تهران-ایرنا-معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش ضمن اشاره به این كه در هفته 20 تا 80 ساعت از فضای اینترنت استفاده می شود، گفت: 20 میلیون نفر از 56 میلیون كاربر اینترنت، در سن زیر 18 سال قرار دارند كه بدون آموزش مهارت های لازم، پا به این فضا گذاشته اند.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، علیرضا كاظمی روز دوشنبه در نشست تاثیر فضای مجازی بر دختران دهه هشتاد اظهار داشت: بحث فضای مجازی از ابعاد مختلف دارای اهمیت است كه ضرورت پرداختن به آن را دوچندان كرده است. امروزه جهان در یك نقطه عطفی قرار گرفته كه دانش و اطلاعات با ظهور ابركامپیوترها گسترده ‌و فراگیر شده است. دانشی كه به بشر این امكان را می دهد تا با ایجاد شبكه های پیچیده اقتصادی و سیاسی و فرهنگی بتواند بر مشكلات خود غلبه كند.
وی افزود: ظهور اینترنت و كامپیوتر هم آنجا كه هزاران اطلاعات و فضای سه بعدی و نزدیك به زندگی شخصی را ارایه می دهد در بحث تربیتی هم تاثیر گذار شده است.
به گفته كاظمی، در گذشته های دور نهاد خانواده، مدرسه و جامعه نهادهای موثر تربیتی بودند كه شكل گیری شخصیت و تربیت را بر عهده داشتند، امروزه فضای دیگری به این سه نهاد اضافه شده كه همان فضای سایبری و مجازی است و ضریب نفوذ و میزان حضور دانش آموزان در آنجا بیشتر است.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش ضمن تاكید بر این كه فضای مجازی می تواند به عنوان نهاد ارزشمند تربیتی مدنظر قرار بگیرد، تصریح كرد: شرط رسیدن به این امر نگاه تمام ساحتی به امر تربیت است، اما متاسفانه فضای مجازی در تعلیم تربیت تك ساحتی است و نقش تربیتی كمرنگی دارد.
كاظمی افزود: دانش آموزان هم پیش از این در فضای فیزیكی مدرسه، خانه و اجتماع رشد می كردند، اما امروز فضای سومی با عنوان فضای مجازی به میدان رشد ورود كرده است كه به مثابه جنگل بدون قانون یا اقیانوس پر عمقی است كه دانش آموز را غرق می كند؛ فضایی خطرناك كه نظارتی بر آن نیست.
كاظمی شاهد این امر را حضور 20 میلیون كاربر زیر هجده سال از 56 میلیون كاربران سراسر كشور عنوان كرد و یادآور شد: این كاربران بدون آموزش مهارت های لازم در این فضا وارد شده اند. در حالی كه اگر خوب استفاده شود بنا به گفته رهبر معظم انقلاب، این كارزار فكری به سود ما است، اگر وارد میدان شویم.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش در این نشست كه در راستای سلسله نشست های دختران دهه هشتاد برگزار شد، تصریح كرد: در طول هفته، بیست تا هشتاد ساعت از وقت افراد در فضای مجازی سپری می شود، موضوعی كه به دلیل ایجاد تغییر در زمان خواب و نظم ایمنی بدن و همچنین ارایه اطلاعات بی كیفیت، شایعات و رذایل فرهنگی و تعارضات ارزشی، آسیب زا است.
كاظمی، شكاف گفتمان بین نسلی، سوق دادن افراد به سمت فردگرایی، تغییر نقش ها و سبك زندگی، افسردگی و پرخاشگری را از دیگر پیامدهای فضای مجازی عنوان كرد و گفت: براساس آمارهای جهانی، حدود ۶۸ درصد طلاق های ثبت شده در ۱۵۰ كشور جهان، بر اثر روابط خارج از زناشویی در فضای مجازی است.
وی تاكید كرد: با وجود معایبی كه از آن یاد شد، می توان گفت این فضا، با ایجاد یك متولی محكم برای برنامه ریزی و رصد آن، توانایی آن را دارد كه به نهاد تربیتی تبدیل شود و همگام با آموزش و پرورش به رشد و تعالی دانش آموزان كمك كند.
كاظمی ادامه داد:با راه اندازی شبكه تعاملی سینا در آموزش و پرورش، اتفاق های جدید و خوبی در ساختار گفت وگوی بین نسلی ایجاد شد كه ادامه این برنامه ها، اثر بخش و فراگیرخواهد بود.
وی تاكید كرد: باید تلاش كنیم سواد رسانه ای و مهارتی دانش آموزان را ارتقا دهیم؛ امری كه با آموزش مهارت ها به اولیای خانه و مدرسه، شدنی است. همچنین تولید محتوای مناسب در فضای مجازی راهكار دیگری برای تحقق اهداف آموزشی است كه در سند تحول بنیادین هم ذكر شده است.
علمی9294**1440