۱۸ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۵۸
کد خبر: 83128201
T T
۰ نفر
مسمومیت سالانه سه میلیون نفر در جهان با حشره كش های فسفردار

مشهد- ایرنا- مشاور سم شناسی بالینی سازمان جهانی بهداشت و سازمان منع سلاح های شیمایی گفت: سالانه سه میلیون نفر در جهان دچار مسمومیت با حشره كش های فسفردار آلی می شوند كه این رقم غیر از موارد گزارش نشده است.

دكتر مهدی بلالی مود روز یكشنبه در نشست تخصصی ایمنی مواد غذایی میوه، سبزی و فراورده های آن در مشهد با اشاره به اینكه سموم آلی در میوه ها و سبزی ها 2 دسته آفت كش ها و كودهای شیمیایی هستند گفت: آفت كش ها شامل حشره كش ها، قارچ كش ها، جونده كش ها و كودهای شیمیایی نیز شامل كودهای ازته، اوره، فسفاته، كلسیم و امثال آن است.
وی با بیان اینكه مقاومت حشرات به سموم ارگانو فسفره (فسفردار آلی) بسیار زیاد شده است افزود: به همین دلیل كشاورزان با روش هایی از جمله افزایش غلظت، افزایش دفعات سم پاشی و سم پاشی منطقه ای اقدام به مقابله با حشرات می كنند.
وی اظهار داشت: مصرف بیش از حد سموم فسفردار آلی به دلایلی از جمله مقاومت زیاد حشرات در برابر آنها و نیز سمی بودن برای انسان، مخاطرات سلامتی فراوان به همراه دارد.
دكتر بلالی با اشاره به یك تحقیق علمی در كشور چین گفت: بر این اساس میزان سموم فسفردار آلی بعد از پوست كندن میوه 60 درصد و با شستن با آب گرم 80 درصد كاهش می یابد.
این استاد دانشگاه افزود: براساس یك تحقیق علمی دیگر در كشور انگلستان ماندگاری سم فسفردار آلی در میوه ها و سبزی هایی مانند توت فرنگی، اسفناج، گوجه فرنگی، شلیل، سیب زمینی، سیب درختی، كرفس، فلفل دلمه و قرمز، هلو، گیلاس، خیار، كدو زمستانی و انگور بیشتر است كه توصیه می شود با جایگیزین كردن سایر محصولات ویتامین های مورد نظر كسب شود.
وی با بیان اینكه در زیر گروه كودهای شیمیایی اغلب كودهای ازت دار و نیتروژنه مصرف می شود اظهار داشت: شیوع سرطان در استانهای شمالی كشور به دلیل مصرف زیاد كود اوره است.
وی گفت: تلخی غیر طبیعی در محصولاتی مانند كاهو و سیب نشان از وجود كود اوره دارد.
دكتر بلالی افزود: تبدیل كود اوره به نیترات و تبدیل كودهای فسفاته به سم كادمیوم عوارض بسیار برای انسان دارد.
نشست تخصصی ایمنی مواد غذایی در میوه ها و سبزیجات و فرآورده های آن، با هدف آگاهی بخشی در زمینه منابع آلاینده و باقیمانده سموم در میوه ها و سبزیجات، بررسی وضعیت باقیمانده سموم آلی، باقیمانده فلزات سنگین و آلودگیهای میكروبی در میوه و سبزی و فرآورده های آن، از سوی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی برگزار شده است.
موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سال 1360 با نام سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی خراسان فعال شد و در پی تبدیل مراكز استانی این سازمان به پاركهای علم و فناوری فعالیت خود را با نام پژوهشكده تحقیقات توسعه فناوری ادامه داد.
این موسسه كه چتر فعالیت آن كشوری و مرتبط با پژوهشهای حوزه علوم و صنایع غذایی می باشد با 30 عضو هیات علمی و 34 دانشجوی مقطع دكترا در مشهد مستقر است.
7496 / 6053

سرخط اخبار استان‌ها