصول تئاتر مدرنیته را به خوبی می‌شناسند.

صالح پور نمایش دوم انتخاب شده را نیز برخاسته از فرهنگ عشایر و نمایشی سنتی و آیینی دانست و یادآور شد: آنچه در جشنواره تئاتر استانی به نمایش درآمد نشانگر پویایی و زنده‌بودن این هنر در چهارمحال و بختیاری است که امید می‌رود این جریان زنده ادامه یابد و آثار برجسته دیگری به تولید برسد.

به گزارش ایرنا، در مراسم اختتامیه سی و سومین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری که در فرهنگسرای بزرگ شهرکرد برگزار شد از طاهره سلیمانی نیز به پاس استمرار در فعالیت‌های هنری قدردانی شد.