۱۹ آذر ۱۳۹۷، ۱۵:۵۰
کد خبر: 83129609
T T
۰ نفر
قانون استفاده از سلاح محيط بانان بازبيني شود

بيرجند - ايرنا - فرمانده يگان حفاظت سازمان حفاظت محيط زيست گفت: با توجه به اينكه صددرصد جامعه هدف محيط بانان مجهز به سلاح گرم هستند، قانون استفاده از سلاح بايد بازبيني شود.

به گزارش ايرنا سرهنگ جمشيد محبت خاني روز دوشنبه در همايش حمايت از محيط بان در بيرجند افزود: چرا بايد سلاح در اختيار محيط بان قرار گيرد اما اختيار استفاده از آن محدود باشد.
وي ادامه داد: هم اكنون 2 نفر از محيط بانان ما كه براي حفظ محيط زيست با متخلفان درگير شده اند در صف اعدام قرار دارند و حكم اعدام براي آنها صادر شده است.
فرمانده يگان حفاظت سازمان محيط زيست اظهار داشت: در ماده سه قانون استفاده از سلاح به نيروي انتظامي استفاده در شرايط خاص داده شده است اما در مورد محيط بانان اين موضوع با بي مهري 40 ساله رو به رو شده است.
وي با بيان اينكه لايحه محيط بان در دست بررسي است افزود: اميدواريم مشكلات مربوط به اين قانون مرتفع شود.
محبت خاني سال 98 را سال طلايي محيط بانان خواند و گفت: مشكلات نيروي انساني تا حدي مرتفع و سالانه 350 نيروي جديد استخدام خواهند شد.
وي ادامه داد: در حال حاضر طبق چارت سازماني بايد هشت هزار و 500 نيرو داشته باشيم اما در سراسر كشور با سه هزار و 400 نيرو يعني كمتر از 50 درصد كار مي كنيم كه طبق استاندارد جهاني بايد سازمان داراي 12 هزار نيرو باشد.
فرمانده يگان حفاظت سازمان محيط زيست با بيان اينكه در حوزه بيمه، خودرويي و تجهيزات پاسگاه ها با چالش جدي رو به رو هستيم اظهار داشت: 35 ميليارد تومان براي تجهيزات، رفاهي و بيمه محيط بانان اختصاص يافته است و تمام محيط بانان كشور با هماهنگي هاي انجام شده سال آينده بيمه خواهند شد.
وي ادامه داد: 60 ميليارد تومان هم سال آينده در بحث هاي تخصصي دوربين هاي مداربسته و استفاده از هيلي شات و كوات كوپتر هزينه و به استان ها تحويل خواهد شد.
وي گفت: حفاظت از محيط زيست با اين نيروي كم امكان پذير نخواهد بود بلكه تنها راه آن وجود 80 ميليون محيط بان افتخاري است كه بدون شك با اطلاع رساني و فرهنگ سازي دقيق محقق مي شود.
سرهنگ محبت خاني با بيان اينكه محيط بانان واقعي بايد آتش به اختيار باشند افزود: امروز 25 درصد سرطان هاي موجود مربوط به آلودگي هاي محيط زيست است كه بايد محيط بانان افتخاري با رعايت مسايل زيست محيطي از اين وضعيت عبور كنند.
وي خطاب به دانشجويان تاكيد كرد: دانشجوي واقعي بايد حق و حقوق جامعه را از محيط زيست مطالبه كند و از اقدامات تئوري، به عمل صحيح و تخصصي برسد زيرا با نوشتن مقاله و رساله به تنهايي اقدامي صورت نمي گيرد بلكه نيازمند عمل تخصصي هستيم.
فرمانده يگان حفاظت سازمان محيط زيست خواستار ثبت روز محيط بان در تقويم جمهوري اسلامي ايران شد و گفت: همزمان با ميلاد امام رضا (ع) مقام محيط بان ارج نهاده مي شود اما به طورمسلم با ثبت اين رويداد، محيط بان و ايثار او بيشتر در جامعه رواج خواهد يافت.
وي صرفه جويي در مصرف انرژي، حفظ محيط سبز، صرفه جويي در مصرف كاغذ، استفاده كمتر از مواد شوينده، استفاده از پاكت به جاي كيسه پلاستيكي، توليد كمتر زباله و آموزش حفظ محيط زيست به كودكان را از مهمترين راهكارهاي حفاظت محيط زيست عنوان كرد.

** كلكسيون زيستي ارزشمند در خطر جدي
مديركل حفاظت محيط زيست خراسان جنوبي هم در اين همايش گفت: اين استان داراي كلكسيون زيستي ارزشمند در همه حوزه هاي محيط زيست است اما رفتار غيراخلاقي انسان ها اين نعمت خداوندي را با خطر جدي مواجه كرده است.
حسن اكبري افزود: يك سوم پرندگان و خزندگان كشور به ترتيب با 200 و 40 گونه جانوري در خراسان جنوبي زيست مي كنند و از طرفي هزار و 500 گونه گياهي در استان به ثبت رسيده اند.
وي ادامه داد: در حال حاضر خراسان جنوبي بهترين زيستگاه هوبره و زاغ بور كشور را در اختيار دارد و صاحب بهترين زيستگاه قوچ اوريال افغاني است.
اكبري اظهار داشت: با همه اين ظرفيت ها طبق بررسي ها درصد زيادي از تنوع ژنتيكي گونه هايي مثل قوچ، كل و ميش را در نيم قرن اخير از دست داديم، كانون فرسايش 2 برابر شده و 26 دشت استان در وضعيت ممنوعه قرار گرفته است.
وي اضافه برداشت 250 ميليون متر مكعب آب از سفره هاي زير زميني را از ديگر معضلات زيست محيطي استان عنوان كرد و گفت: رهايي از اين چالش ها نيازمند تغيير نگرش جدي در جامعه است.
مديركل حفاظت محيط زيست خراسان جنوبي با بيان اينكه مسايل محيط زيستي امروز برگرفته از بحران اخلاقي در جامعه است اظهار داشت: 120 شهيد محيط بان به چه گناهي شهيد شدند.
وي گفت: اينكه امروز با اين همه چالش محيط زيستي روبه رو هستيم يعني اينكه نتوانستيم جامعه اي محيط زيستي پرورش دهيم اما هنوز دير نيست و بايد تلاش كرد تا به نتيجه مطلوب رسيد.
حفاظت محيط زيست خراسان جنوبي داراي 10 منطقه شكار ممنوع، چهار منطقه حفاظت شده و سه پناهگاه حيات وحش است.
3215 * 6054

سرخط اخبار استان‌ها