استاندار کرمان: ظرفیت جذب هرگونه ایده نو در حوزه نخبگانی را داریم

کرمان - ایرنا - استاندار کرمان با اشاره به اینکه ایده های نخبگان گاهی همچون معجزه در توسعه یافتگی اثرگذار هستند گفت: این استان ظرفیت جذب هر پروژه و ایده نو در حوزه نخبگانی را دارد و در این زمینه بایستی راهکارهای اجرایی، ارائه شود.

به گزارش ایرنا، محمدمهدی فداکار روز شنبه در مراسم افتتاح نخستین گفتاورد ملی نخبگان در بخش پهنه کویر به میزبانی کرمان با حضور استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و یزد افزود: ما در حوزه مس، صادرات کاتد و کنسانتره داریم و راهکارهایی وجود دارد که از گرم به گرم مس در حوزه نخبگانی استفاده شود.

وی خطاب به نخبگان اظهار داشت: شما پیشنهاد بیاورید و ما این پیشنهادها را به ظرفیت‌های سرمایه گذاری و شرکت های استان کرمان وصل می‌کنیم تا در این راستا ارزش افزوده و اشتغال داخل این استان ایجاد شود.

استاندار کرمان: ظرفیت جذب هرگونه ایده نو در حوزه نخبگانی را داریم

ضرورت شکل گیری مثلث مردم، نخبگان و مدیران

وی در ادامه با تاکید بر اینکه در صورتی که مثلث مردم، نخبگان و مدیران به صورت صحیح شکل گیرد کمک زیادی به توسعه استان کرمان می کند گفت: با خرد جمعی، برداشت عمومی و اعلام مشکلات زندگی روزمره و طرح مساله می توان زمینه ای فراهم کرد که نخبگان با ارائه راه حل و مدیران آنها را به کار گیرند تا این مسائل جامعه رفع شود.

فداکار تصریح کرد: مجموعه اندیشکده حکمرانی را در استان کرمان راه اندازی کردیم که در داخل آن، میزهای صنعت، گردشگری و غیره شکل گرفت و جمعی از افراد در این میزها به بحث می پردازند که تاکنون ۲ کار اصلی مردمی (همایش بین المللی نان برای نخستین بار) و فعالیت اقتصادی (راه اندازی یک شرکت در حوزه معدن) از این اندیشکده بیرون آمده است.

وی ادامه داد: استان کرمان نیمی از ظرفیت های معدنی کشور را در اختیار دارد اما اکتشاف معدنی فقط در هشت درصد وسعت موردنظر در استان انجام شده لذا ظرفیت های معدنی فعلی با وجود حد محدود اکتشاف است، در حالی که اکتشاف در برخی از کشورها پنج مرتبه کامل شده است.

استاندار کرمان یادآور شد: یکی از نیازهای جدی ما در استان بحث اکتشاف معدنی است که به این منظور با کمک شرکت های صنعتی و معدنی یک شرکت راه اندازی شده و اکنون فعالیت خود را آغاز کرده؛ راه اندازی این شرکت از درون اندیشکده حکمرانی استان کرمان خارج شده و اکنون به مرحله اجرایی رسیده است.

وی افزود: وظیفه ما پشتیبانی و کمک به ایده های برتر است، باید آنها را قدر بدانیم و مقاومتی در برابر آنها نکنیم؛ کرمان استان ظرفیت ها در حوزه های مختلف معدنی، کشاورزی و نیروی انسانی است و به‌شدت در تمامی ظرفیت ها آماده استفاده از ظرفیت های نوین هستیم.

فداکار بیان کرد: آماده ایم کمک کنیم، در این زمینه شرکت ها را پای کار بیاوریم و ایده های نو را در اتصال با شرکت ها حمایت کنیم؛ اگر بخواهیم این کار عملیاتی شود باید شرکت ها با اعتبارات خوب خود پیشران این حوزه شوند و در این زمینه ظرفیت های قانونی خوبی نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: بخشی جدی از همایش فرصت های سرمایه گذاری استان کرمان به دانش بنیان، هوش مصنوعی و دیگر حوزه های مرتبط مربوط بود، حتی بحث تامین مالی ما بانک‌محور است و در صورتی که بانک ها تسهیلات پرداخت کنند وضعیت استان خوب می شود و زمانی که پرداخت نکنند بخش های زیادی تعطیل می شوند.

استاندار کرمان تصریح کرد: ابزارهای جدید تامین مالی در حوزه بورس، قانون تامین مالی، تولید و زیرساخت ها معرفی شده که راه حل های نوینی برای استان کرمان به شمار می رود و می توان از ظرفیت های قانونی آن استفاده کرد؛ دولت ظرفیت هایی در این حوزه ایجاد کرده است.

وی عنوان کرد: توسعه انسانی مهم است اما هیچکس برخی کشورها را توسعه یافته نمی داند در حالی که ثروت خوبی دارند؛ زمانی که انسان توسعه یابد کشور نیز توسعه یافته می شود و زمانی که سرمایه نباشد تامین مالی باید اتفاق بیفتد.

فداکار با اشاره به اینکه ارائه راهکار تامین مالی وظیفه مجموعه های نخبگانی است ابراز داشت: ما هم در استان به این حوزه کمک می کنیم، کرمان باوجود دانشگاه های مادر در حوزه وزارتخانه های علوم و بهداشت ظرفیت های خوبی دارد که در صورت هم افزایی می تواند معجزه کند.

تفکر متفاوت یک ضرورت است

وی بیان کرد: نخبگان باید فراتر فکر کنند تا تغییر ریل و سرعت پیشرفت و توسعه جامعه را به عنوان اقدامی دشوار انجام دهند؛ نخبگان مشکلات را می شناسند با آن مبارزه و راه حل ارائه می کنند و مهمتر از همه تلاش دارند این راه حل ها را با اولویت پردازی و اقتضائات در جامعه نهادینه کنند.

استاندار کرمان با تاکید بر اینکه تفکر متفاوت و خارج از چارچوب زندگی روزمره یک ضرورت است خاطرنشان کرد: نخبگان عده ای کم هستند که با این تفکر ضمن فضاسازی، جامعه را به وضع مطلوب هدایت می کنند و این موضوع تلاش زیادی می خواهد که شاید در مقطعی این افراد را به علت حرکت بر خلاف جریان هزاران ساله جامعه، ناهنجار بخوانند.

رهبر معظم انقلاب حامی بحث نخبگان

نماینده عالی دولت در استان کرمان در بخش دیگری از سخنانش گفت: رهبر معظم انقلاب با فاصله در جایگاه نخست بحث نخبگان، مجموعه‌های علمی و دفاع از مباحث علمی و اندیشمندان قرار دارند و بنیاد نخبگان و مجموعه معاونت علمی به دستور ایشان شکل گرفته است که اگر پیگیری ایشان نبود این معاونت در دوره ای منحل می شد اما معظم‌له از مجموعه های دانش بنیان، نخبگان و افراد اهل فکر و ایده دفاع کردند.

وی ادامه داد: آنچه در حوزه دانش بنیان در جامعه شکل گرفته و باعث توسعه علم، فناوری و نخبه پروری کشور شده به همت رهبر معظم انقلاب بوده که باوجود دید بلند و آینده نگری ایشان شکل گرفته است.

در ادامه جلسه قاسم سرگزی رییس بنیاد نخبگان استان کرمان نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت های استان کرمان در حوزه نخبگان خواستار حمایت بنگاه های اقتصادی استان کرمان از این بخش شد.

وی با بیان اینکه استان کرمان میزبان یکی از هشت پهنه گفتاورد نخبگان است اظهار داشت: این گفتاورد با حضور ۳۰۰ نفر از پنج استان برگزار می شود و محورهای آن شامل ارائه فرصت های مالی و پولی، منابع طبیعی، امنیت غذایی، نظام سلامت و حکمرانی و سیاستگذاری است.
سرگزی با بیان اینکه ظرفیت نخبگان در تصمیم گیری و مسائل استانی استفاده شود تصریح کرد: ضرورت حل مشکلات نخبگان با وجود اثرگذاری و نقش نخبگانی می تواند در تعامل با دستگاه های اجرایی و بنگاه های اقتصادی بسیاری از مسائل توسعه ای استان کرمان را رفع کند.

شناسایی و هدایت نخبگان

رییس دانشگاه شهید باهنر کرمان نیز گفت: شناسایی نخبگان، هدایت، حمایت و توانمندسازی در عرصه مورد نیاز استان و اجرایی سازی ایده ها با استفاده از ظرفیت نخبگانی را برای رفع مسایل جامعه پیگیری می کنیم.

حسین اکبری فرد در ادامه با اشاره به راه اندازی دانشکده علوم و فناوری راهبردی به عنوان نخستین دانشکده کشور ادامه داد: دانشگاه ها در حوزه مرجعیت علمی، کادرسازی و تربیت نیروی انسانی برای حل مسایل کشور حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و مسایل بین المللی فعالیت دارند و اولویت های استان را پیگیری می کنند.

وی با اشاره به جذب نخبگان در شیوه های مختلف از جمله واجدان جایزه شهید شهریاری گفت: تحقیقاتی در مورد ۱۵ نوع بذر کشاورزی انجام دادیم اما همچنان چالش هایی برای تولید و انبوه سازی وجود دارد.

به گزارش ایرنا این مراسم با حضور روسای دانشگاه ها و اعضای بنیاد ملی نخبگان در استان های کرمان، سیستان و بلوچستان، یزد و هرمزگان برگزار شد.

همچنین در این آیین پوستر نخستین گفتاورد ملی نخبگان (نخبگان حکمرانی دانش بنیان) و هنرنامه استاد مهدی رجبعلی پور(چهره ماندگار عرضه ریاضیات کشور) رونمایی شد و ایده های برتر نخبگان با ایده پردازی در پنج حوزه مختلف، در همایش ملی نخبگان طی ماه های آینده با حضور مسئولان عالی رتبه کشور به نمایش گذاشته می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha