شهرکرد - ایرنا - دبیر فدراسیون قایقرانی با اشاره به ظرفیت مناسب شهرستان سامان برای میزبانی از رویدادهای مختلف ورزشی به ویژه در رشته رفتینگ گفت: تا پایان امسال برای برگزاری نخستین رقابت بین‌المللی قایقرانی در این شهرستان از چهارمحال و بختیاری برنامه‌ریزی می‌شود.

رضا صابونچی روز سه‌شنبه در آیین اختتامیه مسابقات قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی رفتینگ در شهرستان سامان افزود: تلاش خواهد شد با همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی و متولیان ورزشی، چهارمحال و بختیاری به یکی از پایگاه‌های مهم قهرمانی قایقرانی در جهان تبدیل شود.

وی در ادامه افزود: در ۲ سال گذشته بیش از ۲۰ اساسنامه در بخش‌های مختلف فدراسیون قایقرانی تدوین شده است که آیین‌نامه مربوط به باشگاه و باشگاه‌داری در این رشته یکی از مهمترین آن‌ها به شمار می‌رود.

صابونچی با بیان اینکه این آیین‌نامه در کمیسیون ماده پنج وزارت ورزش و جوانان به تصویب رسیده است، تصریح کرد: آیین‌نامه باشگاه‌داری قایقرانی که هشت رشته مختلف را در بر می‌گیرد حدود هفت ماه قبل برای تمامی استان‌ها ارسال شده است.

دبیر فدراسیون قایقرانی افزود: در نخستین قدم برای ساماندهی رشته قایقرانی باید به سمت باشگاه‌داری پیش رفت تا پس از آن با وزارت نیرو برای استفاده از رودخانه‌ها، آب‌های روان و ذخایر سدها وارد مذاکره و گفت‌وگو شد.

وی اظهار داشت: فدراسیون پیش از این تفاهم‌نامه‌ای را با شورای ورزش وزارت نیرو برای استفاده از سدها و رودخانه‌ها منعقد کرده است و ادارات و هیات‌های شهرستانی می‌توانند بر مبنای این تفاهم‌نامه با آب منطقه‌ای و دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط گفت‌وگو کنند.

ظرفیت‌های چهارمحال و بختیاری در رشته رفتینگ توان جذب سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی را دارد

مدیرکل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری نیز در این آیین طول رودخانه‌های این استان را سه هزار کیلومتر اعلام کرد و گفت: در نزدیک به ۶۰۰ کیلومتر از طول این رودخانه‌ها امکان برگزاری برنامه‌های قایقرانی به ویژه رفتینگ وجود دارد و این ظرفیتی است که چهارمحال و بختیاری را به قطب این رشته ورزشی تبدیل می‌کند.

حمید کریمی افزود: ۲ رودخانه زاینده‌رود و ارمند با داشتن مناظر طبیعی بکر علاوه بر ایجاد جاذبه گردشگری ورزشی می‌توانند به دلیل متصل کردن چهارمحال و بختیاری به استان‌های اصفهان و خوزستان یک قطب رفتینگ در کشور را تشکیل دهند.

وی با اشاره به اینکه در سه سال گذشته ۲۳ نشست برای پیگیری موضوع رفتینگ در استانداری چهارمحال و بختیاری برگزار شده است، تصریح کرد: در حال حاضر رفتینگ در این استان به عنوان یک صنعت درآمدزا شناخته شده است و دیگر صحبتی از تعطیلی آن نیست و اگر موردی مطرح و پیگیری می‌شود در راستای ماندن و اصلاح شیوه‌های اجرای آن است و این یک موفقیت مهم برای ورزش استان به شمار می‌رود.

کریمی گردش مالی رفتینگ در چهارمحال و بختیاری را در سال ۹۸ بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال بیان کرد و گفت: با وجود آنکه حدود ۱۵۰ میلیارد ریال از این مبلغ مربوط به خارج از چهارمحال و بختیاری و مربوط به فعالان گردشگری دیگر استان‌هاست و تنها پنج میلیارد ریال آن عاید استان شده است اما این موضوع نشان می‌دهد که رفتینگ دیگر از جنبه ورزش صرف خارج شده و به عنوان یک صنعت باید به آن نگاه کرد.

مدیرکل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری افزود: فدراسیون قایقرانی باید با دقت بالا برای تدوین اساس‌نامه این رشته ورزشی اقدام کند و مدیریت این استان آماده است، تجربه‌های خود را در زمینه تهیه اساسنامه، تشکیل اتحادیه و خودکنترلی بخش خصوصی در اختیار فدراسیون قرار دهد.

کریمی تصریح کرد: امروز رفتینگ به شناسنامه ورزشی چهارمحال و بختیاری تبدیل شده است و برای بقای آن باید هم به رعایت موازین تعیین شده توجه نمود و هم با مطالبه گری از وزارت ورزش و جوانان برای تثبیت جایگاه آن تلاش کرد.

وی یادآور شد: با توجه با مواد قانونی، ادارات کل تنها در مواردی که مالکیت داشته باشند می‌توانند برای توسعه زیرساخت‌های ورزشی هزینه کنند و از آنجایی که اداره کل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری توان خرید زمین و ملک برای ایجاد فضای مناسب رشته ورزشی رفتینگ را ندارد لازم است فدراسیون برای بازنگری در این قانون از طریق مجلس شورای اسلامی وارد عمل شود.

وی ادامه داد: اگر فدراسیون اعتبار لازم برای تملک اراضی در حاشیه زاینده‌رود را دارد می‌تواند در این مورد اقدام کند تا بتوان در آینده، تأسیسات مورد نیاز را با نظارت و مدیریت مجموعه ورزشی در این محدوده ایجاد کرد و میزبانی بهتری را برای مسابقات انجام داد.

کریمی با اشاره به اینکه فیفا برای توسعه ورزش فوتبال در حاشیه چغاخور در حال سرمایه‌گذاری است، افزود: چهارمحال و بختیاری ظرفیت‌های بسیار بالایی در رشته رفتینگ دارد و می‌توان فدراسیون جهانی قایقرانی را برای ایجاد زیرساخت‌ها در این زمینه ترغیب کرد.

به گزارش ایرنا، مسابقات قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی رفتینگ با حضور ۹ تیم در مواد اسلالوم، RX و ماراتن روزهای ۱۰ و ۱۱ خرداد به میزبانی چهارمحال و بختیاری در زاینده‌رود برگزار شد که در پایان این رقابت‌ها تیم آقایان شهرکرد الف توانست با کسب ۳۰۰ امتیاز عنوان قهرمانی را از آن خود کند و بانوان البرز نیز با ۲۹۰ امتیاز، عنوان قهرمانی این دوره از مسابقات رفتینگ را به دست آورد.