۲۵ آذر ۱۳۹۷، ۱۳:۵۷
کد خبر: 83136320
T T
۰ نفر
غنی سازی آرد با ویتامین D در خراسان جنوبی آغاز شد

بیرجند - ایرنا - مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: مرحله نخست غنی سازی آرد با ویتامین D در خراسان جنوبی از امروز ( یكشنبه) برای اولین بار در كشور آغاز شد كه امیدواریم با تعیین معیارها بتوانیم به صورت ملی این طرح را اجرایی كنیم.

به گزارش ایرنا زهرا عبدالهی در كارگروه غنی سازی آرد با ویتامین D در خراسان جنوبی افزود: یكی از دغدغه هایی كه وزارت بهداشت در بحث ریز مغذی ها در كنار آهن و اسید فولیك دنبال می كند ویتامین D است كه امیدواریم با اجرایی شدن این طرح بخشی از كمبود این نوع ویتامین را در جامعه مرتفع كنیم.
وی ادامه داد: برنامه ملی غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیك از 10 سال گذشته در سطح ملی اجرا شد كه هم اكنون 330 كارخانه آرد كشور در این طرح همكاری می كنند.
عبدالهی با بیان اینكه فقر ویتامین D و كم خونی در تمام گروه های سنی كشور وجود دارد، تصریح كرد: یكی از موثر و ارزانترین راهكارهای رهایی از این مشكل غنی سازی آرد با ویتامین D در كنار اسید فولیك و آهن است.
وی اظهار داشت: بررسی های 10 ساله بیانگر نتایج اثربخش در این حوزه است و امیدواریم در بحث ویتامین D هم بتوانیم با اجرای این طرح به صورت ملی جلوی بسیاری از بیماری های برگرفته از فقر آهن را با اجرایی شدن طرح بگیریم.
مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با بیان اینكه در این طرح استانی، معیار ها به صورت كشوری مورد بررسی قرار خواهد گرفت، گفت: به دلیل وجود ظرفیت های همكاری بین بخشی و محوریت استانداری و علوم پزشكی خراسان جنوبی، در مركز تصمیم گرفتیم برای نخستین بار این طرح در این استان اجرایی شود.
وی یادآور شد: خراسان جنوبی یكی از استان هایی است كه طرح غنی سازی آرد با ریز مغذی ها در سال های گذشته با نظارت دقیق معاونت غذا و دارو به خوبی صورت گرفته است و امیدواریم كه طرح غنی سازی آرد با ویتامین D هم همانند گذشته با قوت و به صورت علمی انجام شود.
عبدالهی بیان كرد: با اجرایی شدن این طرح فرایند كنترل كیفیت از كارخانه تا توزیع در قالب پروتكل مشخص و شفاف مورد بررسی قرار می گیرد.
وی با بیان اینكه توانمند سازی و ظرفیت سازی دانشگاه یكی از مهمترین اهداف این طرح است، گفت: پایش و نظارت دقیق این طرح بسیار قابل اهمیت است زیرا باید طرحی دقیق برای ایجاد برنامه ای ملی به دست آید.
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی افزود: شهرستان بیرجند نیازمند 21 هزار تن آرد در سال است كه از 2 كارخانه تامین می شود.
وی ادامه داد: آرد مورد نیاز برای این طرح 50 هزار تن است كه پرمیكس مورد نیاز حاوی آهن، اسید فولیك و ویتامین D توسط وزارت بهداشت و سازمان های بین المللی تامین و در اختیار كارخانه های آرد قرار خواهد گرفت.
عبدالهی اضافه كرد: تحویل پرمیكس به كارخانه آرد به صورت رایگان خواهد بود اما آرد سازی ها هم باید در نخوه میكس آرد و پرمیكس مواظبت كنند.
وی در مورد كیفیت آرد خراسان جنوبی گفت: طبق بررسی های به عمل آمده گندم این استان از گندم های با « گلوتن» بالا است و اگر برخی نانوایی ها از افزودنی ها استفاده می كنند بنا به عادت است زیرا این گندم نیازی به افزودنی ندارد.
3215 * 6054

سرخط اخبار استان‌ها