۱۷ بهمن ۱۳۹۶، ۹:۵۱
کد خبر: 82821696
T T
۰ نفر

خيمه دود در دشت تهران

۱۷ بهمن ۱۳۹۶، ۹:۵۱
کد خبر: 82821696
خيمه دود در دشت تهران

تهران- روزنامه ايران در شماره امروز(سه شنبه) خود با درج مطلبي با عنوان خيمه دود در دشت تهران به موضوع آلودگي هوا و آستانه وضعيت قرمز و اضطرار در پايتخت پرداخته است.

در اين مطلب آمده است:در پي تشديد آلودگي هواي تهران در روز گذشته، كميته مواقع اضطرار آلودگي هواي تهران به رياست استاندار عصر ديروز به‌جاي پايتخت در شهر رودهن تشكيل جلسه داد و براي دومين روز متوالي تمامي مدارس استان تهران بجز دماوند، پرديس و فيروزكوه را تعطيل اعلام كرد.
تعطيلي مدارس تهران در مقاطع دبستان و دبيرستان، مهدهاي كودك و پيش‌دبستاني در روز سه‌شنبه در حالي اعلام شد كه شركت كنترل كيفيت هواي تهران شاخص كيفي آلودگي هواي پايتخت را تا ساعت 11 صبح ديروز 158 و در وضعيت ناسالم براي همه گروه‌هاي جامعه اعلام كرد اما با وجود اجراي طرح تردد زوج و فرد از درب منازل و تعطيلي مدارس در روز گذشته شاخص آلودگي، عصر ديروز حتي از عدد 175 هم فراتر رفت تا تهران در آستانه وضعيت قرمز و اضطرار قرار گيرد.
در همين حال شاخص دو ايستگاه پونك و تربيت مدرس در منطقه 6 تهران روز گذشته از مرز 200 هم گذشت تا ركوردي ديگر از آلودگي هواي پايتخت در سال‌جاري به ثبت برسد.
به همين دليل اجراي طرح زوج و فرد از درب منازل، جلوگيري از ورود و تردد كاميون‌هاي آلاينده و توقف فعاليت كارخانه‌هاي آلاينده و معادن شن و ماسه استان تهران امروز نيز همچنان به قوت خود باقيست و شهرداري نيز از فروش طرح ترافيك روزانه خودداري مي‌كند. همچنين مقرر شد با مرخصي مادراني كه فرزند محصل دارند، براي روز سه‌شنبه موافقت شود.
شاخص كيفيت هواي تهران و بسياري از كلانشهرهاي كشور در 10 روز گذشته كه متأثر از استقرار جو آرام و پايدار در كشور مرتباً روند صعودي داشته و در نتيجه تردد وسايل نقليه آلاينده و غير استاندارد تشديد شده و همچنان نيز ادامه دارد، روز گذشته همچنين باعث تشديد آلودگي هوا در 8 شهر تبريز، قم، همدان، كرج، قزوين، اصفهان، اهواز و اروميه هم شد كه در اين ميان شدت آلودگي در تهران و تبريز از ديگر شهرها بالاتر از بقيه گزارش شد.
در همين حال مدارس شهر تبريز نيز روز سه‌شنبه براي دومين روز متوالي تعطيل اعلام شد.
از سوي ديگر بر اساس اعلام شركت كنترل كيفيت هواي تهران طي 10 روز گذشته هواي تهران در 7 روز متوالي در وضعيت ناسالم قرار داشته است.
مريم نادري، مدير واحد پايش شركت كنترل كيفيت هوا در اين باره مي‌گويد: شرايط پايداري جوي از عوامل تأثيرگذار بر تجمع و ازدياد آلاينده‌ها در محيط‌هاي شهري است.
در جو پايدار، شرايط براي حركت هوا هم به صورت افقي (وزش باد) و همچنين در راستاي قائم وجود ندارد و در چنين شرايطي آلاينده‌ها قادر به پخش و اختلاط نبوده و به‌حالت سكون قرار مي‌گيرند.
همچنين پايداري جو در ايجاد و ماندگاري پديده وارونگي بسيار مؤثر است.
بديهي است كه كاهش دما با افزايش ارتفاع در جو رابطه‌اي مستقيم دارد.
هنگامي كه دماي هوا از دماي لايه زيرين خود بيشتر شود و مانع از صعود هواي زيرين شود، وارونگي دمايي رخ مي‌دهد كه منجر به تجمع آلاينده‌ها در لايه زيرين مي‌شود و در صورتي كه ارتفاع لايه وارونگي كم باشد باعث تراكم بيشتر آلاينده‌ها و افزايش آلودگي هوا در نزديكي سطح زمين مي‌شود.
به گفته نادري، طي اين 10 روز كيفيت هواي تهران براي چندين روز متوالي در شرايط نامطلوب قرار داشته، به‎گونه‌اي كه بيشترين غلظت روزانه آلاينده PM2.5 در اين بازه زماني 5/5 برابر استاندارد ميانگين روزانه اندازه‌گيري شده كه مربوط به ايستگاه شهرري با شاخص ساعتي 191 در روز 15 بهمن ماه بوده است.

