۴ اسفند ۱۳۹۷، ۱۳:۳۱
کد خبر: 83219349
T T
۰ نفر

طرح ملي راه آهن قزوين - رشت آماده بهره برداري است

۴ اسفند ۱۳۹۷، ۱۳:۳۱
کد خبر: 83219349
طرح ملي راه آهن قزوين - رشت آماده بهره برداري است

قزوين - ايرنا - مديركل راه و شهرسازي استان قزوين گفت: طرح ملي خط آهن قزوين - رشت آماده بهره برداري است و قرار است اواسط اسفندماه جاري در مراسمي با حضور معاون اول رييس جمهوري سير قطار در آن آغاز شود.

جواد حق لطفي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اين پروژه به طول 165 كيلومتر، داراي 8 ايستگاه، 28 كيلومتر تونل و 9 كيلومتر پل بوده و براي انجام آن 22 ميليون متر مكعب عمليات خاك برداري صورت گرفته است.
وي ادامه داد: 50 درصد اين مسير ريلي در دشت، 10 درصد آن در تپه و 40 درصد نيز در مناطق كوهستاني واقع شده و پيشروي مسير ياد شده از رشت به سمت بندرانزلي و آستارا در دستور كار قرار دارد.
حق لطفي يادآور شد: اين خط ريلي در ادامه، از محل سياه چشمه واقع در مسير قزوين - تاكستان، مسير خود را به سمت كوهين به طول 30 كيلومتر و در يك خط ادامه داده و از كوهين تا ايستگاه لوشان به طول 40 كيلومتر نيز 2 خطه است.
وي اضافه كرد: ايستگاه هاي واقع شده در طول مسير با پيشرفت 98 درصدي روبرو بوده و محوطه ايستگاه رشت نيز به پايان رسيده است.
اين مسئول خاطرنشان كرد: سرعت قطارهاي مسافري در اين مسير 160 كيلومتر بر ساعت پيش بيني شده و قابليت جا به جايي يك ميليون مسافر در سال را دارد.
وي سرعت قطارهاي باري اين مسير را 120 كيلومتر بر ساعت دانست و گفت: ظرفيت حمل و جا به جايي كالا نيز در اين مسير 6 ميليون تن در سال خواهد بود.
حق لطفي يادآور شد: براي انجام اين پروژه 18 هزار و 500 ميليارد ريال اعتبارات دولتي هزينه شده و ارزش كنوني آن نيز بالغ بر 60 هزار ميليارد ريال برآورد شده است.
وي با بيان اينكه محل عبور قطار در اين مسير از كوهستان هاي صعب العبور و داراي جغرافيايي خاص است، تاكيد كرد: مسافران امسال مي توانند براي سفرهاي نوروزي خوداز اين خط ريلي بهره مند شوند.
8054/6012

سرخط اخبار استان‌ها