اردبیل - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی مشگین‌شهر یکی از ضرورت‌های انکارناپذیر بخش باغبانی این شهرستان را توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در خصوص انواع محصولات باغی دانست و گفت: در این زمینه نهایت همکاری را با سرمایه‌گذاران خواهیم داشت.

به گزارش ایرنا ، عبدالله بنی‌هاشم روز چهارشنبه در بازدید از باغات مشگین‌شهر اظهارکرد: فراهم نشدن بازار مناسب فروش در سال‌های گذشته ضرر فراوانی به باغداران وارد کرد و باید با برنامه‌ریزی دقیق از هدر رفتن این محصول جلوگیری و مانع  متضرر شدن باغداران شد.

وی ظرفیت سردخانه‌های این شهرستان را حدود ۳۰ هزار تن ذکر کرد که جوابگوی نیاز باغداران نیست. 

او گفت: شهرستان مشگین‌شهر به لحاظ موقعیت جغرافیایی ، شرایط اقلیمی خاص ، ارتفاع از سطح دریا و عرض جغرافیایی یکی از مهم‌ترین مناطق میوه‌خیز استان اردبیل و حتی کشور است.

وی افزود: با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی در روزهای بهاری انتظار می‌رود سال پربرکت و پرمحصولی از لحاظ تولید محصولات سردرختی در این شهرستان داشته باشیم.

وی سطح زیرکشت باغات این شهرستان را حدودا  ۱۵ هزار هکتار ذکر کرد که در درجه اول سیب و در درجات بعدی هلو ، شلیل و انگور بیشترین مساحت را به خود اختصاص داده است.

مدیر جهاد کشاورزی مشگین شهر همچنین سطح باغات سیب این شهرستان را هفت هزار هکتار ، هلو و شلیل سه هزار و ۵۰۰ هکتار ، سطح تاکستان‌ها را ۲ هزار هکتار و سایر محصولات باغی را ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار ذکرکرد.

وی در زمینه وضعیت تاکستان‌های این شهرستان نیز بیان کرد: این شهرستان ۲ هزار هکتار تاکستان دارد که ۳۵۰ هکتار آن به سیستم فراز روسیمی تبدیل شده و متوسط عملکرد این تاکستان‌ها به جهت مکانیزه شده و استفاده حداکثری از نور خورشید سه برابر سنتی و در حد ۴۰۰ تن در هکتار می‌باشد که در صورت تخصیص تسیهلات بانکی کم‌بهره و درازمدت امکان تبدیل شدن مجموع تاکستان‌ها به حالت روسیمی میسر است.

بنی‌هاشم افزود: کل محصولات تولیدی سردرختی شهرستان در شرایط نرمال و طبیعی سه هزار و ۳۰۰ تن است که از این میزان سیب به تنهایی ۲۱۰ هزار تن ، هلو و شلیل ۷۰ هزار تن و انگور ۳۵ هزار تن و سایر محصولات باغی از جمله گیلاس ، آلبالو ، گردو ، گوجه سبز ، آلو ، به ، گلابی ، زرد آلو فقط ۱۵ هزار تن می‌باشد.

شهرستان مشگین‌شهر دارای ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ میوه می‌باشد و سالانه بیش از ۳۰۰ هزار تن انواع محصولات سردرختی از این باغات استحصال می‌شود.

از مجموع تولیدات باغی استان اردبیل حدود  ۶۰ درصد مربوط به باغات شهرستان مشگین‌شهر می‌باشد.