۲ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۴۰
کد خبرنگار: 858
کد خبر: 85485078
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سرزمین شالی و باران از عطر خدمتِ دوباره بازماند

رشت - ایرنا - جمعه هشتم بهمن ماه ۱۴۰۰ بود که گیلان در ادامه دور نخست سفرهای استانی دولت سیزدهم، شهید خدمت آیت الله سیدابراهیم رئیسی را میزبان شد و ثمره یک روز کاری فشرده وی و هیات دولت؛ لمس مشکلات و دغدغه‌های استان و تخصیص اعتبارات برای برون رفت از عقب ماندگی‌ها بود و دریغ! که در آستانه سفر دوم ازعطر خدمت و حضور دوباره رئیس جمهور خدوم بازماند.

به گزارش ایرنا، گیلان در حال و هوای میزبانی برای سفر دوم رئیس جمهور بود؛ استاندار گیلان همین دیروز بود که در راستای آماده سازی استان برای میزبانی در حین بازدید از پست برق ۲۳۰ کیلوولت سردار شهید حق بین رشت بیان کرد: این پست یکی از پروژه‌های بزرگ صنعت برق گیلان و بزرگترین پست GIS در این استان است که برای بهره برداری از آن ۱۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال هزینه شده و در دومین سفر رئیس جمهور به گیلان افتتاح خواهد شد و هیچ گاه گمان نداشت که شهادت رخصت نخواهد داد.

همین چند روز پیش بود که پروژه‌های قابل افتتاح در دور دوم سفر، ثمره تاکیدات نماد خدمت آیت الله رئیسی شامل ۱۹ طرح از جمله تکمیل راه آهن رشت - کاسپین، احداث مخزن زمینی ۱۰ هزار متر مکعبی و تاسیسات جانبی آستانه اشرفیه، افتتاح یک هزار و ۱۰۰ واحد نهضت ملی و مهر، تقاطع غیرهمسطح میدان گیل لاهیجان، مجتمع فولاد گیلان، تولید ورق گالوانیزه شهر صنعتی رشت، افتتاح فاز یک بندر گردشگری چمخاله و چه بسیار دیگربرای برنامه‌ریزی سفر دوم در اختیار ایرنا مرکز گیلان قرار گرفت.

اما افسوس که شهادت رئیس‌جمهور مجاهد و خستگی ناپذیرآیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رخصت جاری شدن عطر دوباره خدمت را از این سرزمین دریغ کرد.

اینک؛ گیلان در سوگ نماد خدمت ایران زمین در حالی که مهیای میزبانی سفر دوم رئیس جمهور می‌شد برای تسلی به خاطرات پناه می برد تا شاید قدری تسلی یابد.

از ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ که شهید خدمت آیت الله رئیسی در قامت رئیس قوه قضائیه و در قالب بیست و یکمین سفر استانی خود باهدف بررسی وضعیت دستگاه قضایی و پیگیری مهمترین مشکلات مردم، نشست احیاء حقوق عامه در حوزه انفال، منابع‌ طبیعی و محیط زیست شامل جنگل و دریا و جان دادن به تولید وارد گیلان شد که بگذریم، حافظه مردم استان پراز ثمره خدمات نخست سفر ایشان است.

اینک گیلان در سوگ نماد خدمت ایران زمین در حالی که مهیای میزبانی سفر دوم رئیس جمهور می‌شد برای تسلی به خاطرات پناه می برد تا شاید قدری تسلی یابد. جمعه هشتم بهمن ماه ۱۴۰۰ بود که شهید خدمت آیت الله سید ابراهیم رئیسی به همراه تعدادی از معاونان، نمایندگان و وزیران شامل وزیر کشور، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، ورزش و جوانان، صنعت و معدن و تجارت برای سفری یکروزه وارد گیلان شدند.

بازدید از پروژه‌های زیربنایی گیلان، واحدهای تولیدی و صنعتی، دیدار با اقشار ی مختلف مردم و نخبگان استان، شرکت در جلسه شورای اداری و نشست خبری در دستور کار قرار گرفت و تعاملی برای گشودن گره مشکلات در جریان سفر شکل گرفت.

