۱۶ بهمن ۱۳۹۵، ۸:۱۸
کد خبر: 82414598
T T
۰ نفر
توليدات دانشگاه‌ها در بوته فراموشي /دانش بنيان ها محروم از حمايت صنعت

بجنورد- خيلي زود گذشت. انگار همين ديروز بود كه از موفقيت پژوهشگران اسفرايني به وجد آمديم. خبر خوشحال كننده اي بود كه ظرفيت جوان هاي نخبه ما را نشان مي داد.تلاش هاي چندين و چند ساله دانشمندان جوان ما به بار نشسته بود و دانشگاهيان ما موفق به توليد نانو پودر آلومينيوم شده بودند.

نويسنده : بهروز - تلاش هايي كه با چاشني پشتكار همراه بود و انرژي وصف نشدني خدمت به صنايع كشور و قطع وابستگي. اما متاسفانه همان حلقه مفقوده بين صنعت و دانشگاه موجب شد تا از اين نخبگان دانشگاهي و توليدي كه در صنايع كشور تحول ايجاد مي كرد حمايت نشود حتي حمايتي اندك و اين توليد منحصر به فرد به بوته غفلت و فراموشي سپرده شود و نتيجه 10 سال تلاش و اميدواري به توليد صنعتي و انبوه نانو پودر آلومينيوم هم مانند بسياري ديگر از طرح‌هاي دانشگاهي كه راه به صنايع نمي برد و در انبوه مشغله هاي مسئولان گم مي شود، به خدا سپرده شود.
اما اصلا نانو پودر چيست و چه كاربردي دارد؟ به اين سوال ما يك استاد دانشگاه پاسخ مي دهد و مي گويد: اين محصول به واسطه افزايش اتم‌هاي سطحي كاربرد بسياري پيدا مي كند در واقع اتم هاي آن هزار برابر از آلومينيوم توليد كارخانه آلوميناي جاجرم كوچكتر است و در صنعت نفت و گاز به عنوان پايه كاتاليست و در محصولاتي مانند آجر نسوز و پوشش‌ نسوز و كالاهاي با خاصيت ضدسايندگي به كار مي‌رود.
دكتر«پيماني» تصريح مي كند: هنوز توليد نانوپودر در ايران در مقياس صنعتي انجام نشده است و اين تيم دانشگاهي از معدود گروه هاي پژوهشي و تحقيقاتي است كه موفق به توليد نيمه صنعتي نانو پودر شده است.
وي ادامه مي دهد: خراسان شمالي با توجه به اين كه كارخانه هايي مانند كارخانه آلوميناي جاجرم دارد مي تواند در حمايت و كمك به توليد اين محصول كمك كند.رئيس تيم تحقيقاتي نانو پودر مجتمع آموزشي فني و مهندسي اسفراين اما در اين مورد مي گويد: با توجه به اعلام نياز كشور به اين پودر، در فاز آلفا و گاما نانو پودر آلومينا ساخته شد و با وجود اين كه 450 ميليون تومان هزينه هاي توليد نيمه صنعتي نانو پودر شد و توليد اين پودر در حد كم ضرر ده است اما هيچ كمكي و حمايتي از ما نشد.
تلاش هاي بي نتيجه
دكتر قاسمي فر مي افزايد: تقاضاي اعتبار كرديم و ما با همه قسمت ها صحبت كرديم و هيچ جايي نماند كه با آن مكاتبه نكرده باشيم؛ اما اتفاقي نيفتاد و تلاش هاي ما و بارها رفت و آمد ما به تهران هيچ سودي نداشت. اين استاد دانشگاه با اشاره به اين كه هيچ اعتبار دولتي به ما اختصاص نيافته است، مي افزايد: هم اكنون اين محصول را در آزمايشگاهي كه از سوي مجتمع فني اسفراين در اختيار ما گذاشته اند، توليد مي كنيم و نمونه مشابه آن در مقياس صنعتي از چين وارد مي شود.
«قاسمي فر» هدف گذاري اين شركت را توليد محصول از اين نانو پودرها عنوان مي كند و مي گويد: ما به كارخانه آلوميناي جاجرم هم توليد خود را اعلام كرديم و پيشنهاد كرديم قسمتي را به ما جهت توليد محصولات نانو آلومينيوم اختصاص بدهند؛ اما متاسفانه اين اتفاق نيفتاد.وي با بيان اين كه شرايط موجب شد تا به جاي اين كه از اين ماده صنعتي در حد وسيع توليد كنيم به سمت توليد بوهميت برويم مي گويد: در ايران اين ماده توليد نمي شود ولي چون حمايت نشديم فاز قبل از توليد نانو پودر آلومينا را يعني بوهميت را ساختيم.وي خاطرنشان مي كند: بوهميت را ساختيم كه تبديل به فاز گاماي آلومينا شود كه وقتي مي خواهند كاتاليز بسازند از آن استفاده مي شود و در صنايع نفت و گاز كاربرد دارد. وي بيان مي كند: اين ماده آناليز شد ولي چند پارامتر با پارامترهايي كه مي خواستند و با استاندارد هاي شركت ساسول كه از آن خريداري مي شد همسان نبود و اكنون به دنبال بهينه كردن اين پارامترها هستيم و اين در حالي است كه اگر سرمايه گذاري از ما توليد كند و بتوانيم كارخانه اي بزنيم مي توانيم در صنعت نفت و گاز و پتروشيمي تحول بزرگي ايجاد كنيم.وي خاطرنشان مي كند: اما حمايت ها در سطحي است كه گاهي دلسرد مي شويم و تنها حامي ما پارك علم و فن آوري است كه هميشه از ما حمايت نرم افزاري و سخت افزاري كرده اند.
اشتغال زايي و ارز آوري ؟
او در مورد ارزآوري اين محصول مي گويد: در كارخانه آلومينا ميكرو تهيه مي شود اما وقتي ذرات درشت است كاتاليز ها راندمان ندارد هنگامي كه به نانو تبديل مي شود توليد با همان هزينه ده ها برابر و كيفي مي شود و با اين اتفاق همه كشور از واردات نانو پودرهاي مختلف بي نياز مي شود و بسته به سرمايه گذاري مي تواند نياز كشور را برآورده كند و مطمئن هستيم كه ارز آوري خيلي زيادي خواهد داشت اما هم اكنون خط توليد مشخصي نداريم، در واقع به‌صورت ناپيوسته نانو پودرها را توليد مي‌كنيم.اين عضو هيئت علمي دانشگاه در ادامه مي افزايد: از دل تحقيقات 9 ساله اعضاي شركت، موفق به ثبت اختراع صنعتي شديم و دانش را به محصول تبديل كرديم؛ اما در مرحله صنعتي شدن كمبود داريم و امثال شركت ما خيلي زياد است كه اگر حمايت از آنها صورت نگيرد به سرنوشت ما دچار مي شوند. رئيس پارك علم و فن آوري استان هم با بيان اين كه تا كنون حمايت هاي خوبي از اين تيم شده است بيان مي كند: اين تيم در صورتي كه به شركت دانش بنيان تبديل شود مي توان از آن حمايت كرد.
نياز مبرم بازار
وي ادامه مي دهد: شركت دانش بنيان اصول و تعريفي دارد به عنوان مثال بايد با استفاده از فرايند علمي يك محصول با ارزش پايين را به كالايي با ارزش بالا تبديل كند. دكتر «پيله ور» مي افزايد: همين نانو پودري كه در اسفراين توليد مي كنند و نياز مبرم بازار هم هست بايد طوري توليد شود كه بتواند با محصولات مشابه به لحاظ كيفيت و قيمت رقابت كند و پارك علم و فناوري طي درخواستي كه آنها داشتند اعلام آمادگي كرد دفتر و آزمايشگاه در بجنورد در اختيار آنها بگذارد و تاكنون در سه نمايشگاه نيز محصول آنان را معرفي كرده است. وي گفت: اميدواريم مشكلاتي كه بر سر راه اين شركت توليد كننده نانو پودر آلومينا قرار دارد با حمايت هاي هرچه سريعتر مسئولان مربوطه و تلاش و همت اعضاي فعال آن برطرف شود و اين محصول دانش بنيان كه مي تواند مانع از واردات شده و ارزش افزوده توليد كند به سرانجام مطلوبي دست پيدا كند.
وي با بيان اين كه فاصله بين صنعت و دانشگاه ها روز به روز بيشتر مي شود اضافه مي كند: در حالي كه صنايع مي توانند با حمايت از اين نخبگان و توليد كنندگان دانشگاهي گام به گام به خود كفايي نزديك شوند.
منبع : روزنامه خراسان شمالي
1744 **انتشاردهنده: علي اصغرافتاده

سرخط اخبار استان‌ها