۲۶ دی ۱۳۹۷، ۱۶:۲۹
کد خبر: 83173448
T T
۰ نفر
سماورسازان از قیمت زیاد مواد اولیه داخلی گلایه دارند

مشهد- ایرنا- رئیس اتحادیه صنف سماورسازان مشهد گفت: تمام مواد اولیه برای ساخت یك سماور از داخل كشور تامین می شود و هیچ ارتباطی به نرخ ارز و نوسان نرخ آن ندارد اما قیمت این مواد افزایش قابل توجهی داشته است.

محمدرضا سلیمانی فرد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سماورسازان می پرسند چرا واحد های تولیدی كه هیچ وابستگی به مواد اولیه خارج از كشور ندارند، قیمت تولیدات خود را افزایش داده اند و هر روز یك نرخ جدید برای كالای خود ارائه می دهند؟
وی اظهار داشت: یكی از مواد اصلی برای تولید سماور، آلیاژ برنج است كه واحدهای تولیدی مانند شركت مس در كرمان آن را تولید می كند، این در حالی است كه قیمت هر كیلو از این آلیاژ از 200 هزار تا 220 هزار ریال در سال گذشته به هر كیلو 650 هزار تا 700 هزار ریال در سال جاری رسیده است.
وی گفت: هر سماور 2 تا سه كیلو آلیاژ برنج مصرف می كند لذا افزایش قیمت آن باعث افزایش قیمت تمام شده تولید می شود به نحوی كه هر سماور از یك میلیون و 500 هزار ریال در سال گذشته به چهار میلیون و 500 هزار ریال در سال جاری رسیده است.
رئیس اتحادیه صنف سماورسازان مشهد افزود: هم اكنون 200 واحد صنفی در مشهد انواع سماورهای برقی، گازی و نفتی تولید و عرضه می كنند كه برخی از این تولیدات به كشورهایی مانند عراق، افغانستان و قرقیزستان صادر می شود.
وی اظهار داشت: صنف سماور سازان علاوه بر سماورهای سنتی و مدل های جدید، كتری و قوری، ظروف مسی و ظروف آلومینیومی نیز تولید می كنند.
سلیمانی فرد ادامه داد: افزایش قیمت مواد اولیه باعث كاهش تولید سماور توسط واحدهای صنفی مشهد شده به طوری كه تولید در این بخش از هزار عدد در ماه طی سال گذشته به ماهیانه 300 عدد در سال جاری رسیده است.
وی گفت: واحدهای صنفی در این رسته با 30 درصد ظرفیت خود مشغول تولید هستند و از ابتدای امسال تاكنون دست كم 30 واحد سماورسازی تعطیل شده اند.
وی افزود: كاهش تولید سماور و گرانی بیش از حد آن باعث كاهش خرید مردم و همچنین كاهش صادرات سماور به كشورهای همجوار شده است.
رئیس اتحادیه صنف سماورسازان مشهد اظهار داشت: افزایش قیمت مواد اولیه باعث شد برخی سماورسازان ضخامت ورق آلیاژ برنج را از استاندارد شش دهم یا هفت دهم به چهار دهم یا پنج دهم كاهش دهند تا قیمت تمام شده تولید كاهش یابد.
سلیمانی فرد گفت: هرچند بازرسان این اتحادیه به موقع این موضوع را پیگیری و مانع گسترش آن شدند اما دیگر توان تولید سماور مرغوب وجود ندارد و مردم نیز كالای گران را نمی خرند.

* دلایل گرانی تولیدات داخلی
معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: درست است كه برخی واحدهای تولیدی كشور در ظاهر وابستگی به مواد اولیه وارداتی ندارند اما این مهم به صورت مطلق نیست.
علی باخرد افزود: سماورسازان نیاز به مواد اولیه كاتالیزوری دارند كه وابسته به خارج از كشور و متاثر از نرخ ارز است.
وی اظهار داشت: طی یك ماه گذشته در چند گروه كالایی تفاوت بین گران شدن واقعی و گران فروشی را بررسی كردیم تا مشخص شود كه گران شدن كالاها ناشی از افزایش هزینه های تولید است یا فروشندگان اقدام به گران فروشی می كنند.
وی گفت: البته این مهم را نباید از نظر دور داشت كه واحدهای تولیدی هزینه های جانبی دارند كه به رغم عدم وابستگی به مواد اولیه خارج از كشور، بر اثر تورم و شرایط روز افزایش پیدا می كند.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: یكی از هزینه های جانبی، افزایش نرخ حمل و نقل طی ماه های گذشته است كه بر هزینه های تولید اثر گذاشت.
وی اظهار داشت: یكی دیگر از هزینه های جانبی تولید، هزینه های سربار بر تولید مانند دستمزد كارگر یا هزینه های آب و برق است كه گرچه به صورت مستقیم بر تولید كالا اثر ندارد اما در مجموع هزینه های تولید را افزایش می دهد.
وی گفت: براساس دستورالعمل هیات تعیین و تثبیت قیمتها مصوب سال 1389 كه از طریق سازمان حمایت از حقوق تولیدكنندگان و مصرف كنندگان ابلاغ شده است، نحوه تعیین قیمت كالاهای گروه سوم (كالاهای مربوط به صنایع تبدیلی) تشریح شده است.
باخرد افزود: براساس این دستورالعمل نرخ تولید برای كالاهای گروه سوم مورد ارزیابی قرار می گیرد و همه هزینه های تولید این كالا شامل هزینه های تولید، جانبی، سربار، توزیع در كنار هم بررسی می شود.
وی اظهار داشت: براساس این دستورالعمل قیمت كالاهای لبنی و مواد غذایی مربوط به صنایع تبدیلی در این استان در حال بررسی است تا مشخص شود گران شدن محصولات این بخش چقدر واقعی بوده است.
وی گفت: در باره صنف سماورسازان و كالاهایی از این دست نیاز به بررسی دقیق و كار كارشناسانه می باشد تا همه هزینه های مربوط به تولید شامل هزینه تولید، توزیع، جانبی و سربار بررسی و نتیجه نهایی اعلام شود.
هم اكنون 413 واحد صنفی تولیدی و توزیعی زیر پوشش اتحادیه صنف سماورسازان در مشهد هستند.
7489 / 6053

سرخط اخبار استان‌ها