۶ خرداد ۱۳۹۷، ۸:۳۴
کد خبر: 82926790
T T
۰ نفر

فقر امكانات در محل تازه دانشگاه!

۶ خرداد ۱۳۹۷، ۸:۳۴
کد خبر: 82926790
فقر امكانات در محل تازه دانشگاه!

تهران- روزنامه قانون در شماره امروز- يكشنبه- خود با درج مطلبي با عنوان فقر امكانات در محل تازه دانشگاه! به موضوع اعتراض دانشجويان دانشكده هنر و معماري به تغيير مكان دانشگاه مي پردازد.

در اين مطلب آمده است:دانشجويان دانشكده هنر و معماري دانشگاه آزاد واحد تهران مركز ديروز در اعتراض به انتقال مكان اين دانشگاه به منطقه سوهانك تهران اعتراض كردند.
دانشجويان در حالي كه پلاكاردهايي را باشعارهاي اعتراضي در دست داشتند از مديريت دانشگاه خواستند تا از اين اقدام صرف نظر كند.
اما گويا مديريت دانشگاه هم از اين اقدام اظهار بي‌اطلاعي كرده و به دانشجويان گفته اعتراض‌شان را به مسئولاني كه اين تصميم را گرفته‌اند، منتقل خواهد كرد.
يكي از دانشجويان اين دانشگاه كه نمي‌خواهد نامش فاش شود چون به دانشجويان گفته اند نبايد با رسانه‌ها مصاحبه كنند به «قانون» مي گويد:« ما نمي‌دانيم چرا از صبح با ما چنين برخوردهايي مي‌كنند.
ما اعتراض‌مان به صورت مسالمت آميز و داخل دانشگاه بود اما حراست جلوي دانشگاه حتي اجازه ورود خبرنگارها و عكاس‌ها را به داخل دانشگاه نداد؛ يعني ما براي اعتراضي كه حق‌مان است هم نمي‌توانيم حرف بزنيم.
اين برخوردها بي‌احترامي به دانشجو است. ما در اين دانشگاه با هزينه‌هاي بالا درس مي‌خوانيم نمي توانيم ببينيم كه هر كاري كنند و ما هم سرمان را فقط پايين بيندازيم و سكوت كنيم».
اين دانشجوكه در رشته طراحي صنعتي درس مي‌خواند، مي‌گويد:«دوهفته پيش خبر انتقال دانشگاه به سوهانك در دانشگاه پخش شد اما بچه‌ها هيچ عكس‌العملي از خودشان نشان ندادند چون فكر مي‌كرديم شايد جدي نباشد.
البته مدتي پيش دانشجوهاي معماري دانشگاه را به پونك منتقل كردند و اين انتقال زمان زيادي طول كشيد و ما هم گفتيم شايد انتقال ما هم طول بكشد و ما فارغ التحصيل مي‌شويم.
اما ناگهان چند روز پيش اين خبر را كانال دانشگاه تهران گذاشت و ما متوجه شديم جدي است».
او كه ساختمان جديد دانشگاه در سوهانك را ديده، ادامه مي‌دهد:« يك پادگان نظامي روبه‌روي دانشكده جديد قرار دارد كه رفت‌وآمد را براي ما دانشجويان دختر سخت مي‌كند. آخر ما چطور در ساعت‌هاي شب از آنجا تا تهران بياييم؟».
او ادامه مي‌دهد:«گويا علاوه بر ما دانشجويان فني و مديريت را هم قرار است به آنجا منتقل كنند.
ساختمان بسيار بزرگ است اما شبيه به دانشگاه هنر نيست؛ علاوه بر اينكه خوابگاه بچه‌ها نزديك به خيابان فلسطين است.
چگونه مي‌شود كه ما هر روز اين مسير طولاني را برويم و برگرديم. من اگر بخواهم با مترو به ايستگاه قائم بروم و از آنجا با تاكسي خودم را به سوهانك برسانم، نزديك به سه ساعت طول مي كشد.
اگر با تاكسي بخواهم برويم بايد هر روز 15 هزارتومان هزينه كنيم؛ در حالي كه هزينه اي كه در حال حاضر براي رفت و آمدم مي‌دهم روزي پنج‌ هزارتومان آن هم با مترو و اتوبوس است».
يكي ديگر از دانشجويان نيز با اشاره به اينكه هر ترم بيش از دو ميليون تومان شهريه پرداخت مي‌كند، مي‌گويد: «انصاف نيست كه هزينه‌هاي حمل‌ونقل بالا به ما تحميل شود. اگر دانشكده به سوهانك منتقل شود، ديگر نمي‌توانم صبح كلاس بردارم و از طرفي خود به خود به دليل دوري مسير سوهانك از حضور در تمرين پلاتو ها، ديدن تئاترها و جشنواره‌ها محروم خواهم شد».
او ادامه مي‌دهد كه گويا «محمدعلي خبري» رياست جديد دانشكده هنر و معماري واحد مركز نيز از تصميم انتقال دانشكده مطلع نبوده است و از بالا به او خبر داده‌اند.

هيچ جا نمي‌رويم، همين جا هستيم!
اگر همين حالا سري به محوطه اطراف دانشكده هنر و معماري بزنيد، مغازه هاي پر از لوازم‌التحريرهاي مختلف و ابزارهاي طراحي و نقاشي و نقشه كشي را مي‌بينيد كه پشت سر هم رديف شده‌اند.
اين مغازه‌ها به مرور زمان براي رفاه حال دانشجوهاي طراحي، نقاشي و گرافيك باز شده‌اند. از طرف ديگر پلاتوهايي كه دانشجويان تئاتر بايد واحدهاي عملي خود را در آن بگذرانند در اطراف دانشگاه هستند و يكي از مشكلات آن‌ها رفت و آمد ميان پلاتوها و دانشكده‌اي است كه حالا در سوهانك است.
يكي ديگر از دانشجويان مي گويد:« ما رشته هنر درس مي‌خوانيم و نياز به لوازم التحريرهاي تخصصي داريم كه در محوطه دانشگاه فعلي ما پر از فروشگاه هايي است كه آن‌ها را مي فروشند؛ يعني وقتي استادها به ما درسي را مي دهند، مي توانيم يك ربع بعد ابزار مربوط به آن را در نزديكي دانشگاه تهيه كنيم.
من براي تهيه ابزار كارم بايد به شهرك شهيد محلاتي در اطراف سوهانك بروم كه لوازم التحرير تخصصي ما را ندارد». دانشجوي ديگري كه در رشته تئاتر اين دانشكده درس مي‌خواند، مي‌گويد:« كلاس هاي نظري ما در سوهانك است؛ در حالي كه كلاس‌هاي عملي مان در پلاتو است.
وقتي زمان ميان دو كلاسم نيم ساعت هم نيست، چطور بايد خودم را از سوهانك به مركز تهران برسانم و در پلاتو حاضر باشم؟ در سوهانك حتي يك پلاتو هم ندارد.
همه ترس ما اين است كه بگويند در محوطه همين دانشگاه مي خواهند كلاس هاي عملي ما را برگزار كنند.
با اين كار رشته اي مانند تئاتر و سينما را به شوخي مي گيرند».

پاي سودهاي تجاري درميان است
در بسياري از شهرهاي ايران، دانشگاه‌ها را در خارج از شهر مي‌سازند و هميشه دانشجويان نسبت به اين موضع اعتراض داشته‌اند. يكي از دلايل آن اين است كه دانشجوها از بافت شهري دور مي‌شوند.
اين براي دانشجويان هنر كه بخشي از فعاليت‌هاي‌شان در فضاي شهري اتفاق مي‌افتد، مشكل‌تر است. حبيب‌دانشور،پژوهشگر حوزه شهري و فارغ‌التحصيل معماري دانشگاه هنر تهران در گفت‌وگو با «قانون» مي‌گويد:« من فكر مي‌كنم چون زمين دانشگاه ارزشمند است، براي تغيير كاربري آن اقدام كرده‌اند.
اين اتفاقي است كه در طرح توسعه جديد دانشگاه تهران نيز رخ داده است.
دانشگاه تهران از شرق به خيابان وصال، از شمال به بلوار كشاورز و از غرب به خيابان كارگر منتهي مي شود.
اما در سال هاي گذشته شاهد اين هستيم كه به وسعت دانشگاه اضافه مي‌شود؛ در حالي كه فضاي آموزشي مربوط به دانشگاه زياد كه نمي‌شود هيچ، كمتر هم مي‌شود.
نكته اين است كه خيلي از زمين‌هايي كه به دانشگاه تهران تملك مي‌شوند، ادارات دولتي هستند و قرار نيست به فضاي آموزشي اضافه شوند؛ آن‌ها به فضاي تجاري فروخته مي شوند.
بخشي از زمين‌هايي كه به نام دانشگاه ثبت شده‌اند به شركت‌هاي دانش بنياد داده شده و با تراكم بالاي 10طبقه قابل ساخت است».
او با اشاره به اينكه دانشگاه تهران در ثبت ميراث فرهنگي كشور قرار دارد و نبايد به وسعت آن اضافه شود، گفت:« ممكن است اين تغيير كاربري‌ها به سوداگري زمين ارتباط داشته باشد».
او در ادامه به موضوع اختلاط دانشجوهاي ميان دختر و پسر دانشگاه ها اشاره مي‌كند و مي‌گويد:«مسئولان به موارد انضباطي‌اي مانند اختلاط ميان دانشجويان دختر و پسر ايراد مي‌گيرند و مي‌گويند خوب نيست روابط به اين شكل در معرض ديد عموم باشد، آن‌وقت دانشكده را به جايي بيرون شهر منتقل مي‌كنند.
به هر حال دانشكده هنر و دانشجوي هنري تعريف خودش را دارد كه بايد پذيرفته شود.
اما درنهايت به نظر من سودهاي كلان اقتصادي در اين نقل و انتقالات مطرح است».
ساختماني كه دانشكده هنر و معماري براي انتقال دانشجويان دانشكده هنر و معماري در سوهانك خريداري كرده را مدت‌ها پيش كميته امداد ساخته بود و حرف و حديث هاي فراواني درباره ساخت آن وجود داشت تا اينكه فتاح، رييس سازمان كميته امداد شد و اين ساختمان به دانشكده هنر و معماري به مبلغ هزار ميليارد تومان واگذار شد.
ديدبان ايران گزارش داده كه اين اتفاق در حالي افتاده است كه پيش از اين مسئولان دانشگاه آزاد خبر از تمايل به واگذاري املاك اين دانشگاه به دليل كاهش دانشجو و خالي ماندن بسياري از واحدها داده‌اند.
ديروز نزديك به ساعت هاي بعدازظهر بالاخره درهاي اتاق رييس دانشگاه در طبقه ششم به‌روي دانشجويان معترض باز شد و قرار شد جواب قطعي را هر چه زودتر به دانشجويان اعلام كنند.
اين در حالي است كه يكي از اين دانشجويان مي‌گويد:« من فكر مي كنم كه تصميم براي منتقل كردن ما به سوهانك جدي است. درست است كه مي‌گويند به اعتراض شما رسيدگي مي كنيم اما بچه‌ها نگراني شان زياد است».
روزنامه قانون
تهرام/1735

سرخط اخبار فرهنگ