افت كيفيت هواي پايتختدر مقايسه با دو سال قبل
از سويي نتايج مقايسه كيفيت هواي نيمه زمستان دو سال اخير نيز نشان مي‌دهد تعداد روزهاي ناسالم براي گروه‌هاي حساس در زمستان اخير افزايش يافته است.
ليلا نظري، سخنگوي شركت كنترل كيفيت هواي تهران در اين باره مي‌گويد: دوره‌هاي طولاني مدت و متوالي افزايش آلودگي هوا كه طي مهر تا بهمن ماه سال‌هاي اخير رخ داده علاوه بر تأثير تداوم دوره‌اي شرايط پايدار جوي، بزرگترين شاهد بر كيفيت نازل وسايل نقليه‌اي است كه 85درصد از توليد آلودگي هواي تهران را رقم مي‌زنند.

اختلاف نظر در سازمان هواشناسي در مورد آلودگي هوا
همزمان با افزايش چشمگير آلودگي هواي تهران در روز گذشته مديركل پيش‌بيني و هشدار سريع سازمان هواشناسي ضمن اشاره به افزايش غلظت آلاينده‌هاي جوي در شهرهاي صنعتي از احتمال بارش در تهران طي روز چهارشنبه خبر داد. احد وظيفه در گفت‌و‌گو با ايسنا، با بيان اينكه بر اساس تحليل آخرين نقشه‌هاي پيش‌يابي طي دو روزه آينده جوي نسبتاً آرام در بيشتر نقاط كشور حاكم است، گفت: بر اين اساس براي شهرهاي صنعتي و پرجمعيت افزايش غلظت آلاينده‌هاي جوي پيش‌بيني مي‌شود اما ايرنا به نقل از اداره كل هواشناسي استان تهران، كاهش نسبي آلاينده‌هاي جوي و افزايش 2 درجه‌اي دما را براي 48 ساعت آينده اين استان پيش‌بيني كرد.

مصوبه مجلس براي اجراي طرح كاهش آلودگي هوا
در همين حال روز گذشته نمايندگان مجلس نيز در مصوبه‌اي شهرداري تهران و شهرهاي داراي آلودگي هوا را مكلف به اجراي طرح كاهش آلودگي هوا كردند!
نمايندگان مجلس در جريان بررسي جزئيات لايحه بودجه 97 در بخش درآمدي بند «ب» تبصره 8 اين لايحه را به تصويب رساندند كه بر اساس آن در اجراي ماده (6) قانون هواي پاك مصوب 25 /4/ 1396 مبني بر الزام اعمال قانون خودروهاي فاقد معاينه فني از طريق متوقف نمودن و صدور قبض جريمه مطابق با قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي، شهرداري تهران و شهرهاي داراي آلودگي هوا مكلف به اجراي طرح ناحيه كاهش آلودگي هوا (LEZ) شدند.
به موجب اين مصوبه، نيروي انتظامي نيز مكلف شده مطابق قانون نسبت به جريمه متخلفان اقدام كند.

سهم سواري‌ها؛ چالش جديددر ايجاد آلودگي هوا
سياهه انتشار آلودگي هواي تهران، علاوه بر تعيين سهم منابع ثابت و متحرك، سهم تقريبي خودروها به تفكيك ناوگان از كل انتشار آلودگي هواي تهران را مشخص كرده است اما آنچه اخيراً ضرورت توجه و مرور مجدد اين سياهه را دو چندان كرده اعلام سهم سه درصدي خودروهاي سواري در ايجاد آلودگي هواي تهران است در حالي كه پيش از اين مسئولان سازمان محيط زيست سهم خودروهاي شخصي را گاه تا 70 درصد اعلام مي‌كردند.
اما مسعود تجريشي-معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست اخيراً اعلام كرده بر اساس مطالعات سال 1395، سهم خودروهاي سواري اعم از شخصي، ون و تاكسي در توليد آلودگي ذرات معلق سه درصد و در ايجاد ساير آلودگي‌ها 49 درصد است با وجود اينكه اين دستگاه‌ها 80 درصد ناوگان تهران را تشكيل مي‌دهند.
روزنامه ايران
تهرام/1735**1625
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه