۱ فروردین ۱۳۹۷، ۱۵:۳۹
کد خبر: 82868415
T T
۰ نفر
هجوم گردشگران ايراني، موجب ازدحام در مبادي ورودي تركيه شد

آنكارا- ايرنا- هجوم گردشگران ايراني براي سفر به كشور تركيه در تعطيلات عيد نوروز كه از چند روز پيش آغاز شده، از روز گذشته موجب ازدحام سنگين در مبادي ورودي در مرزهاي زميني تركيه شده است.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا، هم اكنون ازدحام زيادي در دو واحد گذر مرزي رازي ـ كاپي كوي و بازرگان ـ گوربولاغ وجود دارد و مرز سرو ـ اسندره هم با تراكم مراجعان مواجه است.
ازدحام جمعيت و تاخير در ارايه خدمات گذر از دروازه مرزي در شرق تركيه و در سه دروازه مرزي موجود بين دو كشور موجب نارضايتي و اعتراض ايرانيان شده است.
علاوه بر اين، نبود پاركينگ مناسب و واحدهاي خدماتي از جمله رستوران و نيز سرويس هاي بهداشتي به تعداد كافي در مرز به خصوص در طرف ايران، بر نارضايتي گردشگران عازم تركيه افزوده است.
همچنين در مبادي ورودي پروازهاي ايران به مقاصد شهرهاي مختلف تركيه از جمله استانبول نيز ازدحام زيادي ديده مي شود و ايرانيان ساعت هاي طولاني در صف هاي عبور از دروازه كنترل گذرنامه معطل مي شوند.
هنوز آمار دقيقي از سفر ايرانيان به تركيه در ايام عيد نوروز اعلام نشده ولي شواهد امر نشان مي دهد كه ميزان رغبت سفر به تركيه در ايام تعطيلات عيد نوروز امسال به تركيه دو برابر سال گذشته است.
سال گذشته در ايام تعطيلات عيد حدود 250 هزار گردشگر ايراني به تركيه سفر كردند و پيش بيني مي شود كه اين رقم امسال به 500 هزار نفر برسد و مقامات استانداري وان در شرق تركيه با پيش بيني سفر يكصد هزار ايراني اعلام كرده اند كه براي اسكان و پذيرايي از آنها به تمهيدات لازم انديشيده شده است.
برخي منابع خبري تركيه اعلام كردند كه در چند روز نخست عيد امسال 90 پرواز از مبدا ايران تنها به مقصد شهر استانبول برنامه ريزي و تدارك ديده شده است.
شهرهاي استانبول، آنتاليا، مارمايس و آنكارا مهمترين مقاصد سفر هوايي ايرانيان به تركيه هستند و هموطناني كه از مرزهاي زميني سه گانه بازرگان، رازي و سرو به تركيه سفر مي كنند، اغلب عازم شهرهاي وان، يوكسك اوا، آغري، ايغدير، ارزروم و ترابوزون مي شوند و يا با استفاده از خدمات ارزان قيمت پروازهاي داخلي تركيه، از طريق فرودگاه هاي شرق اين كشور به مقاصد داخلي تركيه سفر مي كنند.
تركيه امسال براي پذيرش گردشگران پرشمار ايراني تسهيلاتي را از قبيل حمل و نقل رايگان تا ترمينال ها و استقبال با گل و شيريني در مناطق مرزي تدارك ديده است.
علاوه بر اين، به علت حضور پرشمار ايرانيان در تركيه برنامه هاي كنسرت موسيقي نيز توسط گروه هاي مختلف براي ايرانيان تدارك ديده شده و از چند هفته قبل تبليغات آن آغاز شده كه اين موضوع نيز در ترغيب سفر گردشگران ايراني به تركيه تاثير چشم گيري داشته است.
روزنامه يني شفق تركيه هفته گذشته طي گزارشي اعلام كرد كه اقتصاد استان وان در شرق تركيه با افزايش 40 درصدي سفر گردشگران ايراني احيا شده و حضور ايرانيان خنده بر چهره صاحبان كسب و كار اين شهر نشانده است.