آیت الله رئیسی رئیس جمهور شهید در بدو ورود به فرودگاه بین‌المللی سردار جنگل رشت در جمع خبرنگاران با اشاره به ظرفیت های گیلان برای حل بسیاری از مشکلات استانی و ملی گفت: مهم‌ترین دغدغه مردم گیلان بیکاری و معیشت است که سعی خواهیم کرد با استفاده از ظرفیت های استان آنها را رفع کنیم؛ مهم‌ترین دغدغه مردم استان گیلان معیشت و بیکاری است که در این سفر مورد بررسی و برای رفع آن برنامه ریزی خواهدشد و همین هم شد.

سرزمین شالی و باران از عطر خدمتِ دوباره بازماند

زیرساخت‌های گیلان ایستگاه نخست بازدیدهای میدانی رئیس جمهور

آیت الله رئیسی بررسی وضعیت زیرساخت‌های جاده‌ای و حمل و نقل گیلان را به عنوان نخستین ایستگاه حضور میدانی برای سفر خود برگزید. او طی این سفر یکروزه پس از ورود به استان در فرودگاه سردار جنگل به اتفاق وزیر راه و شهرسازی از پروژه راه آهن رشت کاسپین بازدید کرد.

بررسی وضعیت پروژه‌های زیرساختی گیلان در حوزه راه با توجه به ظرفیت‌های تجاری، بنادر و همچنین همسایگی گیلان با کشورهای اوراسیا و دریای خزر حاکی از توجه ویژه شهید جمهور به توسعه ظرفیت های اقتصادی استان داشت.

صنعت و تجارت مدار اهداف رئیس دولت سیزدهم

شهید خدمت آیت الله سیدابراهیم رئیسی پس از بررسی زیرساخت‌های ارتباطی استان، بازدید از حوزه صنعت و همچنین مناطق آزاد را در دستور کار خود قرار داد.

وی ابتدا از کارخانه پوشش رشت به طور سرزده بازدید و از مشکلات این کارخانه و آخرین تغییر و تحولات آن مطلع شد. انتخاب صنعت به عنوان نخستین ایستگاه بازدیدهای میدانی رئیس جمهور نشان از حرکت اهداف وی بر مدار تولید، اشتغال و بازیابی صنعت استان گیلان داشت.

کارخانه پوشش رشت، مجهزترین و بزرگترین کارخانه نساجی خاورمیانه بود که در سال ۸۴ با کمتر از سه درصد پیش پرداخت، به صورت اقساط ۳۶ ماهه به بخش خصوصی واگذارشد و یکهزار و ۵۰۰ کارگر آن بیکار شدند.

مشکل کارخانه پوشش رشت پس از سفر سال ۱۳۹۹ آقای شهید آیت الله رئیسی به گیلان که ریاست قوه قضائیه را برعهده داشت، مورد بررسی قرار گرفته و بخشی از آن مشکلات نیز برطرف شده بود.

بررسی مزیت‌های توسعه مرکز کنترل ترافیک دریایی بندر کاسپین

شهید آیت‌الله ابراهیم رئیسی در ادامه سفر یکروزه استانی به گیلان پس از بازدید از حوزه صنعت، بخش تجارت استان را به عنوان مقصد خود انتخاب کرد تا نشان دهد زنجیره اقتصادی برای وی و دولت سیزدهم در امتداد خدمت رسانی تقویت اقتصادی استان و کشور از اولویت ویژه‌ای برخودار است.

شهید جمهور ضمن بازدید از مرکز کنترل ترافیک دریایی بندر کاسپین درشهرستان انزلی، از نزدیک در جریان ظرفیت‌ها و مزیت‌های توسعه این بندر قرار گرفته بود.

بندر کاسپین از بنادر نسل سوم و پیشرفته شمال کشور است که امکان پهلوگیری کشتی‌های بزرگ در آن وجود دارد. رئیس جمهوری، در این بازدید در جریان روند احداث اسکله‌های جدید در این بندر و نیز آخرین وضعیت اتصال خط آهن چابهار به بندر کاسپین و همچنین مزیت‌های صادراتی و ترانزیت دریایی آن قرار گرفته بود.

رئیس جمهور همچنین در این سفردر جریان بازدید از منطقه آزاد انزلی، بر لزوم تسریع در اتصال ریل به مجتمع بندری کاسپین و انزلی به همراه خرید کشتی‌های رورو به‌منظور توسعه مبادلات با کشورهای اوراسیا تاکید کرد.

شهید آیت الله رئیسی از امکانات و زیرساخت های موجود در منطقه آزاد انزلی به ویژه اسکله رو رو در حال ساخت، بخش سینی دوار که محل اتصال راه آهن به بندر است، برج مراقبت بندر کاسپین و مسیر در حال احداث خط ریلی در محدوده منطقه بازدید کرد و در جریان دیدار یاد شده بر لزوم سرعت بخشی به طرح اتصال مجتمع بندری کاسپین و بندر انزلی به خط ریل سراسری در ایستگاه پیربازار رشت تأکید کرد.

وی در این سفراظهار کرد: علاوه بر این مهم خرید کشتی های رو رو باید در دستور کار قرار گیرد تا شاهد رونق هر چه بیشتر کریدو رشمال-جنوب و توسعه مراودات با کشورهای اوراسیا و حاشیه دریای خزر باشیم.

وی با صدور دستوری، استاندار گیلان را مسئول رفع مشکلات تقسیمات کشوری ایجاد شده در مسیر بهره برداری از سومین شهرک صنعتی منطقه آزاد انزلی نمود و در برابر درخواست مطرح شده از سوی دکتر سعید محمد، در ارتباط با تودیع ۲ مرحله ای مالیات بر ارزش افزوده از سوی فعالان اقتصادی منطقه، دستور بررسی ابهامات موجود جهت اصلاح این قانون را صادر کرد.

ادای احترام رییس جمهوری به سردار جنگل

شهید آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی همچنین با حضور در سلیمان‌داراب رشت و آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی نسبت به شخصیت مبارز سردار جنگل و یاران وی ادای احترام کرد.

رئیس جمهور حین حضور بر مزار میرزا کوچک خان جنگلی که نماینده ولی فقیه در گیلان و استاندار نیز وی را همراهی می کردند مورد استقبال مردم قرار گرفت و از نزدیک با آنان دیدار و نسبت به این شور و اشتیاق، ادای احترام کرد.

رئیسی صدای آلودگی رشت را شنید

رئیس جمهور شهید در جریان پانزدهمین سفر استانی خود در سفر به گیلان از وضعیت۲ رودخانه شهرگذر گوهررود و زرجوب رشت بازدید کرد و با اشاره به مشکلات ناشی از آلودگی این ۲ رودخانه بر ساماندهی و رفع منشاء آلودگی‌های آنها تاکید کرد.

رئیس جمهور پس از شنیدن گزارش ارائه شده در این باره با انتقاد از وضعیت نامناسب رودخانه گوهررود خواستار برنامه‌ریزی و ساماندهی وضعیت این رودخانه‌ها در کمترین زمان ممکن شد و گفت : این رودخانه هم زر است و هم گوهر و می تواند در این شهر ظرفیتی برای گردشگری و آرامش مردم باشد چرا اینک موجب ناراحتی آنان است.

رودخانه‌های شهر گذر گوهررود و زرجوب در گذشته از مکان‌های دیدنی شهر و محل ماهیگیری و ارتزاق مردم محلی بود؛ اما امروزه با ورود فاضلاب موجب آلودگی و انتقال این آلودگی‌ها به تالاب انزلی و ایجاد چهره ناخوشایند شهری شده که پس از سفر ایشان و اختصاص اعتبارات به گفته متولیان بخش زیادی از این مشکل مرتفع شده است.

سرزمین شالی و باران از عطر خدمتِ دوباره بازماند

اتمام حجت شهید خدمت برای مدیران در نشست با نخبگان

شهید جمهور عصر روز جمعه نیز در ادامه سفر یکم به گیلان در دیدار با نخبگان، علما، خانواده معظم شهدا، ایثارگران و جمعی از اقشار مخنلف مردم تاکید کرد: پیش از این گفته و باز هم می‌گویم بانیان وضع موجود نباید ادامه کار مدیریتی داشته باشند.

