۱۹ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۴۳
کد خبر: 83129504
T T
۰ نفر
42 درصد صادرات ایران به افغانستان متعلق به خراسان رضوی است

مشهد- ایرنا- سرپرست استانداری خراسان رضوی گفت: 42 درصد صادرات امسال ایران به افغانستان متعلق به این استان است.

قربان میرزایی روز دوشنبه در نشست اقتصاد مقاومتی استان خراسان رضوی افزود: در هشت ماه امسال یك میلیارد و 700 میلیون دلار كالا از این استان به كشورهای دیگر صادر شده است كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 40 درصد افزایش دارد.
وی با اشاره به ابلاغ بسته حمایتی در حوزه صادرات اظهار داشت: توسعه صادرات بیش از هر زمان مورد نیاز كشور است و خراسان رضوی جایگاه منحصر به فرد در این زمینه به خود اختصاص داده است.
وی اظهار امیدواری كرد با همكاری و تلاش همه دستگاههای اجرایی بتوان از ظرفیت بالای حوزه صادرات این استان بهره برد.
میرزایی حفظ اشتغال موجود را مهمترین چالش در این حوزه عنوان كرد و گفت: اشتغالزایی از وظایف دستگاه های اجرایی است اما كنترل و جلوگیری از ریزش ها از اهمیت بسزایی برخوردار است.
وی افزود: با استفاده از ظرفیت های قانونی و تعاملات می توان به رونق تولید در استان خراسان رضوی كمك كرد.
وی اظهار داشت: یكی از راههای برون رفت از مشكلات موجود، بها دادن به كار آفرینی است و در این زمینه باید ارزش مضاعف برای سرمایه گذاران سازندگی قائل شد و از ظرفیت آنان به خوبی استفاده كرد.
سرپرست استانداری خراسان رضوی گفت: این استان از ظرفیت خوبی در حوزه شركت های دانش بنیان و فناور برخوردار است بطوریكه 189 شركت دانش بنیان و 313 شركت فناور در این استان فعال است.
وی افزود: گرچه كاستی ها و چالشهایی دراین زمینه وجود دارد اما می توان با برنامه ریزی از خلاقیت جوانان و پژوهشگران در زمینه اشتغال و پیشرفت و توسعه كشور بهره برد.
وی فعالیت 181 دانشگاه و موسسه آموزش عالی با 250 هزار دانشجو و چهار هزار و 600 عضو هیات علمی را از ظرفیت های بالقوه استان خراسان رضوی عنوان كرد و اظهار داشت: می توان با استفاده از این ظرفیت پلی بین صنعت، خدمات، گردشگری و سایر بخش ها ایجاد كرد.
میرزایی گفت: امروز در دنیا پایان نامه های دانشجویی بر مبنای سفارش های بخش تولید و بررسی مشكلات و چالشهای آنها انجام می شود در حالی كه رساله های دانشجویی در ایران به دلیل كاربردی نبودن در قفسه ها مانده و مورد استفاده قرار نمی گیرد.
وی افزود: 600 پروژه در استان خراسان رضوی قابل واگذاری به بخش خصوصی است كه واگذاری 151 مورد از این تعداد برای سال جاری پیش بینی شده است.
وی از همه دستگاههای اجرایی خواست نسبت به واگذاری پروژه های مرتبط همكاری و تعامل لازم را داشته باشند.
میرزایی همچنین از نهادها و دستگاههای اجرایی خراسان رضوی خواست پیشرفت پروژه های اقتصاد مقاومتی خود را به طور كامل و جامع انعكاس دهند.
3027 / 6053

سرخط اخبار استان‌ها