۳۰ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۳۵
کد خبر: 83177579
T T
۰ نفر
چنارهاي ميامي، جاذبه اي به قدمت چهار قرن

سمنان- ايرنا- چنارهاي ميامي با قدمت كهن 400 ساله، با تنه هاي قطور و استوار و شاخ و برگ هاي هندسي زيبا، جلوه خاص و چشم نوازي به كوچه باغ هاي اين شهر داده است.

به گزارش ايرنا، چنارهاي ميامي با قرار گرفتن در بافت تاريخي شهر، همجواري با مساجد، عمارت ها و آب انبار قديمي اين منطقه و تنه اي قطور كه هر ساله با پوست اندازي جوان مي شود، شاخ و برگ گشوده و جلوه خاصي به بافت قديمي و تاريخي اين منطقه داده است.
از ديرباز در مناطق روستايي و باغ ها و زمين هاي زراعتي كشاورزي در شهرها، جوي هاي آب خاكي، روشي سنتي براي آبياري بوده و مردم اين مناطق در مجاورت اين نهرها نسبت به كاشت درختاني همچون چنار و توت اقدام مي كردند.
چنار، توت و درخت هايي از اين قبيل كه نيازمند آب فراوان هستند، همواره در كنار جوي هاي آب روان كاشت مي شدند تا كشاورزان و رهگذران از نشستن در سايه آن لذت برده و همچنين جلوه زيبايي به كوچه باغ هاي هر منطقه مي بخشيد.
چنارهاي مستحكم و تنومند در شهرستان ميامي نيز از اين امر جدا نيست و به يكي از جاذبه هاي گردشگري ثبت شده براي جذب گردشگري طبيعت در اين شهرستان تبديل شده است.
درختان كهنسال چنار ميامي، 14 متر ارتفاع و تاجي زيبا به طول 10 و عرض 6 متر دارند، تاجي كه در فصل بهار كلاهي سبز با سايه اي خنك و در فصل پاييز بارشي از برگ هاي پهن رنگ شده سرخ و زرد را ايجاد مي كند.
زندگي ساده و زيستن در دل طبيعت همواره يكي از حوزه هاي پرطرفدار و جذاب بحث گردشگري در كل دنيا بوده و در كشور ما نيز اين مهم مورد استقبال مردم و گردشگرهاي خارجي قرار گرفته، اما اين مهم نيازمند وجود زيرساخت هاي طبيعي جذاب حوزه گردشگري طبيعت است.
گشت و گذار در كوچه باغ هاي قديمي، قدم زدن در كنار جوي آب و گوش دادن به صداي دلنشين آن، نشستن در زير سايه درختان كهنسال و پر شاخ و برگ و خنكاي نسيم در فصل تابستان، قدم زدن در كوچه هاي قديمي رويايي و پوشيده از برگ زرد شده درختان چنار همراه با صداي خش خش آن ها، هر انسان طبيعت دوست و هنر دوستي را شيفته يك سفر خاطره انگيز به اين منطقه مي كند.
شناساندن و معرفي اين جاذبه طبيعي كه تاريخي به ظرفيت چندين قرن از اين منطقه را در دل خود جاي داده، در كنار راه اندازي تور هاي گردشگري مكمل با يك برنامه ريزي منظم از قبيل تماشاي بافت تاريخي، بازديد از آثار و بناهاي ثبت شده ملي، گردشگري طبيعت و روستا گردي، لذت ديدن دشت هاي وسيع و پوشيده از گونه هاي گياهي مختلف و استقرار در اقامتگاه هاي بومگردي به همراه صرف كردن غذاهاي محلي و خريد صنايع دستي و سوغات مي تواند تحقق يابد.
به باور كارشناسان اين حوزه، درختان چنار از جمله درختان پايدار و مستحكم است كه در صورت فرآهم بودن شرايط مناسب، تا 10 قرن نيز عمر داشته و جلوه هايي از تاريخ متفاوت يك منطقه را تجربه مي كند.
چنار در تاريخ اين مرز و بوم با توجه به پوست اندازي و جوان شدن، درخت مقدس بوده و در حال حاضر نيز كمتر كسي در شهرستان ميامي وجود دارد كه اين اثر طبيعي زيبا را نديده و نشناخته باشد.
فشار هاي ناشي از توسعه كشاورزي، معدن و تجاوز انساني، فشار هاي محيطي از جمله آلودگي، تغييرات اقليمي و بلاياي طبيعي و تاثيرات حكاكي و يا شكستن شاخ و برگ، مشكلاتي است كه اين جاذبه چشم نواز گردشگري اين منطقه را تهديد مي كند.
با سفر به شهرستان ميامي،پس از بازديد هاي تاريخي و آثار و بناهاي ثبت شده ملي، در كوچه باغ هاي خاطره ساز پوشيده از درخت چنار اين شهر قدم بگذاريد و با حضور در جشنواره شقايق ها و آفتابگردان، لذت دويدن در ميان دشت رويايي پوشيده از گُل هاي سرخ و زرد، غذاهاي محلي در اقامتگاه هاي بوم گردي و خريد لبنيات محلي، فلفل بي نظير و محصولات ديگر اين منطقه را تجربه كنيد.
به گزارش ايرنا، تا كنون 3 درخت 300 تا 400 ساله از نوع چنار در شهرستان ميامي شناسايي و با تكميل سند ثبتي، در فهرست آثار ملي طبيعي به ثبت رسيده اند.
شهرستان ميامي در 70 كيلومتري شرق شاهرود و در فاصله 260 كيومتري از مركزي استان سمنان قرار دارد.
9891م/7408

سرخط اخبار استان‌ها