۳ اسفند ۱۳۹۶، ۹:۴۲
کد خبر: 82839976
T T
۰ نفر
رصدخانه زنجان، یكی از جاذبه ‌های گردشگری استان است

زنجان - ایرنا - استاندار زنجان گفت: رصدخانه این استان از ظرفیت های گردشگری زنجان محسوب می شود و باید از این ظرفیت برای توسعه ستاره شناسی استان و كشور نهایت بهره را ببریم.

به گزارش ایرنا، اسدالله درویش ‌امیری شامگاه چهارشنبه در آیین آغاز به كار هفتمین كارگاه عكاسی نجومی با عنوان 'جهان در شب'، با بیان اینكه خداوند در قرآن می ‌فرماید زمین، آسمان، طبیعت و دریا را برای زندگی انسان ‌ها خلق كردم تا به زیبایی از آنها استفاده كند و لذت ببرد، اظهار كرد: خداوند، این ‌گونه مردم را در عظمت آفرینش و استفاده بهینه از آن ترغیب می ‌كند، اما هنگامی كه انسان به زشتی از طبیعت استفاده می ‌كند، زیبایی ‌های آن از بین رفته و دیده نمی ‌شود.
وی با بیان اینكه زیبایی ‌های آسمان، نامحدود است، ادامه داد: انسان به هر اندازه ‌ای ماهر باشد، اما باز هم بخش اندكی از عظمت و زیبایی ‌های آسمان را می ‌تواند دریابد و لمس كند؛ چرا كه خالق بزرگ، جهان هستی را كم ‌نظیر و با عظمت خلق كرده است و عكاسانی هم كه وارد این حوزه می ‌شوند، به اندازه اندكی، توانایی دیدن آن را پیدا می ‌كنند.
درویش ‌امیری با اشاره به اینكه ایران، اماكن پر جاذبه ‌ای برای بهره ‌مندی و لذت انسان ‌ها دارد كه متاسفانه كمترین بهره ‌برداری از آن به عمل می‌آید، گفت: كویر ایران، ثروت و ظرفیتی بزرگ و گنج خفته ‌ای در ایران است كه تفرجگاهی بزرگ و دیدنی برای جهانیان به شمار می ‌رود؛ به ‌گونه ‌ای كه طی سال ‌های 92 و 93، بیش از 450 هزار گردشگر خارجی، میهمان كشور بوده و با حضور در دل كویر، از شب ‌های آرام و زیبای آن لذت برده ‌اند.
استاندار زنجان با اشاره به اینكه بخشی از كویر ایران واقع در استان ‌های خراسان جنوبی و كرمان در مدت 20 الی 30 روز از سال، گرم‌ ترین نقطه جهان محسوب می ‌شود، خاطر نشان كرد: كویر ایران، سخت بوده و سرسختی آن، مانع نمود زیبایی اش شده است. لذا گرچه در ظاهر، مناطق كویری، فاقد لطافت و آسایش موجود در جنگل ‌هاست، اما با این حال، هرگز زیبایی ‌های مناطق كویری در جنگل ‌ها مشاهده نمی ‌شود.
به گزارش ایرنا، طرح رصدخانه دانشگاه زنجان با مساحت 260 متر مربع در سال 1381 به همت تعدادی از اساتید گروه فیزیك و همكاری و مساعدت معاونت محترم اداری و مالی و دفتر طرحهای عمرانی وقت، در منتهی الیه جنوبی سایت دانشگاه به تصویب رسید و در سال 1389 ساختمان مربوطه مورد بهره برداری قرار گرفت. ساختمان این رصدخانه دو طبقه بوده و بر روی پشت بام آن، اتاق رصد مجموعه قرار دارد كه گنبد 5/4 متری بالای آن، از دور خودنمایی می كند.
زنجان نخستین برگزار كننده كارگاه های عكاسی جهان در شب 'TWAN' در اسفند 88 بود و پس از آن نمایشگاه دائمی تابلوهای لایت باكس در محل آسمان نمای كانون پرورش فكری زنجان راه اندازی شد.
پس از آن به طور هر ساله كارگاه پروژه بین المللی جهان در شب، با حضور عكاسان بین المللی و بیش از 70 هنر جو از سراسر كشور در زنجان برگزار شده است.
بنیانگذار پروژه بین المللی جهان در شب 'بابك امین تفرشی' است كه از بنام ترین عكاسان نشنال جئوگرافی در جهان محسوب می شود و این پروژه را به هدف طرح همه انسان ها زیر یك آسمان راه اندازی كرده است.
در این پروژه بین المللی عكاسان جهان در شب، تلاش می كنند تا جلوه و زیبایی واقعی آسمان را با تلفیقی از تصویر بناهای تاریخی و طبیعی به نمایش بگذارند و اعلام كنند كه آسمان طی تاریخ تغییری نكرده است و این تغییرات در جوامع انسانی بوده كه منجر به كاهش توجه انسان ها به آسمان شده است.
در هفتمین كارگاه پروژه بین المللی 'جهان درشب' عكاسان نام آشنای داخلی و خارجی همچون بابك امین تفرشی( مدیر و موسس TWAN)،ساكن آمریكا و عكاس نشنال جئوگرافیك، جف دای( عضو TWAN) از چین، استفان گیزارد (عضو TWAN) از آلمان، اسدالله قمری نژاد (پیشكسوت عكاسی نجومی كشور)، امیر حسین ابوالفتح (عضو TWAN) و طاها قوچكانلو ( عكاس آسمان شب) تجربه های پیرامون عكاسی نجومی را به مخاطبان ارائه خواهند كرد.
هفتمین كارگاه پروژه بین المللی جهان در شب از دوم اسفند آغاز به كار كرده و در چهار همین ماه به فعالیت خود پایان می دهد.
3001/8068

سرخط اخبار استان‌ها