اين روزنامه تعداد گردشگران ايراني سال گذشته وان را 400 هزار نفر اعلام كرد.
بر اساس گزارش اتحاديه هتلداران تركيه با استناد به داده‌هاي وزارت فرهنگ و گردشگري اين كشور، سال گذشته ميلادي در مجموع 2 ميليون و 501 هزار گردشگر ايراني به تركيه سفر كردند كه در مقايسه با سال 2016 بيش از 800 هزار نفر افزايش داشته است.
بنا به اعلام اين مرجع، بيش از 36 درصد از اين گردشگران يعني بيش از 900 هزار ايراني در طول سال گذشته از شهر استانبول ديدن كرده اند و بدين ترتيب گردشگران ايراني، پرشمارترين گردشگران شهر استانبول بودند.
مراكز خريد استانبول يكي از علل اصلي رغبت ايرانيان براي سفر به اين شهر به شمار مي رود به طوري استانبول علاوه بر بازارهاي تاريخي خود، داراي نزديك به 120 مركز خريد است و اين خود يكي از جاذبه هاي خريد مد و پوشاك براي گردشگران محسوب مي شود.
برخي از برندهاي ترك در اين مراكز خريد براي ارايه خدمات بهتر، از فروشندگان فارسي زبان نيز استفاده مي كنند و نوشته هايي به زبان فارسي براي جلب توجه ايراني ها جلوي واحدهاي تجاري خود نصب كرده اند.
همچنين بر اساس اعلام وزارت گردشگري و فرهنگ تركيه، سال گذشته گردشگران ايراني بالغ بر سه ميليارد دلار در تركيه هزينه كردند.
بر اساس اعلام اين وزارتخانه، ايران جزو پنج كشور گردشگرفرست به تركيه محسوب مي شود و در جريان سفر به تركيه به طور ميانگين هر مسافر ايراني بين يكهزار تا يكهزار و 500 دلار و هر خانواده ايراني سه هزار و 500 دلار هزينه مي كنند.
وجود تشابه فرهنگي و جفرافيايي از جمله مهمترين علل سفر ايراني ها براي گذراندن تعطيلات در تركيه عنوان شده ولي علاوه بر اين، تعدد مراكز ارائه خدمات به گردشگران در همه شهرها، ارزان بودن خدمات و سفر در مقايسه با سفرهاي داخلي، وجود مراكز خريد در شهرها، حلال بودن و تنوع غذايي، احساس راحتي و آرامش بدون حس بيگانگي و نيز ارائه خدماتي كه در ايران ممنوع محسوب مي شود، از جمله جاذبه هاي گردشگري تركيه محسوب مي شود كه همه ساله گردشگران پرشمار ايراني را به خود جذب كرده و موجب خروج ميلياردها دلار ارز از كشورمان مي شود.
به گزارش ايرنا، مركز آمار تركيه هفته گذشته با انتشار گزارشي، درآمد گردشگري اين كشور در سال گذشته ميلادي را با 18.9 درصد افزايش، 26 ميليارد و 283 ميليون دلار اعلام كرد.
بنا بر داده هاي مركز آمار تركيه، با وجود تمام بحران ها سال گذشته ميلادي 32.4 ميليون گردشگر به تركيه سفر كردند.
نعمان كورتولموش وزير فرهنگ و گردشگري تركيه نيز هفته پيش وعده داد كه تا سال 2023 تعداد گردشگران ورودي تركيه به 50 ميليون نفر و ميزان درآمد گردشگري كشورش نيز به 50 ميليارد دلار خواهد رسيد.
بنا به اعلام وي، گردشگران روسيه، آلمان، ايران به ترتيب پرشمارترين گردشگران ورودي به تركيه در سال ميلادي گذشته بودند.
خاورم/1905
گزارش از: حسن فاخري

سرخط اخبار جهان