نخستین گفتاورد ملی نخبگان برای پهنه کویر به میزبانی کرمان گشایش یافت

کرمان - ایرنا - نخستین گفتاورد ملی نخبگان در بخش پهنه کویر به میزبانی کرمان با حضور استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و یزد روز شنبه در محل استانداری این استان برگزار شد.

به گزارش ایرنا در این مراسم همچنین پوستر نخستین گفتاورد ملی نخبگان(نخبگان حکمرانی دانش بنیان) و هنرنامه استاد مهدی رجبعلی پور(چهره ماندگار عرضه ریاضیات کشور) رونمایی شد.

ایده های برتر گفتاوردملی نخبگان با ایده پردازی در پنج حوزه مختلف در همایش ملی نخبگان طی ماه های آینده با حضور مسئولان عالی رتبه کشور به نمایش گذاشته می شود.

محورهای موضوعی این گفتاورد ملی شامل فرصت های مالی و پولی، منابع طبیعی، امنیت غذایی، نظام سلامت و حکمرانی و سیاستگذاری اعلام شده است که مسائل مترتب به پهنه کویر آن به میزبانی کرمان کلید خورده اس.

دریافتن استعدادها

معاون مستعدان و آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان در این مراسم ضمن تاکید بر ضرورت توجه به استعدادها با بیان اینکه ۵۸۰ هزار متقاضی کنکور در رشته تجربی داریم و ۵۰ هزار نفر آنان معدل بالای ۱۹.۷۵ دارند گفت: تنها تعداد کمی از آنان در رشته های پزشکی قبول می‌شوند و مابقی این استعدادها به نوعی در این رشته از بین می‌رود و دیده نمی‌شود.

رسول محمدقلی افزود: در این دوره، معادلات شناخت استعداد و نخبگی را در بنیاد نخبگان تغییر می دهیم و در این زمینه بایستی نخبگان در عرصه های مختلف شناسایی شوند.

وی اظهار داشت: کرمان مملو از معادن و مزیت های مختلف و استعدادهای متنوع است اما مهمترین مزیت این استان نیروی انسانی توانمند به شمار می رود ه باید از آن به نحو احسن بهره برداری کرد.

معاون مستعدان و آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان گفت: اگر ما یک ربات انسان‌نما می ساختیم ده‌ها نفر را برای مراقبت از آن می گماردیم در حالی که استعدادها و نیروی انسانی توانمند خود را هدر می‌دهیم.

نخستین گفتاورد ملی نخبگان برای پهنه کویر به میزبانی کرمان گشایش یافت

شناسایی ۷۰۰ هزار استعداد در کشور

وی یادآور شد: ۷۰۰ هزار نفر از هفت میلیون دانش آموز کشور به عنوان استعداد شناسایی شدند اما آموزش و پرورش بودجه ای برای هدایت این استعدادها در اختیار ندارد.

محمدقلی ابراز داشت: بنیاد ملی نخبگان با آموزش و پرورش اقدامات خوبی را آغاز کرده و با کمک سامانه شاد آموزش و پرورش و صداوسیما فعالیت هایی در این حوزه انجام می شود.

وی با بیان اینکه ۲۳ میلیون جوان ۱۷ تا ۳۵ سال در کشور داریم یادآور شد: عرصه های استعدادی را توسعه دادیم و با وجود اینکه در گذشته فقط استعدادهای علمی مورد توجه بود اما استعداد ادبی، هنری، مهارتی و کارآفرینی را وارد میدان کردیم و از آنان پشتیبانی و حمایت می کنیم.

این مسئول با تاکید بر اینکه منابع ما برای هدایت ۷۰۰ هزار استعداد در کشور اندک و محدود است عنوان کرد: این استعدادها با کمک و یاری آموزش و پرورش شناسایی شدند اما هدایت استعدادها در طول سال با منابع نخبگان به‌تنهایی ممکن نیست و نیاز به حمایت مجموعه های مردمی داریم.

تعریف نخبه

محمدقلی گفت: نخبه در عرصه های مختلف اثرگذاری دارد لذا یکی از فعالیت های بنیاد ملی نخبگان شناسایی استعدادها و تبدیل آنان به نخبه است.

وی با بیان اینکه نخبه استعدادی است که به مرحله اثرگذاری در پیشرفت کشور رسیده است تصریح کرد: ممکن است بسیاری از جوانان و نوجوانان در عرصه های علمی دنیا بدرخشند اما نمی توان نام نخبه بر آنان گذاشت؛ در این زمینه بنیاد وظیفه شناسایی استعدادها را دارد.

دستیار ویژه رییس بنیاد ملی نخبگان افزود: در نظام آموزشی ما اگر دانش آموزی ساکت و آرام باشد، مطلوب است اما برخی دانش آموزان هوش حرکتی دارند که مدام در تخیلات هستند؛ این دانش آموزان می توانند در آینده معمار و طراح خوبی شوند.

محمدقلی بیان کرد: وظیفه داریم استعدادها را از کودکی و نوجوانی شناسایی کنیم و سرمایه گذاری برای هوش و استعداد آنان داشته باشیم.

به گزارش ایرنا یکی از نخبگان استان کرمان و معاون سابق وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این آیین گفت: بایستی با گفتمان‌سازی و تمرین ها مقدمه علم نافع را برای بهتر زیستن استفاده کنیم.

علی اکبر حق‌دوست با اشاره به اهمیت علم و نقش آن بر زندگی انسان ادامه داد: معضلات حوزه نخبگان کشور جدی است اما تحقیقات نشان داده که اگر نخبگان بتوانند فقط جلو میکروپلاستی(نوعی آلودگی موجود در هوا) به بدن را بگیرند می توانند بر قدرت ذهن نسل جدید نیز موثر باشند.

در این آیین استاندار کرمان، معاون اقتصادی استاندار، روسای دانشگاه ها و اعضای بنیاد ملی نخبگان در استان های کرمان، سیستان و بلوچستان، یزد و هرمزگان نیز حضور داشتند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha