همدان- ایرنا- معاون حفاظت و امور اراضی اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: به دنبال اجرای طرح کاداستر از ۲ سال پیش تاکنون سند تک برگی برای ۶۰ هزار هکتار از اراضی ملی این استان صادر شد.

رضا الوندی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: طرح کاداستر اراضی ملی از محل اعتبارات ملی در سطح ۵۶۳ هزار و ۴۴۶ هکتار از اراضی استان همدان اجرا شده است.

وی اضافه کرد: ثبت اطلاعات توصیفی و مکانی هر پلاک ثبتی و دقت بالای اسناد تک برگی موجب کاهش و برطرف شدن بسیاری از مشکلات ثبتی و جلوگیری از تصرف و تعرض، پدیده زمین خواری و جعل اسناد می‌شود.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری همدان افزود: کاداستر منابع طبیعی عبارت است از نقشه‌های رقومی دارای مختصات با دقت هندسی استاندارد، که بر اساس تشخیص سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور از محدوده منابع ملی و اراضی مستثنیات تهیه شده و باید در سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور جانمایی و تثبیت شود.

الوندی ادامه داد: با ابلاغ دستورالعمل اجرای کاداستر اراضی ملی و دولتی در اواسط سال ۹۴، اصلاح نقشه‌های سنواتی تفکیک انفال و تبدیل اسناد دفترچه‌ای به اسناد تک برگی به عنوان اولویت کاری در کنار سایر ماموریت‌ها در دستور کار قرار گرفت.

وی اظهار داشت: طرح کاداستر اراضی ملی سال گذشته با بهره گیری از توان مشاوران مجرب بخش خصوصی در سطح ۳۰۰ پلاک ثبتی استان همدان عملیاتی شد که ۲۸۲ هزار و ۶۰۳ هکتار آن از اراضی ملی و متعلق به دولت است.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: مدیریت و حفاظت از سرمایه های کشور که همان آب، خاک و پوشش گیاهی‌ است بر عهده این سازمان است و کارکنان این مجموعه با حداکثر توان در حفظ آن تلاش می‌کنند.

الوندی افزود: حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری از اراضی ملی از مهمترین وظایف اداره کل منابع طبیعی است که در این راستا اصلی‌ترین کار، شناسایی، تشخیص و اعمال حاکمیت دولت و صدور اسناد اراضی ملی برای عرصه‌های جنگلی، مرتعی و بیشه‌های طبیعی است.

وی گفت: اسناد تک برگ کاداستر شده دارای مختصات مکان مبنا است و موقعیت اراضی ملی و جداسازی آن از اراضی مستثنیات اشخاص را با حدود معین و مشخص تفکیک می‌کند.

معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی اظهار داشت: اصولی‌ترین راهکار جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی توسط افراد سودجو دریافت اسناد مالکیت اراضی ملی به صورت تک‌برگ و کاداستر شده است که روند اخذ سند اراضی ملی با همکاری ثبت اسناد استان به سرعت در حال اجرا است.