یک میلیون و ۲۰۰ هزار  سند از رزمندگان گیلان جمع آوری شد

رشت - ایرنا - مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس گیلان گفت: تاکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار سند از شهدا، رزمندگان و جانبازان گیلانی جمع آوری شده که بی‌شک با راه اندازی سامانه جامع اسنادی در این استان، این آثار بیشتر خواهد شد.

به گزارش ایرنا، سرهنگ پاسدار حسن حبیبی روز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر اظهار کرد: این اسناد شامل وصیتنامه،نامه‌های آزادگان،دلنوشته و عکس شهدا است.

وی ادامه داد: قرار بود موزه دفاع مقدس گیلان روز سوم خرداد ماه به همراه چهار استان دیگر توسط شهید خدمت آیت الله رئیسی افتتاح شود که به دلیل سانحه پیش آمده، افتتاح این موزه به تاخیر افتاد.

حبیبی افزود: ساختمان اسناد و کتابخانه این موزه نیز حدود ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و نخستین کتابخانه تخصصی هم در این مرکز رونمایی خواهد شد و گنجینه شهدا که هم اینک در سبزه میدان رشت قرار دارد، به این مکان انتقال خواهد یافت.

وی در ادامه به سالروز آزادسازی خرمشهر نیز اشاره و بیان کرد: سه هزار و ۵۰۰ برنامه و فعالیت به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر در استان گیلان اجرا خواهد شد که برپایی یادواره شهدای گرانقدر در اقصی نقاط گیلان و برگزاری یادواراه ۲۶۰ شهید گیلانی عملیات بیت المقدس، از مهمترین این برنامه ها است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس گیلان اضافه کرد: برپایی صبحگاه مشترک نیروهای مسلح، برگزاری شب شعر، اجرای زنگ ایثار و مقاومت در برخی از مدارس منتخب گیلان و برپایی میز خدمت مدیران نیز از دیگر برنامه های سالروز آزادسازی خرمشهر در استان گیلان است.

سرهنگ حبیبی به آزادسازی خرمشهر اشاره و ادامه داد: چهل و دومین سالروز آزادسازی خرمشهر را پیش رو داریم که پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، عملیات بیت المقدس باعث عزت ملت و تثبیت انقلاب شد.

وی خاطرنشان کرد: مقدمه پیروزی‌های متوالی ما در هشت سال دوران دفاع مقدس از عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر آغاز شد که سرانجام موفق شدیم بیش از پنج هزار و ۴۰۰ کیلومتر از خاک عزیز ایران را بازپس بگیریم.

وی گفت: متاسفانه نقش نفوذی ها امثال بنی صدر مانع از ورود مردم و رزمندگان به جبهه ها شده بود و از سوی دیگر اشغال خرمشهر، بهترین فرصت برای رژیم بعثی برای مذاکره و گرفتن امتیاز از ایران بود؛ اما با ابتکار امام راحل(ره) مردم وارد صحنه شدند و رزمندگان موفق به بازپس گیری خرمشهر و سایر مناطق شدند و معادله جنگ نیز با انجام عملیات بیت المقدس به نفع ایران سوق داده شد.

وی اظهار کرد: البته امسال در شرایطی سالروز آزادسازی خرمشهر را گرامی می داریم که کام مردم باتوجه به حادثه ای که برای شهید خدمت آیت الله رئیسی و همراهانشان اتفاق افتاد تلخ است؛ زیرا کسانی از جنس مردم و با دغدغه آنان، برایشان فدا شدند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس گیلان در ادامه گفت: شهید خدمت آیت الله رئیسی یکی از پیشکسوتان دوران دفاع مقدس و محصول مکتب امام راحل(ره) بود و به همین دلیل کار و تلاش را در کنار مردم می پسندید.

سرهنگ حبیبی با بیان اینکه فسادستیزی یکی از ویژگی های بارز شهید خدمت آیت الله رئیسی بود ،افزود: یکی از دستاوردهای مهم دوران دفاع مقدس، پرورش و تقویت نیروهای همطراز با انقلاب همانند آیت الله رئیسی بود که نظام ما همواره به چنین مدیران جهادی و کاربلد نیاز دارد تا بن بستها را باز کند.

گیلان هشت هزار شهید و ۲۲ هزار جانباز را تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha