۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۵۴
کد خبر: 82922562
T T
۰ نفر

ادامه حضور مقتدرانه ایران در سوریه

۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۵۴
کد خبر: 82922562
ادامه حضور مقتدرانه ایران در سوریه

دمشق-ایرنا- با آغاز بحران سوریه در 24 اسفند 1389 و ظهور گروه های تروریستی كه از سوی آمریكا، انگلیس، فرانسه، سعودی، قطر و تركیه حمایت و تجهیز می شدند، مستشاران ایرانی كه در مبارزه با تروریسم تجربه فراوانی دارند، به خواست دولت سوریه، برای آموزش نیروهای سوری وارد این كشور شدند.

بحران سوریه كه آغاز شد، حامیان غربی - عربی - صهیونیستی تروریست ها زمان 2 تا 6 ماهه را برای نابودی ارتش و حكومت سوریه در نظر گرفته بودند، ولی دیری نپایید كه با حضور مستشاران ایرانی و نیروهای حزب الله از ابتدای بحران سوریه، معادلات تروریست ها و حامیان آن ها غلط از آب درآمد، طوری كه تاكنون بیش از 80 درصد خاك سوریه از دست تروریست ها آزاد شده و حتی غوطه شرقی و اردوگاه یرموك در جنوب دمشق كه تا 2 ماه پیش در تصرف تروریست ها قرار داشت، هم اكنون كاملا آزاد شده است. منطقه حجرالاسود نیز دیروز دوشنبه آزاد شده است.
در 8 مهر 1394نیروی هوایی و ارتش روسیه به طور رسمی در كنار نیروهای مقاومت اسلامی و ارتش سوریه در مقابله با تروریست های تكفیری در این كشور قرار گرفت.
بمب افكن های روسی از همان ابتدای ورود با حجم گسترده بمباران های مواضع گروه های تروریستی كمك خوبی برای ارتش سوریه و نیروهای مقاومت اسلامی شدند و در چند ماه اول حضور خود روزانه بیش از یك صد سورتی پرواز علیه مواضع و هدف قرار دادن تروریست ها می كردند؛ در آن زمان ارتش و حاكمیت سوریه بر حدود 80 درصد خاك سوریه تسلط نداشتند.
یكی از اقدامات خوب بمب افكن های روسی هدف قرار دادن كاروان های نفتی تروریست های تكفیری بود؛ گروه های تروریستی به ویژه داعش با سرقت و فروش نفت سوریه به دلالان تركیه ای و آنان نیز با فروش نفت خام سوریه به رژیم صهیونیستی پول های بادآورده فراوانی به جیب می زدند كه با هدف قرار گرفتن صدها كامیون حمل مواد سوختی تركیه یكی از منابع درآمدی تروریست ها تقریبا قطع شد.
گروه های تروریستی از ابتدای آغاز بحران سوریه، با تصرف شهرها و شهرك های این كشور اقدام به ایجاد تونل در مناطق متصرفه خود كردند؛ با آغاز عملیات پروازی بمب افكن های روس در سوریه و هدف قرار دادن مواضع تروریست ها، آنها برای در امان ماندن از بمباران های روسی به تونل ها و سنگرهای خود در زیر زمین روی آوردند و از همین تاریخ عملا تروریست های تكفیری به زیر زمین رفتند و نبرد خود را در سوریه به شیوه 'موش كور' تغییر دادند.
حضور بمب افكن های روس كمك خوبی برای ارتش سوریه و نیروهای مقاومت اسلامی در مقابله با گروه های تروریستی - تكفیری در سوریه شد؛ چندی بعد بود كه سید حسن نصرالله دبیركل حزب الله لبنان در یكی از سخنرانی هایش در بیروت با تقدیر از تلاش های نیروی هوایی روسیه در همراهی با نیروهای مقاومت اسلامی و ارتش سوریه اعلام كرد كه علی رغم اقدامات روس ها در مبارزه با تروریست ها در سوریه، مسكو عضو جبهه مقاومت اسلامی به شمار نمی آید.

*** مقامات آمریكا و رژیم صهیونیستی خواستار خروج نیروهای مقاومت از سوریه
وزیر خارجه آمریكا و نخست وزیر رژیم صهیونیستی در یك فاصله زمانی تقریبا 10 روزه خواستار خروج نیروهای ایرانی و حزب الله از سوریه شدند؛ قضیه از كجا آغاز شد؟
19 اردیبهشت، توپخانه و یگان موشكی رژیم صهیونیستی در اقدامی تجاوز كارانه مواضع ارتش سوریه و نیروهای مقاومت اسلامی در شهر البعث در شمال استان قنیطره هم مرز با سرزمین های اشغالی را گلوله باران و موشك باران كرد، به دنبال این اقدام صهیونیست ها، ارتش سوریه و نیروهای مقاومت اسلامی 10 مقر و یگان مستقر رژیم صهیونیستی در جولان اشغالی را كه مجهز به سامانه دفاع موشكی یا گنبد باصطلاح آهنین است، با توپخانه و 55 فروند موشك، هدف قرار دادند كه به انهدام این 10 مقر ارتش صهیونیستی منجر شد؛ این اقدام نیروهای مقاومت اسلامی و ارتش سوریه آن قدر كوبنده و تاثیرگذار بود كه همان روز بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی را راهی مسكو كرد.
رژیم صهیونیستی در ماه های گذشته نیز چندبار اقدام به بمباران مواضع ارتش سوریه و نیروهای مقاومت اسلامی در این كشور كرده بود كه در یك بار آن 2 فروند بمب افكن این رژیم هدف قرار گرفت كه به انهدام یك فروند F16 و آسیب دیدگی جدی یك فروند دیگر منجر شده بود ولی انهدام 10 مقر و یگان نظامی رژیم صهیونیستی از سوی نیروهای مقاومت اسلامی و ارتش سوریه آن قدر كوبنده و دقیق بود كه مقامات صهیونیست در خفا پیغام دادند كه فعلا برنامه ای برای حمله مجدد به مواضع نیروهای مقاومت و ارتش سوریه ندارند.
نتانیاهو در مسكو در دیدار با ولادیمیر پوتین گفت: 'هرگز به ایران اجازه نخواهیم داد تا در سوریه حضور و پایگاه نظامی داشته باشد'.
سخنانی كه در همان نشست با واكنش رئیس جمهوری روسیه مواجه شد؛ پوتین با هشدار به نتانیاهو برای پرهیز از اقدامات بی ثبات كننده در منطقه ، خاطر نشان كرد كه 'احترام به حاكمیت سوریه دارای اهمیتی بنیادین است'.
وی بر پرهیز از هرگونه اقدامی كه سبب بی ثباتی بیشتر وضعیت سوریه و ایجاد تهدید علیه امنیت آن كشور می شود، تاكید كرد.
رئیس جمهوری روسیه 25 اردیبهشت در سوچی با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه گفت وگو داشت.
بر اساس برخی گزارش ها، پوتین در این دیدار گفته بود كه با موفقیت های ارتش سوریه در مبارزه با تروریسم و آغاز فرایند سیاسی، نیروهای مسلح خارجی باید كشور سوریه را ترك كنند.
اما خبرگزاری روسی نووستی به نقل از دیمیتری پسكوف، سخنگوی مطبوعاتی دولت روسیه در توضیح این سخنان اعلام كرد: اظهارات پوتین درباره لزوم خروج نیروهای خارجی از سوریه، مربوط به كشورهایی است كه نیروهای نظامی شان به صورت غیرقانونی در آنجا حضور دارند.
پسكوف افزود: كشورهایی هستند كه نیروهای نظامی آنها از نظر قوانین بین المللی به صورت غیرقانونی در سوریه حضور دارند و اظهارات پوتین درباره این كشورها بوده است.
او متذكر شد: تعدادی از كشورها در حال همكاری نظامی و فنی با دمشق هستند؛ همزمان نیروهای روسیه به درخواست سوریه در این كشور حاضرند و برای این حضور دلایل قانونی دارند.
پیش تر، اظهاراتی به نقل از الكساندر لاورنتیف، نماینده ویژه پوتین منتشر شد كه در آن آمده بود: ما در مورد « تمامی واحدهای نظامی خارجی در سوریه، از جمله آمریكا، تركیه، حزب‌الله (لبنان) و ایران صحبت می كنیم».
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز دیروز (دوشنبه) تاكید كرد كه حضور ما در سوریه به درخواست دولت آن كشور بوده و هدف ما مبارزه با تروریسم است؛ تا زمانی كه خطر تروریسم باشد و دولت سوریه بخواهد ایران به كمك های خود ادامه می دهد.
وی با بیان این كه كسی نمی‌تواند ایران را مجبور به انجام كاری كند؛ چرا كه ما سیاست های مستقل خود را داریم، خواستار خروج كسانی از سوریه شد كه بدون اجازه دولت آن كشور وارد سوریه شده اند.
پس از پوتین و نتانیاهو «مایك پمپئو» وزیر امور خارجه آمریكا نیز دیروز (31 اردیبهشت) در اولین سخنرانی خود ادعا كرد كه ایران باید نیروهایش را از سوریه خارج كند.

*** نتیجه گیری
مستشاران ایرانی و رزمندگان حزب الله بنابه درخواست رسمی دولت این كشور و در راستای كمك به مردم و حاكمیت آن در مقابله با تروریست های تكفیری حضور دارند و تاكنون در این راه شهدای زیادی تقدیم كرده اند، اما در مقابل نیروهای آمریكایی، فرانسوی و تركیه ای، به منظور كمك به تروریست های تكفیری و بدون اجازه و درخواست حاكمیت سوریه به این كشور وارد شده اند.
پاسخ به نتانیاهو و پمپئو كاملا واضح و روشن است؛ در ماه های اخیر كه شكست های تروریست های تكفیری یا همان بازوهای جبهه غربی - عربی - عبری در سوریه افزایش یافته و در حال قطع شدن است، نگرانی آن ها از حضور مستشاران ایرانی و نیروهای حزب الله نیز در سوریه بیشتر شده، چراكه حامیان تروریست ها سرمایه گذاری كلانی برای آنها كرده اند و فكر می كردند كه جبهه ضد صهیونیستی به راحتی كنار خواهد رفت، ولی دیدند كه قضیه برعكس شده است.
نیروهای مقاومت اسلامی تا زمانی كه حمله ای به آن ها نشود با شما كاری ندارند، ولی بترسید از روزی كه حمله ای به آن ها شود؛ سران واشنگتن و تل آویو باید بدانند كه رژیم صهیونیستی بدون حمله هم در سراشیبی سقوط قرار دارد و نیاز به حمله نظامی ندارد و در آینده نزدیك جهانیان شاهد اضمحلال این رژیم خواهند بود و كمك های آمریكا نیز صهیونیست ها را نجات نخواهد داد.
گزارش از مجید جعفری
خاورم*1275**8005 *1049

سرخط اخبار جهان