زاهدان- ایرنا- رییس گروه تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: با وجود اینکه این استان در سال زراعی جاری کم باران‌ترین پاییز و زمستان ۵۰ سال اخیر را تجربه کرد اما سامانه بارشی تابستانی مونسون ۹۰ درصد بیشتر از سال گذشته بارید و قدری از کم بارشی شدید منطقه جبران شد.

اله بخش ریگی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: از ابتدای خرداد تا کنون ۱۹.۳ میلی‌متر باران در سیستان و بلوچستان باریده که ۹۱ درصد بیشتر از بارش‌های مدت مشابه در سال گذشته است.

وی افزود: علاوه‌بر افزایش بارش نسبت به سال گذشته، شرایط بارندگی‌ها نسبت به میانگین ۵۰ سال اخیر نیز ۶۸ درصد بهتر بوده که همین موضوع قدری از تنش آبی در نواحی مرکزی و نیمه جنوبی استان کم کرد.
رییس گروه تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: بارش‌های مونسون درست در شرایطی به نجات استان آمد که زمستان و پاییز گذشته، کم باران ترین حالت ممکن در ۵۰ سال اخیر را به خود دید و منابع آبی استان را به سطح نگران کننده‌ای رساند.

وی گفت: با این وجود سیستان و بلوچستان نسبت به سال گذشته حدود ۱۴۲.۲ میلی‌متر کسری بارش دارد و همچنان ۹۲.۵ درصد از مساحت استان درگیر درجات مختلف خشکسالی است.
ریگی افزود: طبیعتا کم بارشی هم بر مراتع تأثیر منفی می‌گذارد و هم بر فعالیت‌های بخش کشاورزی اثرگذار است که استان ما نیز از این موضوع مستثنی نبوده است.

وی اظهارداشت: کشاورزی سیستان و بلوچستان به دلیل ناپایداری شدید بارش‌ها هم در زمان ترسالی و هم در زمان خشکسالی دچار خسارت می‌شود.

دبیر توسعه هواشناسی کشاورزی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بر اساس گزارش‌های جهاد کشاورزی استان، همین امسال بر اثر بارش‌های مونسون خسارت زیادی به محصول خرمای نخلستان‌های منطقه وارده شده است.