تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۶

لارستان- ایرنا- نزول رحمت الهی و بارش باران بهاری در دهمین روز از اردیبهشت سال ۱۴۰۰ در بخشی از مناطق و روستاهای بخش مرکزی لارستان مردم و کشاورزان این منطقه را خوشحال کرد و سبب جاری شدن رودخانه های فصلی و خشکیده در این بخش شد.

گزارش ایرنا حاکی است بارش باران که از ظهر امروز در مناطقی از روستاهای بخش مرکزی آغاز شده موجب طراوت و نشاط  و شادابی دوباره میان اهالی و روستاییان این منطقه شده است.

تصاویری که از این روستاها به ایرنا ارسال شده نشان می دهد که مردم این منطقه به شدت خوشحال هستند و به همان میزان که زمین خشکیده را طراوتی دوباره بخشیده دل های مردم روزه دار این منطقه را زنده کرده و آنها به پاس سخاوت آسمان و نزول رحمت الهی سجده شکر به جای آوردند.

 باران و نزول رحمت الهی تنها کشاورزان را خوشحال نکرده و حیات بخش وحوش تشنه و گونه های جانوری در ارتفاعات هرمود نیز شده است و به گفته محیط بانان منطقه آبشخورهای خشکیده و خالی از آب نیز پر آب شده اند و حیات وحش منطقه را نیز جانی دوباره بخشیده است.

بارش باران و تگرگ در روستاهای اوه، علی آباد ، زاهد محمود و کهنه بخش مرکزی لارستان از شدت بیشتری برخوردار بوده  و رودخانه های فصلی این مناطق نیز جاری شده است.

یکی از اهالی روستای اوه از بخش مرکزی لارستان نیز گفت: بیشتر مردم این روستاها به شغل کشاوری و دامداری مشغول هستند و برای نزول باران رحمت الهی بسیار خوشحال هستند.

علی باسبوس می گوید: مردم این منطقه شوکه شدند و در حالی که خود را برای تابستان سخت آماده می کردند اما با بارش باران در یک روز داغ و گرم مواجه شدند. 

او گفت: این باران در این روزهایی که شدت گرما بر منطقه حاکم شده بود نشان داد که همیشه باید امیدوار بود و منتظر معجزه های بزرگ از سوی پرودگار باشیم.

نزول رحمت الهی در روستاهای بخش مرکزی لارستان در حالی است که به گفته مدیر هواشناسی این شهرستان کاهش بارندگی و همچنین پراکنش نامناسب بارش‌ها در سال زراعی جاری ظرف ۳۰ سال گذشته در منطقه و شهرهای جنوبی استان فارس بی سابقه است.

یوسف عباسی می گوید: میزان بارش سال زراعی جاری در منطقه لارستان حدود ۱۶.۲ میلی متر گزارش شده که در طول ۳۰ و حتی ۵۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.

وی میانگین بارش سالانه در لارستان را ۲۲۰ میلی متر اعلام کرد و گفت: میانگین بارندگی در سال زراعی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۹۲ درصد کاهش  نشان می دهد.

مدیرهواشناسی لارستان می گوید: بارش باران در منطقه را نیز برای امروز به صورت رگبار و پراکنده پیش بینی کرده بودیم.

شهرستان لارستان با جمعیتی حدود ۲۳۰ هزار نفر، دارای هشت شهر و ۱۷۹ روستای دارای سکنه است و  ۵۵ درصد جمعیت این شهرستان در بخش مرکزی ساکن هستند.

لارستان دارای ۵۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که از این میزان ۳۲ هزار هکتار دیم و ۲۳ هزار هکتار نیز آبی است.

این شهرستان به مرکزیت لار در فاصله ۳۷۸ کیلومتری جنوب شیراز واقع شده است.