تماس کاغذی از نمایشگاه کتاب

تهران- ایرنا- نیمکتی گذاشته اند با یک کیوسک تلفن، غرفه ای که بالایش نوشته «تماس کاغذی» و افراد می‌توانند از آنجا با خانواده و دوستان خود تماس بگیرند و برایشان یک پاراگراف از یک کتاب را بخوانند، این یکی از ابتکارات سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، غرفه «تماس کاغذی» یکی از غرفه های جذاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است که مورد اقبال مخاطبان کتاب قرار گرفته است، تعداد زیادی از افراد از این غرفه با تلفن همراه یا تلفن ثابتِ افراد مورد نظر خود تماس می‌گیرند و بعد از گفتن سلام شروع به خواندن بخشی از یک کتاب یا یک قطعه شعر می‌کنند تا ببینند طرف مقابل بعد از شنیدن صدای آنها چه عکس العملی نشان می‌دهد.

تماس کاغذی از نمایشگاه کتاب

عکس‌العمل‌های متفاوت برای تماس کاغذی

عکس العمل افراد در مواجهه با این چالش متفاوت است، برخی بعد از شنیدن صدا می گویند «مزاحم نشو» و تلفن را قطع می کنند. یک مرد با همسرش تماس می گیرد و از روی کتاب برای او یک شعر عاشقانه می خوانَد، همسرش با دقت به صدای او گوش داده و بعد می خندد و با خوشحالی از او تشکر می کند. یک دانش آموز با معلمش تماس گرفت و برای او کتاب خواند و از سوی معلم مورد تشویق قرار گرفت.

یک خانم که مترجم کتاب بود با همسرش که نویسنده بود تماس گرفت اما او گوشی را جواب نداد، فرد همراه او گفت چون او مدام در حال نوشتن است بیشتر اوقات به تلفن جواب نمی دهد، بعد با خواهرش تماس گرفت و با وجود اینکه نباید به او موضوع را می گفت و فقط بعد از گفتن سلام باید برای او کتاب می خواند موضوع را برای او شرح داد و بخشی از یکی کتاب‌های ویلیام شکسپیر را برای او خواند، او ابراز خرسندی کرد و گفت با شنیدن این متن شکوه زندگی را حس کردم.

من هم که به عنوان خبرنگار به آن غرفه رفته بودم با همسرم تماس گرفتم و یک قطعه شعر از یکی از کتاب های فاضل نظری را برای او خواندم، چون پیشتر هم برای او اشعاری را خوانده بودم او از این اقدام غافلگیر نشد و با گفتن «به به» با لذت به شعر گوش داد و تشکر کرد.

همچنان افراد زیادی در صف ایستاده اند تا با تماس با عزیزانشان و خواندن کتاب متوجه عکس العمل آنها شوند.

تماس کاغذی از نمایشگاه کتاب

استفاده از سوشال مدیا به نفع کتاب

ایده پرداز و مجری طرح تماس کاغذی در رابطه با این چالش گفت: برای اینکه مخابره ای با شهر و خارج از استان تهران داشته باشیم ۳۰ عنوان کتاب شاخص از رمان های کلاسیک جهان، اشعار فارسی از حافظ، سعدی، مولانا و فاضل نظری را در کیوسک تلفن قرار داده ایم تا افراد یکی از آنها را انتخاب کرده و برای فرد مورد نظرشان بخوانند.

مهدی جعفرزاده افزود: چون شماره تلفن برای افراد ناشناخته است و افراد بعد از سلام بخشی از کتاب مورد نظر را برای فرد مورد نظر می‌خوانند. بیشتر افراد صداها را تشخیص نمی دهند؛ عکس العمل های متفاوت و برخی اوقات عجیب انجام می دهند.

وی با بیان اینکه ما همه مکالمات را ضبط، به محتوا تبدیل و بعد در فضای مجازی منتشر می کنیم، ادامه داد: این غرفه از روز یکشنبه راه‌اندازی شده است. مخاطبان ما بیشتر متولدین دهه ۷۰ و ۸۰ و بیشتر خانم هستند.

جعفرزاده تصریح کرد: حداقل روزی هزار نفر برای تماس کاغذی و عکس گرفتن به این غرفه مراجعه می‌کنند. این غرفه تا روز یکشنبه در نمایشگاه کتاب برپا است و پس از آن در باغ کتاب به شکل دیگری ادامه پیدا می‌کند.

ایده‌پرداز و مجری طرح تماس کاغذی هدف از برپایی این غرفه را استفاده از فضای سوشال مدیا به نفع کتاب عنوان کرد و گفت: ما به دنبال رسانه جدید بودیم که محتوای کتاب را در آن رسانه ببریم.

جعفرزاده گفت: افراد می توانند عکس یا ویدئویی که در غرفه کاغذی از خود گرفته اند را در صفحه اینستاگرام خود منتشر و صفحه این کانون را دنبال کنند تا از هدیه یک جلد کتاب بهره مند شوند.

وی توضیح داد: این طرح از سوی کانون خلاق ارائه شده است. بخشی از هزینه های آن را متولیان نمایشگاه و بخش دیگر را موسسه بنیاد کتاب که در حوزه نشر فعالیت دارد، می پردازند.

تماس کاغذی از نمایشگاه کتاب

یک چمدان کتاب

وقتی در راهرو نمایشگاه کتاب راه می روی با صحنه های جالبی همچون دختری که با یک چمدان خالی برای خرید کتاب به این مکان فرهنگی آمده مواجه می شوی، او با دقت در حال دیدن کتاب هاست تا کتاب های مورد علاقه اش را انتخاب کند و بعد از پر کردن چمدانش به خانه برود.

برخی از افراد بر روی پله ها و یا محوطه نمایشگاه نشسته و در حال خواندن کتاب هایی هستند که به تازگی خریده اند. برخی ها هم قبل از ورود به نمایشگاه در صف خرید آب، ساندویچ، کیک، آبمیوه و ... هستند و بازار ایستگاه شکم حسابی شلوغ است.

تماس کاغذی از نمایشگاه کتاب

نقش من در توسعه ایران

یک تابلو وایت برد هم در جلوی غرفه مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری قرار داده شده تا افراد بر روی کاغذهای رنگی نقش خود را در توسعه ایران بیان و بر روی آن نصب کنند. نظرهای متفاوتی مثل «سعی می کنم کار بزرگی انجام ندهم بله کارهای کوچک را با عشق انجام دهم»، «ماندن و ساختن»، «در این کشور باید جان و دل داد و کار کرد»، «مصرف هوشمندانه و پشتیبانی از بهترین کالاهای ایرانی»، «پیروی و حفظ قانون اساسی کشور» و «پایبندی به آن تولید برتر و بهتر زیبنده نام ایران» بر روی این تابلو به چشم می خورد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha