تاثیرگذاری امام خمینی (ره) بر اندیشمند فلسطینی/ آموختیم آمریکا شیطان بزرگ است

تهران- ایرنا- اندیشمند و استراتژیست فلسطینی در مراسم رونمایی از کتاب «اخگر به گریبان» که بر اساس خاطراتش نوشته شده، گفت: من و دیگر فعالان جنبش فتح از امام خمینی (ره) آموختیم که آمریکا شیطان بزرگ و رژیم صهیونسیتی غده‌ای سرطانی است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، آیین رونمایی از کتاب «اخگر به گریبان» بر اساس خاطرات منیر شفیق اندیشمند و استراتژیست فلسطینی روز یک‌شنبه -۲۲ اردیبهشت‌ماه- در ساختمان اصلی روزنامه ایران برگزار شد.

در این نشست احسان صالحی، مدیر موسسه ایران، میثم نیلی، رئیس شورای سیاستگذاری جایزه ادبیات فلسطین، منیر شفیق، اندیشمند و استراتژیست فلسطینی، حسین جابری انصاری مترجم کتاب، محمد الحورانی، رئیس اتحادیه نویسندگان عرب و بدیع صقور اندیشمند و شاعر اهل سوریه حضور داشتند.

احسان صالحی، مدیر موسسه ایران در این نشست منیر شفیق را تاریخ زنده فلسطین خواند و گفت: او از دوره اشغال کشورشان تا تحولات امروز را دیده‌اند و امیدواریم آزادی قدس و فلسطین را هم ببینند. منیر شفیق دین خودش را با مبارزاتش به فلسطین ادا کرده است، وظیفه ما اطلاع رسانی و آگاهی‌بخشی درباره این مبارزه در قالب کتاب و دیگر محصولات است.

یک وجب از فلسطین قابل معامله نیست

منیر شفیق اندیشمند و استراتژیست فلسطینی در این مراسم با مرور مبارزاتش علیه رژیم صهیونیستی گفت: من با سه نفر از دوستانم در جنبش فتح محفلی تشکیل دادیم. در زمانی که ایده سازش داشت مطرح می‌شد، ما نقد سازنده می‌کردیم. آن زمان روی چند اصل توافق کردیم و یکی از اصول این بود که یک وجب از فلسطین قابل معامله نیست. ما اقدام سازنده داشتیم و فقط حرف نمی‌زدیم. دنبال مطرح کردن خودمان هم نبودیم؛ یک نفر از ما رهبری مجموعه را بر عهده گرفت؛ ولی نامش را اعلام نکردیم.

وی گفت: قرار شد نوشته هایی که صادر می‌شود به اسم من باشد. اما آنچه تولید می‌شد کار مشترک بود. در نتیجه‌ من خیلی معروف شدم و آن مجموعه در پس پرده قرار گرفتند. من در مبارزات میدانی مشارکت نداشتم و شاید به همین خاطر زنده ماندم و شهید نشدم.

آموختیم که آمریکا شیطان بزرگ است

شفیق با یادآوری این که برخی فعالان جنبش فتح سکولار بودند، تاکید کرد: من و دوستانم از امام خمینی (ره) آموختیم که آمریکا شیطان بزرگ و رژیم صهیونسیتی موجودی سرطانی است. تعریف امام از تعریف مارکسیست‌ها بهتر و بالاتر بود. ما این دو اصل را از امام (ره)آموختیم و بر اساس آن کار کردیم و ادامه دادیم. همچنین از امام آموختیم که خودمان را از فکر غربی رها کنیم. بعدها با دیدن شهادت یاران‌مان به این نتیجه رسیدیم که زندگی نیاز به ایمان وجود دارد؛ و گرنه با مرگ پرونده بسته می‌شود. این‌گونه بود که کتابی درباره اسلام منتشر کردیم.

این اندیشمند درباره تعریف و تمجیدهایی که از وی شد گفت: من از تعریف‌هایی که از من در این جلسه شد رنج کشیدم. اگر من چیزی هستم به خاطر کسانی است که شهید شده‌اند. من در برابر شهدای غزه بسیار کوچک هستم. خودم اینجا هستم و روح و روان و جان من در غزه است.

حسین جابری انصاری در ادامه نشست با یادآوری این که یک کتاب دیگر هم با موضوع خاطرات مبارزان فلسطین ترجمه کرده توضیح داد: در هر دو کتاب با خوشحالی راوی خندیدم و با ناراحتی‌هایش گریه کردم. در روایت این دو کتاب من ترجمه نمی‌کردم و یک کار دلی انجام دادم. خانواده من شاهد بودند که هنگام ترجمه گریه می‌کردم.

تاثیرگذاری امام خمینی (ره) بر اندیشمند فلسطینی/ آموختیم آمریکا شیطان بزرگ است
کتاب «اخگر به گریبان» توسط انتشارات ایران به چاپ رسیده است

محمد الحورانی رئیس اتحادیه نویسندگان عرب در بخش دیگری از نشست در توصیف منیر شفیق گفت: ایشان معلومات خوبی دارند و یک دانشگاه هستند. ما داریم از یک منظومه اخلاقی صحبت می‌کنیم که همه می‌توانند به او اقتدا کنند. ویژگی منیر این بود که همیشه به ارزش‌ها پایبند بود. این نکته باعث می‌شود به این کتاب اعتماد داشته باشیم.

بدیع صقور اندیشمند و شاعر اهل سوریه نیز ضمن تشکر از موسسه ایران به خاطر چاپ این کتاب بیان کرد: شفیق در زندگی همیشه مقاوم بود و هرگز از مبارزه با ظلم خسته نشد. من به همه تولیدات فکری استاد احترام می‌گذارم.

میثم نیلی رئیس شورای سیاستگذاری جایزه فلسطین در ادامه نشست بیان کرد: امیدواریم این مراسم آغازگر یک حرکت با الگو گرفتن از کتاب استاد باشد. جایزه جهانی ادبیات فلسطین از این که جایزه‌اش را به استاد منیر شفیق داد، افتخار کسب کرد.

منیر شفیق نماد پایمردی است امیدوارم گفتن از فلسطین در موسسه ایران ادامه پیدا کند

وی افزود: این کتاب حکایت یک مبارزه اخلاق محور است. کسانی بودند که در برابر نظام سلطه زحمت کشیدند، ولی پایمرد نبودند. استاد منیر شفیق نماد پایمردی هستند. امیدوارم گفتن از فلسطین در موسسه ایران ادامه پیدا کند و شاهد کتاب‌های دیگری هم درباره فلسطین و غزه باشیم.

به گزارش ایرنا، «اخگر به گریبان» که توسط انتشارات ایران به چاپ رسیده، با روایتی دلنشین از سوی نویسنده به ذکر خاطرات و وقایع دوره‌های مختلف زندگی او و همچنین شرح چگونگی اشغال فلسطین در طی سال‌های متمادی، تشکیل گروه‌های مقاومت، نحوه تکامل سیر تفکر این اندیشمند برجسته فلسطینی و تغییر نگاه او به مسأله فلسطین و اشغال این سرزمین پرداخته است.

این کتاب که در حوزه مطالعات فلسطین و جبهه مقاومت مورد توجه قرار گرفته، چندی پیش برنده ویژه دوره اول جایزه جهانی ادبیات فلسطین شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha