۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۵:۰۶
کد خبر: 82503308
T T
۰ نفر

آفتاب سوختگي را جدي بگيريد

۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۵:۰۶
کد خبر: 82503308
آفتاب سوختگي را جدي بگيريد

روزنامه محلي سيستان و بلوچستان ضميمه روزنامه خراسان مطلبي با عنوان «آفتاب سوختگي را جدي بگيريد/مضرات اشعه هاي خورشيد بر پوست» منتشر كرده است.

دراين مطلب آمده است: روزهاي گرم در اين استان فقط مختص به تابستان نيست و از اواسط بهار مردم به استقبال روزهاي آفتابي مي روند. استفاده از كرم ضدآفتاب يكي از ضرورياتي است كه در اين روزها بيشتر مورد توجه قرار مي گيرد. بسياري از افراد به ويژه آقايان اعتقادي به استفاده از كرم هاي ضدآفتاب ندارند برخي نيز با وجود آن كه مصرف آن را ضروري مي دانند اطلاعات دقيقي نسبت به ويژگي هاي يك ضدآفتاب استاندارد و روش صحيح مصرف آن ندارند در صورتي كه با توجه به موقعيت جغرافيايي اين استان و تند بودن زاويه تابش آفتاب، هم استفاده از ضدآفتاب و هم دانستن نكات اوليه و اصولي در مصرف آن ضروري است.
چرا كرم ضد آفتاب؟
يك متخصص پوست و مو در گفت وگو با خبرنگار ما مي گويد: قبل از آن كه درباره كرم ضدآفتاب صحبت كنيم لازم است ابتدا از مضرات آفتاب صحبت كرد تا ضرورت استفاده از كرم ضدآفتاب مشخص شود.
دكتر«شيما كيوان» ادامه مي دهد: اشعه ماوراي بنفش (UV) موجود در نور خورشيد داراي طول موج هايUVA و UVB است كه هر كدام از طول موج ها تاثيرهاي متفاوتي بر بدن انسان دارد. آفتاب سوختگي، خارش، قرمزي پوست و ديگر مشكلات بيروني ناشي از اشعه UVB خورشيد است. اين اشعه توسط شيشه جذب مي شود و مقدار آن به ساعت روز بستگي دارد كه بيشترين ميزان اين اشعه كه به زمين مي رسد بين ساعت هاي 10 تا 16 است.
وي درباره اشعهUVA تصريح مي كند: چروك و لك، پيري زودرس پوست و انواع سرطان پوستي جزو مشكلات ناشي از اين اشعه است كه نسبت به عوارض اشعه UVB ديرتر بروز مي كند و در بلند مدت آثار خود را نشان مي دهد. همچنين اين اشعه از شيشه عبور كرده و ميزان آن ارتباطي به ساعت روز ندارد. وي ادامه مي دهد: با توجه به عوارض ناشي از اين دو اشعه، كرم ضدآفتاب يك لايه روي سطح پوست ايجاد و از نفوذ اشعه هاي ماوراي بنفش جلوگيري مي كند. اين متخصص درباره اين كه چه ضد آفتابي براي پوست مناسب است، عنوان مي كند: ضد آفتاب هايي مناسب است كه هم جلوي اشعه UVA و هم UVB را بگيرد تا مضرات نورآفتاب را كاهش دهد. براي اين منظور مواد موجود در ضدآفتاب ها به دو دسته تقسيم مي شود.وي ادامه مي دهد: فاكتور محافظت در برابر نور آفتاب يا همان SPF نشان دهنده توانايي ضدآفتاب براي مقابله با اشعه ماوراي بنفش نوعB است كه از بروز صدمات بيروني مانند آفتاب سوختگي جلوگيري مي كند.
وي در توضيح درصد SPF در كرم هاي ضدآفتاب مختلف مي گويد: يك ضدآفتاب داراي SPF20 به شما اين امكان را مي دهد كه 20 برابر بيشتر در مقابل نور آفتاب بمانيد و قرمزي يا آفتاب سوختگي در پوست ايجاد نشود. به طور مثال، اين موضوع در مقايسه با كسي كه ضدآفتاب استفاده نكرده باشد و در مقابل آفتاب قرار گيرد در مدت 5 دقيقه دچار آفتاب سوختگي مي شود اما درصورت استفاده از كرم ضد آفتاب SPF20 فرد 100 دقيقه بعد از استفاده دچار آفتاب سوختگي مي شود.وي خاطر نشان مي كند: بعضي افراد تصور مي كنند كه وقتي يك ضد آفتاب به طور مثال40 درصدSPF داشته باشد كارايي آن بيشتر از يك ضد آفتاب با SPF20 است كه اين تصور غلط است.وي تصريح مي كند: يك ضد آفتاب با 10 SPF مي تواند90 درصد از پوست در برابر اشعه ماوراي بنفش محافظت كند. حال اگر SPF به 15 افزايش يابد محافظت از پوست نيز به 92درصد افزايش مي يابد. همچنين براي SPF20 ميزان محافظت95درصد است كه اين ميزان براي كِرم هاي داراي SPF50 به 98 درصد محافظت مي رسد بنابراين تفاوت چنداني در استفاده از كرم هاي ضدآفتاب بالاي 50 درصد وجود ندارد. هر چند كه ميزان و نحوه صحيح استفاده از ضدآفتاب ها در ميزان محافظت آن تأثير دارد.وي تأكيد مي كند: علاوه بر SPF كه در برابر اشعه B از پوست محافظت مي كند، يك ضد آفتاب مناسب بايد ويژگي محافظت در برابر اشعه A را نيز داشته باشد كه اين ويژگي محافظت طيف گسترده ناميده و بر روي جلد كرم هاي ضدآفتاب با علامت + نشان داده مي شود. تعداد بيشتر علامت + در برندهاي مختلف نشان دهنده درجات بالاي محافظت در برابر UVA است. از آنجايي كه بيماري هاي پوستي مانند سرطان ملانوم از عوارض خطرناك اشعه نوع A است، وجود اين ويژگي در كرم هاي ضدآفتاب بسيار ضروري است. وي خاطر نشان مي كند: براساس استانداردهاي بين المللي مقاومت در برابر آب نيز يكي ديگر از ويژگي هاي اصولي و اساسي يك ضدآفتاب است. بنابراين يك ضد آفتاب مناسب بايد داراي حداقل 50 درصد SPF، محافظت طيف گسترده و ضد آب باشد. همچنين مدت زمان اين محافظت نيز بايد بر روي جلد كِرِم قيد شده باشد.
نحوه صحيح استفاده
دكتر كيوان، درباره نحوه و ميزان استفاده از كرم ضدآفتاب مي گويد: ضد آفتاب بايد حداقل 30دقيقه قبل از بيرون رفتن استفاده شود. همچنين ميزان استفاده از ضد آفتاب بر روي صورت و گردن به ويژه براي آقايان بايد به اندازه 5/2 بند انگشت باشد. در صورتي كه فقط براي صورت استفاده شود يك بند انگشت كرم كافي است. وي خاطر نشان مي كند: ميزان استفاده از ضدآفتاب در هر نوبت بسيار مهم است چرا كه اگر كم استفاده شود از اثر محافظتي ضد آفتاب كم مي شود. به طور مثال اگر به جاي يك بند از نيم بند انگشت استفاده شود، SPF آن يا به عبارتي ميزان محافظت در برابر اشعه B به نصف كاهش پيدا مي كند.وي به خانم ها توصيه مي كند كه نبايد بعد از استفاده از ضد آفتاب از كرم پودر يا كرم هايي آرايشي استفاده كنند چرا كه ضد آفتاب بايد سطحي ترين لايه روي پوست محسوب شود تا اثر بخشي لازم را داشته باشد. در صورتي كه لايه كرم ديگري روي آن قرار گيرد، اثر ضد آفتاب از بين مي رود.وي با تاكيد بر اين كه ضدآفتاب فقط مختص تابستان نيست، ادامه مي دهد: ضدآفتاب ها بايد هميشگي و در همه فصل ها استفاده شود حتي در هواي ابري و هواي سرد به دليل وجود اشعه UVA و عوارض آن استفاده از ضدآفتاب توصيه مي شود. وي خاطر نشان مي كند: استفاده از ضدآفتاب براي كودكان زير شش ماه به هيچ وجه توصيه نمي شود بلكه بهتر است از وسايل فيزيكي مانند كلاه هاي نقابدار، لباس پوشيده و يا سايه بان استفاده شود. همچنين براي كودكان در سنين بالاتر نيز بهتر است از ضد آفتاب مخصوص كودكان استفاده شود. وي ادامه مي دهد: بزرگسالان و حتي كودكان بايد هر2 تا 3 ساعت يك بار كرم ضدآفتاب خود را تجديد كنند چرا كه بعد از گذشت اين مدت زمان ضدآفتاب اثر محافظتي خود را از دست مي دهد.
عوارض كرم هاي ضدآفتاب
اين متخصص عنوان مي كند: حساسيت هاي پوستي يكي از عوارضي است كه ممكن است بعضي به آن دچار شوند كه اين مشكل با تغيير ضد آفتاب قابل رفع است. جذب نشدن ويتامين D يكي ديگر از عوارض استفاده از كرم هاي ضدآفتاب است كه با توجه به عوارض ناشي از اشعه هاي خورشيد بهتر است براي حل اين مشكل ويتامين D ضروري و مورد نياز بدن را از طريق مكمل ها و مواد غذايي حاوي اين ويتامين به دست آورد. وي با اشاره به اهميت وجود ويتامين D تصريح مي كند: انجام آزمايش هاي مربوط به تشخيص كمبود يا ميزان مورد نياز ويتامين D يكي از اقدامات ضروري است كه بايد توسط افراد انجام شود تا در صورت كمبود با تجويز مكمل ها جبران شود.
توصيه به مردم استان
دكتر كيوان خطاب به مردم ساكن در سيستان وبلوچستان مي گويد: به دليل شرايط جغرافيايي و شدت تابش آفتاب در اين استان كرم ضدآفتاب به تنهايي براي محافظت در برابر اشعه هاي ياد شده كافي نيست بلكه توصيه مي شود در كنار استفاده از كرم هاي ضدآفتاب براي كاهش مضرات طول موج خورشيد، از ابزارهايي مانند كلاه حداقل با 10سانتي متر نقاب و لباس هاي پوشيده نيز بهره مند شوند. همچنين تا حد امكان از رفتن به بيرون در ساعت هاي اوج آفتاب كه 10 صبح تا 16عصر است خودداري كنند.
8006**6081دريافت كننده: نرگس تيموري**انتشار دهنده: حيدر سراياني