تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۱

شیراز-ایرنا-یک پزشک داروساز گفت: پنی سیلین، ونکومایسین و سفتریاکسون از دسته آنتی بیوتیک‌های تزریقی هستند که بیشترین عوارض را به دنبال دارند.

دکتر مژده علی‌نژاد، دوشنبه در سمینار اصول تجویز داروهای تزریقی و عوارض آنها که در جهرم برگزار شد، افزود: پنی سیلین از دسته آنتی بیوتیک‌های تزریقی است که بیشترین عارضه همچون شوک‌های حساسیتی، عوارض قلبی و تنفسی بر روی بیماران داشته است.

وی اظهار داشت: اصرار عموم مردم به خود درمانی و تجویز بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها به ویژه داروهای تزریقی همچون پنی‌سیلین باعث بروز عوارض جانبی در بیمار می‌شود.

علی‌نژاد بیان کرد: بعد از پنی‌سیلین، ونکومایسین و سفتریاکسون، بیشترین عوارض را برای بیماران در پی داشته است که بعضی از دلایل آن به سبب تزریق ناصحیح دارو و یا تداخل آن با مصرف داروهای دیگر است.

این پزشک داروساز،هدف از برگزاری این سمینار را افزایش نگرش و دانش کادر درمانی و به ویژه پرستاران نسبت به تجویز صحیح و اصولی داروهای رایج تزریقی همچون آنتی‌بیوتیک‌ها دانست و گفت: برای کاهش عوارض آنتی‌بیوتیک‌های تزریقی، روش صحیح تست آنها و چگونگی تزریقشان بسیار مهم است. 

همچنین در این سمینار در باره عوارض ناخواسته داروها (Adverse Drug Reaction) که موسوم به " ADR" است برای گروه هدف که پرستاران شرکت کننده در این سمینار بودند، مطالبی ارایه شد.  

شهرستان جهرم در فاصله 193 کیلومتری جنوب شرق شیراز قرار دارد.