تهران- ایرنا- یک شرکت دانش بنیان مستقر در مرکز رشد واحدهای فناوری و کارآفرینی دانشگاه شهید بهشتی با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی موفق به تولید داروی گیاهی محرک رشد و تقویت کننده سیستم ایمنی دام و طیور شد.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، مرتضی ابوعلی، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در مورد ویژگی داروی گیاهی محرک رشد و تقویت کننده سیستم ایمنی مرغ که در این شرکت تولید شده است، گفت: فیتوگارد جایگزین طبیعی آنتی بیوتیک در مرغداری‌ها است که موجب تقویت سیستم ایمنی هومورال، افزایش تیتر آنتی بادی بعد از واکسیناسیون نیوکاسل و گامبورو می‌شود.

ابوعلی افزود: این دارو برای اولین بار در ایران تولید شده است و به دلیل کاهش مصرف داروهای شیمیایی مرغداری‌ها، هزینه نهایی تولید را تا یک سوم کاهش می‌دهد.

وی درباره خواص این دارو اظهار داشت: فیتوگارد که به زودی پس از اخذ پروانه تولید با ظرفیت پنج هزار لیتر در ماه در بازار عرضه خواهد شد، دارای خواص ضدویروسی، ضدقارچی و ضد باکتری، پیشگیری و بهبود علایم بیماری نیوکاسل، برونشیت و آنفلوانزا، پیشگیری و بهبود علایم ناشی از بیماری کوکسیدیوز و آنتریت نکروتیک است و خاصیت ضدالتهابی و کاهش رطوبت بستر دارد.  

ابوعلی، کیفیت گوشت با داروی فیتوگارد را نسبت به مرغ‌های پروبیوتیک بالاتر عنوان کرد و گفت: کاهش آمونیاک و بو در سالن‌های پرورش، افزایش مدت زمان نگهداری گوشت طیور و تخم مرغ، بهبود ضریب تبدیل خوراک، بهبود راندمان و کیفیت لاشه از دیگر خواص این محصول است که ویژگی فراتری نسبت به مرغ‌های پروبیوتیک به گوشت می‌دهد.  

وی تاکید کرد: سه مشکل عمده صنعت مرغداری ایران، ضریب تبدیل پایین یا عملکرد پایین مزارع کشور در تولید دانه مصرفی در مقایسه با کشورهای پیشرفته، تلفات زیاد دوره پرورش و بالا بودن سن کشتار است که داروی فیتوگارد میانگین تلفات را از ۱۰ به ۳ درصد کاهش داده است. تاکنون این محصول در سه مرغداری اهواز و یک مرغداری در بهبهان استفاده شده و رضایت کامل مشتریان را نیز کسب کرده است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در مورد برنامه‌های آینده این شرکت نیز گفت: پس از اخذ مجوز تولید صنعتی تا سال آینده با حداکثر  ظرفیت تولید خواهیم کرد و پس از آن مقدمات راه‌اندازی خط تولید دو فرآورده دیگر به منظور درمان بیماری‌های دام و طیور برنامه‌ریزی شده است. 

ابوعلی در خصوص حمایت و تسهیلات اخذ شده از صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: با توجه به اینکه همچنان دانشجوی سال آخر داروسازی گیاهی هستم و عضو هیات علمی نیستم، بدون وثیقه ملکی و ضامن نمی‌توانیم از تسهیلات صندوق نوآوری استفاده کنیم، اما از خدمات توانمندسازی صندوق مانند خدمات یادگیری استفاده کردیم.