وی با بیان اینکه این مهم را به استاندار گیلان نیز گفتم و به بقیه مدیران کشور نیز تاکید دارم؛ گفت: لزوم تحول در کشور تغییر نگرش مدیریت با استفاده از مدیران خلاق است.

رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر اینکه ارتباط بین دانشگاه و کشاورزی، دانشگاه و صنعت، دانشگاه و بازار و تولید و صادرات و واردات باید ایجاد و تقویت شود، افزود: این دولت اتاق فکرش را در دانشگاه ایجاد می کند، مسئله آب و بهره وری کشاورزی از جمله مواردی است که می تواند با دانشگاه بررسی شود.

رئیس جمهور با بیان نقش مهم تولید در کشور اضافه کرد: تولید و رفع موانع تولید کشور را نجات می دهد بنابراین این مساله مهم باید مورد توجه قرار گیرد، ضمن اینکه رفع موانع تولید و فعال کردن کارخانه های موجود از اولویت ما در گیلان است، کارگروهی در استان برای رفع این مشکل باید تشکیل شود.

لزوم تحول در کشور تغییر نگرش مدیریت با استفاده از مدیران خلاق است. آیت الله رئیسی در ادامه سخنانش با بیان اینکه اشتغال جوانان مسئله ما است، خاطرنشان کرد: اشتغال پایدار باید در گیلان شکل گیرد تا نگرانی جوانان و خانواده‌ها برطرف شود.

خط بطلان شهید خدمت بر ساحل خواری

رئیس جمهورشهید گفته بود: هیچ دستگاه دولتی حق ندارد ساحلی که باید در اختیار عموم مردم باشد را اشغال کند، باید به آن میزانی که قانون در نظرگرفته، عقب نشینی را انجام دهد.
آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش به مساله پیری جمعیت در استان اشاره و تصریح کرد: این مشکل قابل حل است، همت والایی از طرف مردم بزرگوار را می طلبد ضمن اینکه باید از طلاق جلوگیری شود.

حرف آخر با بانک‌هایی که واحدهای تولیدی را تملک کرده اند

رئیس جمهور شهید همچنین به تملک واحدهای راکد تولیدی و صنعتی توسط بانک‌ها اشاره و تاکید کرد: باید این واحدهای تولیدی در سریع‌ترین زمان تعیین تکلیف شده و به چرخه تولید بازگردند.

آیت الله رییسی یکی از کارهای ضروری در استان گیلان را احیای واحدهای تولید راکد عنوان کرده و گفته بود: توصیه‌ام به بانک‌ها آن‌ است که یا واحد تحت تملک را خوب اداره و یا واگذار کنند.

وی ادامه داد: زیبنده نیست که کارخانه‌ای در تملک بانک‌ها بوده و یا به طور اسمی فعال باشد. مسئولان استان موظف هستند نگذارند این شرایط ادامه یابد.

سرزمین شالی و باران از عطر خدمتِ دوباره بازماند

اعتبار هشت هزار میلیارد تومانی گیلان از سفر رئیس جمهور برای توسعه

اما در انتهای این بازدیدها در جلسه شورای اداری وزیران و اعضای هیات دولت به عنوان نمایندگان رئیس جمهور در شهرستان‌های مختلف طی این سفر یکروزه به ارائه گزارش بررسی‌های میدانی خود پرداختند و اعتبار پیش‌بینی شده برای حوزه‌های مختلف را اعلام کردند.

بر اساس گزارش‌های وزرای دولت سیزدهم بیش از هشت هزار میلیارد تومان اعتبار برای توسعه زیرساخت های راه، درمان، بهداشت، رفع مشکلات پسماند، توسعه حوزه کشاورزی و ورزشی استان پیش بینی شد و مصوبه دریافت کرد.

آیت الله رئیسی پس از نشست خبری به پانزدهمین سفر استانی خود پایان داد و گیلان و رشت را به مقصد پایتخت ترک کرد و انتظار گیلانیان برای سفر دوم وی ناکام ماند.

بیشتر بخوانیم:

خدمت رسانی صادقانه به مردم بدون وقفه ادامه می یابد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha