۲۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۵:۰۷
کد خبر: 83206850
T T
۰ نفر

نماینده مجلس: اولویت اصلی مبارزه با فساد است

۲۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۵:۰۷
کد خبر: 83206850
نماینده مجلس: اولویت اصلی مبارزه با فساد است

بیرجند - ایرنا - نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی گفت: جناح های سیاسی باید به این نتیجه برسند كه اولویت اصلی مبارزه با فساد و نه بازی سیاسی است.

به گزارش ایرنا حجت الاسلام سید محمدباقر عبادی روز سه شنبه در نشست خبری در بیرجند اضافه كرد: مبارزه با فساد كار دشواری است و هزینه می برد كه گاهی بازی های سیاسی بر مبارزه با فاسد ارجحیت پیدا می كند و مفسدان نیز همیشه فرصت طلب هستند.
وی گفت: بیشتر مدیران كشور افرادی سالم هستند اما یكی از دلایلی كه موجب شده با فساد در كشور مبارزه نشود رودربایستی، ترس و ... است چون این افراد ممكن است به شكلی افكار عمومی را مدیریت كنند كه فردی كه به خاطر مردم دست به مبارزه با فساد زده از طرف افكار عمومی متهم شود.
نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی افزود: گاهی ممكن است فرد مشكل داشته باشد و با دستمال كثیف نمی توان جایی را تمیز كرد اما در نظام جمهوری اسلامی افراد فاسد كم بوده و قاطبه مدیران كشور افراد پاكدستی هستند.
وی بیان كرد: مرحوم نوربخش رئیس فقید سازمان تامین اجتماعی با وجود اینكه به لحاظ سیاسی با بنده در یك جریان نبود اما فردی بسیار پاكدست، سالم و متدین بود و جریان های سیاسی از چپ و راست افراد سالم زیادی دارند اما آنها را نمی بینیم و ذكر نمی كنیم.
عبادی گفت: همان فرد سالم اگر در جایی اشتباه كوچكی انجام دهد آن را بزرگنمایی می كنیم و افكار عمومی تصور می كند فساد در كشور سازمان یافته است اما بیشتر مدیران كشور انسان های پاكی هستند.
وی ادامه داد: بودجه طرح توازن به بعضی استان ها داده شده و به برخی استان ها هنوز بودجه ای تعلق نگرفته كه قرار است این بودجه به خراسان جنوبی داده شود و دانشگاه بیرجند هم از این محل اعتبار می گیرد.
وی با اشاره به مذاكرات خود با مسئولان سازمان برنامه و بودجه در خصوص نحوه توزیع بودجه طرح توازن گفت: اعلام شد این بودجه به شكل چند مرحله ای و به همه استان های كشور داده می شود.
عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در زمینه تقویت دانشگاه های استان پیگیری ایجاد رشته های متعدد دانشگاهی در مقاطع كارشناسی ارشد و دكترا را داشتیم و موضوع اجرای عدالت در بودجه های دانشجویی را پیگیری كردیم چون بعضی دانشگاه ها در تهران سرانه دانشجویی بالایی دارند و بعضی استان ها مثل خراسان جنوبی دور از مركز هستند كه قرار شد هر سال بودجه های دانشگاه ها براساس یك شاخص خاص و به شكل عادلانه توزیع شود.
وی ادامه داد: نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی همواره با استانداران تعامل داشته اند اما استاندار فعلی با نمایندگان استان تعامل خوبی دارد و همراهی آقای معتمدیان با نمایندگان باعث می شود زودتر مسائل را به نتیجه برسانیم.
حجت الاسلام عبادی گفت: استاندار خراسان جنوبی تاكنون عملكرد خوبی داشته است و مسائلی كه مطرح می شود را به خوبی پیگیری می كند.
وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره ارزیابی پروژه های دهه فجر در شهرستان بیرجند گفت: پروژه های افتتاحی بسیار خوب بود و جای تجلیل از مجریان آنها وجود دارد كه با توجه به مشكل آب در خراسان جنوبی در این ایام پروژه های آبخیزداری بسیار مناسبی در استان افتتاح شد و مربوط به پیگیری هایی بود كه از استان و از محل برداشت صندوق توسعه ملی آغاز شد و امروز یك نهضت آبخیزداری در كشور شروع شده است.
حجت الاسلام عبادی در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری درباره اقدامات زودهنگام انتخاباتی در خراسان جنوبی و بیرجند گفت: تاكنون تبلیغات زودهنگام انتخاباتی در استان مشاهده نكردم و گزارشی هم تاكنون در این خصوص دریافت نكردم.
وی درخصوص ایجاد و تكمیل راه آهن خراسان جنوبی گفت: توقع ما توجه بیشتر مسئولان دولت به راه آهن بیرجند است چون این راه اهن قرار است از منطقه یونسی گناباد به بیرجند و در نهایت به نهبندان و زاهدان وصل شود.
نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی افزود: راه آهن این منطقه ردیف بودجه ای نداشت كه با پیگیری های انجام شده در دور قبل مجلس شورای اسلامی برای آن ردیف گرفتیم و تاكنون از سمت یونسی به بیرجند حدود 30 كیلومتر زیرساخت ایجاد شده است.
وی اظهار داشت: راه آهن را نمی توان از وسط شروع كرد چون باید از طرف زاهدان هم اجرای عملیات آن آغاز شود و ما در این خصوص هم پیگیری كردیم و زمینه مناسب برای اجرای مناقصه در آنجا ایجاد شده است.
عبادی گفت: خواسته ما از وزیر راه و شهرسازی در دیداری كه اخیرا با وی داشتیم ایجاد زیرساخت ها به شكل قطعه بندی در بیرجند و یونسی گناباد بود و ایشان قول لازم را داده اند اما چون راه آهن هزینه بالا داشته و با بودجه عمومی كشور ساخته نمی شود باید سرمایه گذار بخش خصوصی بیاید یا فاینانس شود و تعدادی این كار را انجام دهند.
عبادی افزود: شاید كسانی كه داخل كشور هستند هم آنچنان بضاعت مالی نداشته باشند كه این مسیر را انجام دهند اما زمینه ایجاد آن فراهم و تصویب شده كه از محل صندوق توسعه ملی هر سرمایه گذاری به اینجا بیاید به وی وام لازم داده شود و این اقدام بزرگی است.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در خصوص نقش تكمیل جاده ماهیرود به فراه افغانستان گفت: این جاده بسیار مهم است و اگر تكمیل شود نقش بزرگی در توسعه استان دارد و در جلسه اخیر كه با وزیر راه و شهرسازی داشتیم به این موضوع تاكید شد.
وی افزود: امروز كمبود اعتبارات در روند تكمیل پروژه ها موثر است اما تكمیل این جاده باید در اولویت باشد و امروز هم مرز بانشاطی داریم.
نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی گفت: راه آهن هم برای استان مهم است و نمی توان از آن چشم پوشی كرد زیرا خراسان جنوبی سومین استان معدن خیز كشور است كه اگر ریل و راه آهن در این منطقه باشد رونق فوق العاده پیدا می كند و بحث مسافر و ... در مقایسه با مقوله ترانزیت بسیار ناچیز است.
وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری در خصوص بودجه امسال كشور گفت: تا زمانی كه مجلس شورای اسلامی این بودجه را تصویب نكند صحبت در خصوص آن موضوعیت ندارد و هر زمان به طور كامل در صحن مجلس تصویب شود آن وقت صحبت از بودجه ارزشمند است هرچند بودجه عمومی كشور امسال به دلیل بعضی مسائل مثل تحریم ها بودجه ای انقباضی است.
عبادی با اشاره به روند تكمیل پروژه جاده بیرجند به قاین گفت: این پروژه 90 كیلومتر است كه نیمی از آن دوبانده شده و در جلسه مجمع نمایندگان خراسان جنوبی با وزیر راه در خصوص كندی اجرای این پروژه گلایه شد و با رئیس سازمان برنامه و بودجه هم در این خصوص دیدار داشتیم.
وی بیان كرد: در خصوص جاده یادشده از طرف ما هر كاری شد و 2 بار استیضاح وزیر راه و شهرسازی را در دوران آقای آخوندی امضا كردم و تذكرات متعدد به وزیر دادیم كه رسانه ها هم باید به این تذكرات به شكل مثبت بپردازند.
عبادی گفت: بعضی از مسائل از طرف مسئولان استانی پیگیری شده اما مشكل در مركز است كه رسانه ها باید در این خصوص قلم زده و از متولی واقعی آن كه وزارت راه و شهرسازی است مطالبه گری كنند.
وی ادامه داد: راه های استان و آب دو مشكل اساسی در خراسان جنوبی است و متولی این دو اقدام در وزارتخانه های مربوط دو مدیر از بیرجند هستند كه از این عزیزان با وجود همكاری های مطلوب كه تاكنون در این خصوص داشتند، انتظار عنایت بیشتری به مشكلات استان است.
وی گفت: در خصوص باروری ابرها وزارت نیرو اعلام كرد كه با كمك بخش هوافضا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام می شود و از اولویت های این وزارتخانه خراسان جنوبی است و اینكه امروز هوافضا استان ما فناوری باروری ابرها را به دست آورده برای ما افتخار است چون قبلا از روسیه و ... استفاده می شد كه هزینه زیادی به ما تحمیل می كرد.
نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: در گذشته باروری ابرها انجام می شد و خراسان جنوبی از اولویت ها نبود كه با پیگیری های انجام شده امروز در اولویت وزارت نیرو قرار دارد.
وی گفت: نوع مصرف آب در خراسان جنوبی در بخش كشاورزی بیشتر شكل غرقابی است كه حتی هلند كه غرق آب است این گونه و به شكل غرقابی آب را مصرف نمی كند و باید این شیوه آبیاری اصلاح شود.
عبادی در پاسخ به سئوال خبرنگاری در خصوص بحث استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این موضوع از مجلس پنجم مطرح بود و خواست نمایندگان در همه ادوار این بود كه بیشتر به دلیل مغایرت هایی كه با قانون اساسی داشت از طرف شورای نگهبان رد شد و امروز هم كسانی كه پیگیر این بحث هستند به دنبال رفع مغایرت آن با قانون اساسی هستند و فضای مجلس به نفع استانی شدن انتخابات است.
وی گفت: برای این طرح منافعی ذكر شده و این است كه افراد بزرگتری شاید نماینده شوند و حوزه های انتخابیه بزرگ می شود و از گیر و دار های قبیله ای و بخشی خارج می شود، نمایندگان از كارهای كوچك به سمت كارهای كلان می روند و حساسیت شهرها هم كاهش پیدا می كند.
حجت الاسلام عبادی افزود: برای این طرح معایبی هم ذكر شده به عنوان مثال روستاها و مناطقی كه از جمعیت كمتری برخوردار هستند ممكن است كمتر دیده شوند اما به نظر بنده باید یك دوره به شكل آزمایشی از كار اجرا و سپس آسیب شناسی و بعد ارزیابی شود كه آیا این اقدام مناسب است یا نه.
وی همچنین گفت: حضور رئیس جمهوری در استان بركات و خیرات زیادی برای ما دارد و امیدواریم هرچه سریعتر به استان ما تشریف آورده و برنامه های خوبی هم برای این منطقه داشته باشند.
نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی گفت: پیشنهاد می كنیم رئیس جمهوری قبل از سفر به استان ها با مجمع نمایندگان مردم جلسه ای بگذارند و مشكلات را از نمایندگان مردم بپرسند چون این دیدارها اثرگذار است.
وی گفت: در خصوص سفر مقام معظم رهبری به خراسان جنوبی در یك دیدار كه به همراه نماینده ولی فقیه در استان با ایشان داشتیم آنجا مطرح شد كه سفری به استان داشته باشند و ایشان هم فرمودند مانعی ندارد و پیگیر تحقق این سفر هستیم و حضور ایشان بركات بسیار زیادی برای توسعه استان دارد.
حجت الاسلام عبادی همچنین گفت: حضور گسترده مردم در راهپیمایی 22 بهمن و جشن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی باشكوه هرچه تمام تر برگزار شد و مردم با وجود مشكلات و سختی ها توجه كامل به دستاورد های بزرگ انقلاب دارند و به اصل حضور خود در راهپیمایی توجه داشتند.
وی هدف دشمن از تحریم های اقتصادی را جداكردن مردم از آرمان های انقلاب اسلامی دانست و اظهار داشت: از این رو به نحوه برگزاری راهپیمایی دقت داشتند و دشمن امیدوار بود شاید حضور مردم كمرنگ باشد كه این را به عنوان ثمره تحریم اقتصادی خود عنوان كنند اما ملت بزرگ ایران دیروز دشمنان ملت را از تحریم اقتصادی و غیره مایوس كرد.
نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی افزود: خبرنگاران و رسانه ها را همكار خود می دانم چون هر دو مطالبه گر مشكل مردم هستند و حالت مطالبه گری دارند كه امیدواریم با همكاری با یكدیگر بتوانیم در رفع مشكل مردم موفق باشیم.
عبادی گفت: اگر بنده به عنوان نماینده مردم مطالبه ای از مسئولان دولت داشتم بدون همراهی رسانه ها این مطالبه گری نتیجه بخش نیست چون رسانه ها می توانند به مطالبه ما موج رسانه ای دهند تا آثار خود را در بالا بگذارد.
7559*3028

سرخط اخبار استان‌ها