شاهرود - ايرنا- يكي از محققان بخش فني و مهندسي مركز تحقيقات و آموزش كشاورزي و منابع طبيعي استان سمنان (شاهرود)، دستگاه تيپ پهن كن قابل تنظيم بر روي رديف كارها را ساخته و عملياتي كرد.

زين العابدين اميد مهر ، طراح و سازنده اين دستگاه روز چهارشنبه در گفت و گو با ايرنا ، اعلام كرد: اين دستگاه براي رعايت فاصله رديف‌هاي كاشت و عمق قرارگيري كاربرد دارد .
وي افزود: دستگاه تيپ پهن كن بر روي رديف كارهاي محصولاتي مانند آفتابگردان، چغندرقند وديگر محصولات نصب مي شود.
وي در باره اهميت ساخت اين دستگاه هم گفت: قرار گرفتن كشورمان در منطقه جغرافيايي خشك و نيز بروز خشك‌سالي‌هاي پياپي ، بر ضرورت صرفه‌جويي در مصرف آب واستفاده بهينه از آن به ويژه در كشاورزي مي افزايد .
اميد مهر ادامه داد: همه محصولات زراعي مانند ذرت علوفه‌اي، گندم، سيب زميني، گوجه فرنگي، آفتابگردان، كلزا، كدو و ديگر محصولات كه در مركز تحقيقات و آموزش كشاورزي و منابع طبيعي سمنان (شاهرود) كشت مي شود ، با لوله‌هاي نواري تيپ آبياري مي‌شود.
وي گفت: آبياري نواري موجب كاهش بيش از 50 درصدي مصرف آب و افزايش 100 درصدي عملكرد ذرت علوفه‌اي در اراضي مركز تحقيقات شده است.
وي افزود: تاكنون سه دستگاه تيپ‌پهن‌كن در اين بخش ساخته و بر روي سه دستگاه ماشين كاشت رديف‌كار پنوماتيك، خطي‌كار غلات و ريزدانه‌كار نصب شده است .
اميد مهر با بيان اين كه كشاورزان زيادي نيز تاكنون به اين دستگاه روي خوش نشان داده اند ، افزود:با نصب تيپ‌پهن كن بر روي ماشين كاشت، كار پهن كردن تيپ خيلي راحت انجام مي‌شود و از آن جا كه فاصله لوله‌هاي نواري 'تيپ' از يكديگر با توجه به نوع محصول و بافت خاك هر منطقه متغير است، امكان تغيير فواصل بين لوله‌ها و عمق قراري لوله در اين دستگاه‌ها پيش بيني شده است.
فتح الله نادعلي عضو هيات علمي بخش تحقيقات زراعي و باغي مركز شاهرود هم در باره اين دستگاه گفت: پهن كردن لوله‌هاي تيپ با دست در مزرعه زمان‌بر بوده و از نظر اقتصادي باعث افزايش هزينه‌هاي توليد مي‌شود، بنابراين دستگاه تيپ‌پهن‌كن موجب بالابردن سرعت عمليات كاشت و صرفه‌جويي در هزينه كارگري مي‌شود.
مركز تحقيقات و آموزش كشاورزي و منابع طبيعي استان سمنان (شاهرود)،سال 1342 در كيلومتر سه جاده شاهرود – بسطام با عنوان ايستگاه تحقيقات باغباني تاسيس و در سال 1349فعاليت خود را با هدف تحقيق در زمينه محصولات باغي و زراعي آغاز بكار كرد.
پس از بناي ساختمان هاي كنوني ، انبار، حفر چندين حلقه چاه آب و ماشين آلات كشاورزي، و ايجاد چهار بخش تحقيقاتي اصلاح و تهيه نهال و بذر، خاك و آب، منابع طبيعي و آفات و بيماريهاي گياهي در سال 67 به مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي استان سمنان (شاهرود) تبديل شد.
6167 انتشار دهنده : محسن شاكري