۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۴۵
کد خبر: 82740225
T T
۰ نفر
آغاز نخستين دوره مسابقات جهاني هنرهاي رزمي سواره در يزد

يزد- ايرنا- نخستين دوره مسابقات جهاني هنرهاي رزمي سواره، روز پنجشنبه طي آييني در منطقه تاريخي و گردشگري 'سريزد' از توابع شهرستان مهريز استان يزد آغاز شد.

به گزارش ايرنا اين مسابقات به مدت 2 روز و با حضور 25 سواركار از كشورهاي مجارستان، لهستان، قطر، فنلاند، فرانسه، سوئد، روماني، بلغارستان، آلمان، كره جنوبي و ايران برگزار مي شود.
استاندار يزد در آيين افتتاحيه آن، برگزاري مسابقه هاي جهاني هنرهاي رزمي سواره را نخستين رخداد مهم در استان پس از جهاني شدن شهر يزد عنوان كرد و گفت: برگزاري اين رقابتها گامي مهم در راستاي توسعه صنعت اسب و بهره گيري از توانمندي هاي موجود براي معرفي استان است.
محمود زماني قمي افزود: در قالب برگزاري چنين رخدادهاي جهاني مي توان بيش از گذشته توانمندي هاي تاريخي، فرهنگي، طبيعي استان يزد و مناطق روستايي را در منظر ديد جهانيان قرار داد.
وي فراهم كردن زمينه فعاليت بخش خصوصي در عرصه هاي مختلف و به خصوص ورزش را يكي از مهمترين رويكردهاي دولت عنوان و اظهار اميدواري كرد مسابقه هاي جهاني هنرهاي رزمي سواره در سالهاي آينده هم به ميزباني استان يزد برگزار شود.
در اين آيين مجيد سريزدي دبير اجرايي مسابقه ها با ارايه گزارشي از منطقه تاريخي و گردشگري سريزد مهريز، بر آمادگي تداوم اينگونه مسابقه ها با همكاري مسئولان تاكيد كرد.
مسابقات سواركاري سنتي رزمي با لباس ويژه و سنتي برگزار مي شود و سواركاران اين رشته ورزشي، سوار بر اسب، اهداف مورد نظر را با تير و كمان هدف قرار مي دهند.
با تحقيقات صورت گرفته و مستندهاي موجود مشخص شده است ايران قديمي‌ترين تاريخچه را در هنرهاي رزمي سواره دارد.
اين رقابت ها همراه با برنامه هاي متنوع فرهنگي و بازديد سواركاران از آثار تاريخي يزد و شهرستان مهريز برگزار مي شود.
روستاي سريزد با يكهزار نفر جمعيت در 10 كيلومتري شهر مهريز قرار دارد.
استان يزد داراي 300 باشگاه و افزون بر 6 هزار راس اسب اصيل عرب است.
7536 و 7532/ 6197 خبرنگار: كاظم سبحان زاده** انتشار: فلاح
irnayazdd@

سرخط اخبار استان‌ها