۲۰ تیر ۱۳۹۷، ۹:۱۹
کد خبر: 82967435
T T
۰ نفر
لابي بهتر است يا شفافيت؟

تهران- روزنامه همدلي امروز- چهارشنبه- با انتشار گزارشي با عنوان لابي بهتر است يا شفافيت؟ به موضوع تفحص از شهرداري تهران كه از اوايل مرداد ماه به جريان مي افتد مي پردازد.

اگر آن روزها زور لابي بر شفافيت مي‌چربيد حالا زور شفافيت بر لابي مي‌چربد!
زمينه فراهم شده است و اكنون بهترين زمان ممكن براي اجراي طرح تحقيق و تفحص از شهرداري است و بايد بيش از گذشته به اهميت تفحص از شهرداري متمركز شد.

آنچه بر طرح گذشت
12 شهريورماه 95، خبر رسيد 21 نماينده عمدتاً اصلاح‌طلب، طرحي را مبني بر تحقيق و تفحص از شهرداري امضا كردند، آن وقت‌ها‌ چند موضوع املاك شهرداري، مسئله تغيير كاربري‌ها و طرح تفصيلي شهرداري تهران، با كلي اما و اگر مواجه بود تا حدي كه بسياري معتقد بودند در هر سه اين مسائل فسادهاي كلان احتمالي رخ داده است.
شايد مطرح شدن چنين شائبه اي سبب شد تا اين 21 نماينده مجلس دست به كار شوند و براي معلوم شدن زواياي پنهان املاك شهرداري و همين طور، پروژه‌هاي مشاركتي به اشخاص حقيقي و حقوقي تقاضاي چنين طرحي(تحقيق و تفحص از شهرداري) را مطرح كنند.
آن زمان در حالي كه قرار بود مجلس طرح تحقيق و تفحص از شهرداري تهران را دنبال كند، زمزمه‌هاي لغو اين موضوع به گوش رسيد.
نمايندگان مخالف تحقيق از شهرداري با استناد به برخي مفاد آيين‌نامه داخلي مجلس معتقد بودند اگر پرونده‌اي توسط دستگاه قضايي در دست بررسي باشد مجلس نمي‌تواند به موضوع ورود كند.
به نظر مي‌آمد موضوع واگذاري املاك، بحث تغيير كاربري‌ها و فروش تراكم و مباحث مديريتي از شهرداري تهران، به دليل ورود قبلي قوه قضاييه، براي مجلس امكانپذير نيست.
حادثه پلاسكو اما تمام اين مسائل را تحت‌الشعاع قرار داد.
ورود قاليباف به صحن مجلس براي پاسخگويي و عدم عذرخواهي‌اش به خاطر كوتاهي احتمالي شهرداري در سانحه پلاسكو يك بار ديگر زخم كهنه را باز كرد، با اين تفاوت كه ديگر مانعي هم بر سر راه تحقيق و تفحص مجلس از شهرداري نبود و هيئت رئيسه مجلس اعلام كرد كه پس از بررسي موضوع به اين نتيجه رسيده كه مانعي در مسير انجام تفحص وجود ندارد و هيئت تحقيق و تفحص مي‌تواند فعاليت خود را آغاز كند.
سرانجام كار طرح تحقيق و تفحص از شهرداري آن شد كه اين طرح به كميسيون عمران مجلس برسد، محمود صادقي و البته عبدالكريم حسين‌زاده كه خود نيز در كميسيون عمران است به نمايندگي از امضاكنندگان طرح تحقيق و تفحص از شهرداري در كميسيون عمران دلايل خود را مبني بر اصرارشان بر اين طرح، عنوان كردند.
اما جالب آنجا بود كه كميسيون عمران كه عمدتا تركيب اصول‌گرايي دارد، نسبت به اين موضوع واكنش منفي نشان داد؛ از همين‌رو اين كميسيون گزارشي در رد تحقيق و تفحص از مجلس به رشته تحرير درآورد. در نهايت نمايندگان با 132راي مثبت در مقابل 90راي منفي و 5راي ممتنع، به رد تحقيق و تفحص از شهرداري راي دادند، اما اين راي نمايندگان نيز حاشيه‌هايي در پي داشت.

