کرمان - ایرنا - استاندار کرمان با بیان اینکه سطح مبادلات تجاری کرمان و افغانستان اکنون چندان بالا نیست، گفت: امیدواریم در هدف‌گذاری و زمانبندی مشخص حجم مبادلات به ۲۰۰ میلیون دلار در سال برسد که هم به نفع این استان و هم برای افغانستان مفید خواهد بود.

به گزارش ایرنا ، محمد جواد فدایی روز یکشنبه در دیدار با عبدالغفور ولیوال سفیر افغانستان در ایران افزود: با افتتاح دفتر اتاق مشترک افغانستان و کرمان، امکان همکاری بیشتر فراهم شده و مبادلات و سرمایه‌گذاری‌ها توسعه پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اشتراکات دو کشور و علاقه مندی استان برای تعاملات به ویژه در حوزه اقتصادی، تصریح کرد: ما با افغانستان به لحاظ مذهب، زبان و همسایگی ارتباطات خوب و شباهت‌هایی داریم که ایجاب می‌کند همراهی بیشتری داشته و از این ظرفیت‌ها برای توسعه استفاده کنیم.

استاندار کرمان بیان کرد: استان کرمان می‌تواند بخشی از نیازهای کشور افغانستان را تامین کند و موارد سرمایه‌گذاری برای کرمان در افغانستان وجود دارد که می‌تواند در برنامه مشترک قرار گیرد.

وی با اشاره به تثبیت هویت و صدور اسناد هویتی برای مهاجران افغانستانی تاکید کرد: این اقدام بسیار ارزشمند است و حضور مهاجران بدون مجوز از مشکلات استان کرمان محسوب می شود که تعداد آنها ۲ برابر مهاجران مجاز برآورد می‌شود به ویژه آنهایی که با شرایط نامناسب وارد استان می‌شوند.

فدایی ادامه داد: تعیین تکلیف مهاجرانی که مجاز به اقامت نیستند، بسیار خوب است و همکاری‌های لازم را در این زمینه خواهیم داشت.

دفتر اتاق مشترک ایران و افغانستان افتتاح می‌شود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز در این دیدار گفت: بستر صادرات متقابل میان کشور افغانستان و استان کرمان در حال آماده‌سازی است و مراودات روز به روز بیشتر می‌شود.

سید مهدی طبیب زاده با اشاره به افتتاح دفتر اتاق مشترک ایران و افغانستان، افزود: مراودات و تجارت‌های موفقی با کشور افغانستان داشته‌ایم و تلاش داریم تا مرزهای ایران با کشور افغانستان را ساماندهی کنیم.

وی تصریح کرد: کلنگ‌زنی مدرسه ۲۴ کلاسه ویژه اتباع در شرف‌آباد کرمان به کمک تجار افغانستان و اداره کل اتباع استان کرمان نیز در آینده نزدیک انجام خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان اظهار داشت: هیات افغانستان بازدیدی از نیروگاه خورشیدی ماهان خواهند داشت و جمعی از تجار این کشور نیز از کارخانه روغن نباتی گلناز بازدید می‌کنند.

براساس این گزارش هم اکنون ۳۰۰هزار تبعه افغان در استان کرمان زندگی می‌کنند.