۲۲ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۵۷
کد خبر: 83032089
T T
۰ نفر

امنيت جهان در دستان شومن

۲۲ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۵۷
کد خبر: 83032089
امنيت جهان در دستان شومن

ترامپ درصدد سواستفاده از رياست دوره اي شوراي امنيت براي رسيدن به اميال شخصي است و موضع گيري پوتين بر عليه آمريكا به واسطه آشكار شدن تصميمات ترامپ، شايد در آينده اي نزديك سازمان ملل را با چالش بكشاند.

بعد از تغيير رياست دوره اي شوراي امنيت سازمان ملل متحد و حضور ترامپ بر كرسي تصميم گيري امنيت نظام بين الملل، بسيار از تحليل گران از حضور ايالات متحده در اين جايگاه ناخرسند هستند و به عواقب رويكرد خصمانه رئيس جمهوري آمريكا در طرح ايران هراسي در قابي ديگر هشدار مي دهند.
بعد از آنكه رئيس جمهور آمريكا در چند روز گذشته رياست دوره اي شوراي امنيت سازمان ملل متحد را برعهده گرفت، نيكي هيلي سفير آمريكا در سازمان ملل متحد بار ديگر از جايگاه بدست آمده دونالد ترامپ نهايت سوء استفاده را كرد و بار ديگر در رابطه با ايران، الفاظي تهديد آميز را به كار برد.
دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريكا قرار است در ماه سپتامبر ميلادي نشستي را با روساي اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد برگزار و رويكرد خصمانه خود را بار ديگر برعليه ملت ايران به جهانيان يادآوري مي كند.
طرح ايران هراسي كه سابقه طولاني در سياست خارجي ايالات متحده آمريكا دارد با ورود ترامپ به كارزار انتخاباتي جان دوباره گرفته بود و اين 'شومن' با استفاده از هر سلاح و ابزاري درصدد ايجاد محدوديت براي نظام جمهوري اسلامي ايران است.
در اين ميان توافقنانه هسته اي ايران با 6 قدرت برتر جهاني، در چند سال گذشته طرح ايران هراسي ونشان دادن چهره منفي از ايران را تاحدودي از بين برد اما ترامپ اينبار قصد دارد به واسطه جايگاهي كه در شوراي امنيت به دست آورده بار ديگر سياست هاي واهي خود را بر عليه ملت ايران تكرار كند.
بايد اين نكته مهم را در نظر گرفت كه خروج ترامپ از توافقنامه برجام اعتبار آمريكا را در ابعاد ديپلماسي به كلي از بين برد و ملل جهان، رئيس جمهور آمريكا را تنها به عنوان 'بازيگر و تاجر' مي نگرند و به نظر مي رسد اين ياوه گويي ها در قامت رياست دوره اي شوراي امنيت تاثيري در روابط گرم دوستان ايران نداشته باشد.
دونالد ترامپ از به دست آوردن جايگاه واهي جديدش به دنبال ' ابزاري براي رفاقت با دوستان و خشم با دشمنان ' مي باشد و در هفته هاي ديگر اين شومن با نگاهي از سرغرور به جهانيان مي نگرد تا سياست هاي جنگ افروزانه خود را بار ديگر برعليه ملل آزادي خواه جهان بگستراند.
اين كه ترامپ در اولين جلسه كاري خود طرح ايران هراسي را در شوراي امنيت مطرح خواهد كرد جاي شگفتي نيست و از اساس وي درصدد ايجاد اتحاد جهاني براي انزواي ايران است اما بايد به اين اصل مهم توجه داشت كه شرح رئيس جمهور آمريكا براي محدوديت نظام جمهوري اسلامي چندان معتبر نيست و در اين مدت كه ترامپ در قامت رئيس جمهوري آمريكا ظاهر شد، تحليل گران و سياستمداران جهان، درك غلط ترامپ از شرايط جهان را به خوبي تحليل كرده اند و از اساس طرح ايران هراسي جديد او يك رويكرد از پيش شكست خورده است.
البته جمهوري اسلامي در سازمان ملل متحد و در شوراي امنيت 'دوستان راهبردي' دارد كه اگر طرح هاي ايران هراسي ترامپ به امنيت منطقه و جهان خدشه اي وارد كند از اساس وتو خواهند كرد.
مسكو و پكن در چند روز گذشته بعد از آنكه سياست هاي جديد آمريكا در قامت رئيس دوره اي شوراي امنيت نمايان شد با طرح ايران هراسي اين كشور مخالفت كرده و به نظر مي رسد روسيه و چين رقيب قدرتمندي براي انزواي ترامپ در جهان خواهند بود.
خصومت ترامپ در يكسال گذشته تنها مختص به جمهوري اسلامي نبوده و با سياستگذاري هاي اشتباه و لغو بسياري از ارتباطات اقتصادي و اعمال تحريم در برعليه پكن و مسكو درصدد ايجاد دشمن تراشي است.
اكنون مشخص نيست آمريكا علاوه بر تهديد بر عليه ملت ايران در آينده به دنبال چه تصميماتي براي ملل جهان خواهد بود اما هر تصميمي باشد به نفع جهان نيست و در آينده اي نزديك آثار مخرب ترامپ براي همگان قابل لمس مي شود.
برقراري ارتباط مناقشه آميز ترامپ با كشورهاي قدرتمند جهان در چند ماه گذشته باعث شد چالش اساسي در اتحاد غرب به وجود آيد و به نظر مي رسد همپيمانان آمريكا، ترامپ را از دريچه بدبينانه و هراس آلود مي نگرند.
ترامپ درصدد سواستفاده از رياست دوره اي شوراي امنيت براي رسيدن به اميال شخصي است و موضع گيري پوتين بر عليه آمريكا به واسطه آشكار شدن تصميمات ترامپ، شايد در آينده اي نزديك سازمان ملل را با چالش بكشاند.
به نظر مي رسد با مقاومت چين و روسيه در قبال طرح ايران هراسي ترامپ، رئيس جمهور نگون بخت آمريكا هيچ شانسي براي جلب حمايت قطعنامه بر عليه ملت ايران ندارد و از اساس كينه توري او با شكست مواجه مي شود.
**گروه ايرنا مقاله
از: محمدرضا يوسف نژاد خبرنگار خبرگزاري ايرنا مركز سمنان

سرخط اخبار استان‌ها