تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲

تهران - ايرنا - رئيس اداره غذايي و آشاميدني با منشأ دامي و دريايي سازمان غذا و دارو گفت: برخي افراد بصورت خودسر در مغازه خود روغن كشي مي كنند درحاليكه اين واحدها براي توليد روغن به هيچوجه مجوز ندارند.

برخي افراد با خريد دستگاه هاي روغن كشي در مغازه و در حضور مشتري از دانه‌هاي روغني، روغن طبيعي استخراج مي‌كند كه هرچند اطمينان از اصالت روغن بويژه در روغن هايي مانند روغن زيتون كه تقلب در آن زياد بوده، براي برخي مشتريان جذاب است اما سلامت آن مورد ترديد است و برخي از اين دانه هاي روغني سمي هستند.
به گزارش ايرنا از سازمان غذا و دارو، هومن محمد رئوفي افزود: در برخي از اين واحدها يا مغازه ها براي توليد روغن از دانه روغني استفاده مي شود كه ممكن است ناخالص باشد. درصد ناخالصي دانه هاي روغني بايد رعايت شود چون بسياري از دانه هايي كه بصورت ناخالص استفاده مي شوند ممكن است سم داشته باشد.
وي ادامه داد: همچنين توجه به كنترل ميزان آفت كش هاي كشاورزي و زمان انبار داري دانه هاي روغني بسيار حائز اهميت است زيرا احتمال دارد آفت كش ها يا انبارها داراي كپك يا سموم قارچي بوده و دانه روغني را آلوده كند. اينها شاخص هايي هستند كه معمولا در واحدهاي توليدي بايد رعايت شوند و طبق مستندات و آزمايشات پس از تاييديه هاي لازم، اجازه استفاده از روغن كشي و توليد محصول را صادر مي كنيم.

** الزامي بودن رعايت حداقل ضوابط بهداشت روغن ها
رئيس اداره غذايي و آشاميدني با منشأ دامي و دريايي سازمان غذا و دارو گفت: رعايت حداقل ضوابط فني و بهداشتي روغن هاي وارداتي و توليد داخل الزامي است. تجهيزات و امكاناتي كه در يك واحد توليدي - اعم از كارگاهي يا واحدهاي صنعتي بزرگ - به كار گرفته مي شود بايد حداقل ضوابط فني و بهداشتي را داشته باشند.
رئوفي خاطرنشان كرد: انواع روغن هاي خوراكي به دو شكل نظارت مي شوند، روغن هاي توليد داخل بايد داراي پروانه بهداشتي درج شده روي ظرف باشند و روغن هاي وارداتي نيز بايد پروانه بهداشتي ورود را داشته باشند و در صورت نداشتن اين پروانه ها، مورد تاييد سازمان غذا و دارو نيستند.
اجتمام ** 9185 ** 1071