۱۳ فروردین ۱۳۹۶، ۱۵:۴۸
کد خبر: 82479813
T T
۰ نفر

قزوینی ها سیزده بدر را در دامان طبیعت سپری كردند

۱۳ فروردین ۱۳۹۶، ۱۵:۴۸
کد خبر: 82479813
قزوینی ها سیزده بدر را در دامان طبیعت سپری كردند

قزوین- ایرنا- بر اساس یك سنت دیرینه سیزدهمین روز از نوروز موسوم به سیزده بدر، مردم قزوین نیز مانند سایر هموطنان اوقات خود را دامن طبیعت سپری كردند.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا،هم اكنون خیل عظیم شهروندان قزوینی برای گذراندن روز طبیعت یا همان سیزده بدر در باغستان بزرگ سنتی قزوین و بوستان های ملی باراجین،ملت، ملاخلیلا، مصلی و سایر تفرج گاه ها گردهم حضور پیدا كرده اند.
مردم میهن اسلامی از جمله قزوین بنا بر یك سنت دیرین در چنین روزی به دامن طبیعت می روند تا آخرین روز عید را در یك فضای با نشاط و دل انگیز به پایان برسانند.
بسیاری از مردم قزوین معتقدند كه در روز 13 فروردین ماندن در خانه شگون ندارد بنابراین بیشتر شهروندان این شهر از همان ساعات اولیه صبح راهی دشت و دمن می شوند و در دامن طبیعت حضور می یابند.
بسیاری از قزوینی ها علاقه دارند سیزدهمین روز از فصل بهار را به صورت دسته جمعی و همراه اقوام و آشنایان خود در دامن طبیعت سپری كنند.
عده ای نیز معتقدند كه حضور در دامان طبیعت در 13 فروردین، دلها را شاد، زندگی را سرسبز و حوادث ناگوار احتمالی را از سر آنها دور می كند.
برخی از شهروندان قزوینی نیز بقاع متبركه و به خصوص امامزاده حسین (ع)، امامزاده اسماعیل باراجین (ع) و امامزاده اباذر را برای گذراندن اوقات خود در این روز انتخاب می كنند تا در كنار تفریح به زیارت نیز بپردازند.
یكی از آئین های ویژه 13 فروردین موسوم به سیزده بدر در قزوین مانند دیگر شهرهای كشور گره زدن سبزه به نیت های خاص است به طوری كه هر فردی با یك نیت و آرزو، یك سبزه را گره می زند.
قزوینی ها معمولا برای ناهار آش پخته و معتقدند كه این غذا باید در بیرون از خانه تهیه شود و همراه آن سبزی پلو با ماهی نیز میل می كنند.
به هنگام ناهار، معمولا چندین خانواده یك سفره بزرگ می گسترانند و غذاهایی را كه هر یك از منزل آورده اند را در آن می چینند و با یكدیگر میل می كنند.
پس از ناهار سیزده بدر خانواده ها به سرگرمی و بازی می پردازند، شطرنج، هفت سنگ و انجام ورزش هایی چون والیبال و بدمینتون در این روز بین شهروندان قزوینی مرسوم است.
خوردن آجیل و كاهو با سكنجبین به عنوان عصرانه نیز بین شهروندان قزوینی متداول است.
شهروندان قزوینی نزدیك غروب سبزه نوروز را به نشانه بركات و فراوانی در آب می اندازند و سپس به منازل خود بازمی گردند.
7389*3013
خبرنگار : نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی

سرخط اخبار استان‌ها