روزگار لابي‌گري
همان زمان محمود صادقي، نماينده تهران در واكنش به اين موضوع گفت: «ظرف يكي دو هفته اخير حجم سنگيني از لابي‌گري‌هاي نفر به نفر شهرداري با نمايندگان انجام گرفت» و حتي «يكي از مديران شهرداري خيلي آشكارا از شش و نيم صبح كه جلسات مجلس تشكيل مي‌شد، حضور مي‌يافت و مشغول لابي با نمايندگان بود.
با وجود اين بايد به 90راي مخالف عليه گزارش كميسيون عمران نيز توجه كنيم، اين يعني اگر 155راي ديگر داشتيم، طرح تحقيق و تفحص از شهرداري تصويب مي‌شد.
از سوي ديگري رحمت‌الله حافظي، عضو سابق شوراي شهر تهران گفت كه واگذاري املاك توسط شهرداري تخلف بوده، اما وقتي اين موضوع در مجلس گشوده مي‌شود «با لابي‌هاي جدي» مواجه مي‌شود.
اين عضو شوراي شهر نيز موضوع دادن تراكم 10ميلياردي به برادر يكي از اعضاي كميسيون عمران مجلس را مطرح و نسبت به رد تحقيق و تفحص در مجلس ابراز تاسف كرد.
قاسم ميرزايي نيكو، يكي از نمايندگان مجلس نيز به ايلنا گفت: نمايندگاني كه خواستار تحقيق از شهرداري تهران هستند مستندات تخلفات شهرداري را در اختيار رسانه‌ها قرار مي‌دهند.
او گفت: «ازجمله موارد تخلفات اين است كه مطلع هستيم شهرداري تهران تعدادي از نمايندگان را به سفر زيارتي كربلا اعزام كرده است.»
همچنين مصطفي كواكبيان گفته بود: «آقاي (علي) لاريجاني دوست نداشت اين تفحص راي بياورد و با اين كار حمايت خود را از شهردار اعلام كرد.»

طرح تفحص از شهرداري كنار گذاشته نشده
حالا بعد از چندين ماه اوايل مرداد طرح تفحص از شهرداري تهران به جريان مي‌افتد؛ يعني تا 10روز ديگر.
روز گذشته دو تن از نمايندگان مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي از پيگيري طرح تحقيق و تفحص از عملكرد شهرداري تهران و بررسي مجدد آن خبر دادند.
مصطفي كواكبيان در گفت‌وگو با خانه ملت، در خصوص سرانجام طرح تحقيق و تفحص از شهرداري تهران گفت: طرح تحقيق و تفحص از شهرداري تهران در دستور كار است.
كميسيون به صحن گزارش خود را ارائه كرده، حال طرح منتظر نوبت رسيدگي است و بعد از تعطيلات مجلس در اوايل مرداد اين طرح مورد بررسي و به جريان خواهد افتاد.
وي در خصوص دستگيري قائم مقام شهردار اسبق تهران و دستور مقام معظم رهبري به رئيس كل نيروهاي مسلح در خصوص پيگيري اين پرونده و امكان بررسي اين موضوع در مجلس، گفت: موضوع تحقيق و تفحص مجلس از شهرداري املاك نجومي است و هر موضوع ديگري اگر بخواهد مطرح شود بايد به صحن علني مجلس بيايد تا بعد از بررسي مورد تصويب قرار بگيرد.
همچنين پروانه مافي يكي ديگر از نمايندگان تهران نيز دراين‌باره به خانه ملت گفت: تا جايي كه من اطلاع دارم اين موضوع در حال پيگيري است، به عبارتي كنار گذاشته نشده و چند نفر از نمايندگان تهران پيگير موضوع هستند اما هنوز به صحن مجلس نيامده است.
وي ادامه داد: ما در جلساتي كه با شوراي شهر داريم يكي دو بار اعضاي شوراي تهران نيز از نمايندگان خواسته‌اند كه اين طرح پيگيري شود.
وي با اشاره به دستور مقام معظم رهبري در مورد پيگيري يكي از پرونده‌هاي شهرداري تهران، گفت: بعد از دستگيري قائم مقام شهردار اسبق، مقام معظم رهبري براي شفاف‌سازي امور دستور خوبي صادر كردند كه پيرو اين دستور مجلس مي‌تواند طرح تحقيق و تفحص را جدي‌تر بگيرد.

اطلاع ندارم!
در اين ميان روز گذشته رئيس شوراي شهر تهران از اين موضوع اظهار بي‌اطلاعي كرد. محسن هاشمي در مورد تحقيق و تفحص از شهرداري تهران كه بنا به گفته تعدادي از نمايندگان مجلس،‌ در مجلس كليد مي‌خورد، تصريح كرد: من از اين موضوع خبر ندارم و شخصا درخواستي در اين موضوع نداشتم.
با اين حال از موضوع واگذاري‌هاي پرحاشيه شهرداري تا عملكرد قبل، حين و بعد از حادثه تلخ ساختمان پلاسكو و نيز استخدام‌ها‌يي كه در مجموعه شهرداري قبل انجام شده كه بگذريم، شايد اين سوال مطرح مي‌شود كه چرا مجلس به عنوان نهادي كه غير از وظيفه قانونگذاري وظيفه نظارت را نيز برعهده دارد تا به حال به ماجراهاي شهرداري وارد نشده و حتي در ميان فريادهاي هميشگي برخي نمايندگان كه شهره عام و خاص شده اثري از شهرداري نيست.
با همه اين اظهارات نمايندگان مجلس بايد بدانند كه اگر مردم پاي صندوق راي رفته‌‌اند و به تعدادي نماينده اميدي راي داده‌اند، بدون شك ضد فساد و تخلف‌بودن، ويژگي اوليه آنهاست.
تفحص از شهرداري به نوعي براي ما حيثيتي است چراكه اموال شهرداري، متعلق به مردم است و تخلف در آن دست‌بردن در جيب مردم.
منبع:روزنامه همدلي
تهرام/1735 / 1008
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه