۲۳ آبان ۱۳۹۷، ۱۷:۳۳
کد خبر: 83099872
T T
۰ نفر
220 هزار تخت بيمارستاني در كشور نياز است

يزد - ايرنا - معاون درمان وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با بيان اينكه به ازاي هر يكهزار نفر، 1.6 تخت در بيمارستان هاي كشور وجود دارد گفت: براي رسيدن به استاندارهاي لازم به 220 هزار تخت بيمارستاني ديگر نياز است.

دكتر قاسم جان بابايي، روز چهارشنبه در جريان بازديد از بيمارستان شهيد رهنمون يزد در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: برخي كشورهاي جنوب شرقي آسيا شاخص تخت به جمعيت آنها بسيار بالاست و بين هشت تا 13 تخت به ازاي هر يكهزار نفر جمعيت است.
وي با بيان اينكه اين شاخص در تركيه سه به ازاي هر يكهزار نفر است اظهار داشت:
در كشور ما توزيع يكنواختي در زمينه تخت بيمارستاني نيست، در برخي از مناطق كشور ضريب تخت بيمارستاني به زير يك مي رسد مانند قسمتي از جنوب كرمان ، سيستان بلوچستان و حتي اطراف تهران كه تعداد تخت به جمعيت آنها بسيار كم است.
وي با اشاره به سند 1404 درمان افزود: بر اساس اين سند، 2.5 تخت به ازاي هر يكهزار نفر جمعيت براي مناطق كم برخوردار تعريف شده يعني يك تخت براي يكهزار نفر در بيمارستان هاي خصوصي ، نيمه دولتي و خيريه و 1.5 تخت هم براي بيمارستان هاي دولتي در نظر گرفته شده است.
معاون درمان وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اظهار داشت: براساس سند ياد شده، در مناطق كشور كه تعداد تخت بيمارستاني به نسبت جمعيت آنها مازاد است ديگر مجوز ساخت بيمارستان داده نمي شود.
وي گفت: در طرح تحول سلامت ساخت 180 اورژانس تعريف شده بود كه 120 مورد آن به اتمام رسيده و مابقي هم تا پايان سال به بهره برداري مي رسد.
وي همچنين از ساخت 100 كلينك ويژه در كشور خبر داد و افزود: اين كلينك ها در اوايل سال آينده افتتاح مي شوند.
معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ادامه داد: سه هزار پزشك متخصص در مناطق محروم و كمتر برخوردار به طور تمام وقت مستقرند و خدمات اين پزشكان با تعرفه دولتي به مردم ارائه مي ‌شود.

**كمبود پرستار
جان بابايي از كمبود پرستار در مراكز درماني كشور خبر داد و گفت: اميدواريم دولت و سازمان برنامه بودجه جهت رفع اين مشكل رديف استخدامي در نظر بگيرد.
معاون درمان وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اظهار داشت: براي هر تخت بيمارستاني به 2 پرستار نياز داريم و چالش ما در بخش پرستاري بيشتر از تخت هاي بيمارستاني است.
وي تصريح كرد: در برخي مناطق، تعداد پرستار به تخت، كمتر يك و هشتم دهم است و در برخي مناطق به ازاي هر تخت يك پرستار هم نداريم.
جان بابايي در اين بازديد از اورژانس ، بخش هاي طب سنتي ، مراقبت هاي ويژه و اورلوژي بيمارستان شهيد رهنمون يزد بازديد كرد.
بازديد از كلينيك خاتم الانبياء، مركز راديو تراپي شهيد رمضانزاده، بيمارستان سوانح و سوختگي شهداي محراب و بيمارستان ميبد و اردكان از ديگر برنامه سفر يكروزه معاون درمان وزير بهداشت به يزد بود.
2088/ 6197

سرخط اخبار استان‌ها