مسابقات پرورش اندام تهران علیه سلامت بدنسازها؛ وقتی ورزشکاران، قربانی می‌شوند

تهران- ایرنا- مسابقات بدنسازی قهرمانی استان تهران که در روزهای آخر دوره ریاست قبلی لغو شده بود، با اسپانسری شرکت فروش مکمل، در دوره رئیس جدید از سر گرفته شد.

به گزارش ایرنا، ابوالفضل قناعتی، رئیس هیات پرورش اندام و بدنسازی استان تهران، روز شنبه ۲۲ اردیبهشت از مسند ریاست این هیات کنار رفت و به پیشنهاد اداره کل ورزش و جوانان استان تهران، علی‌اکبر کریمی توسط فدراسیون پرورش اندام به عنوان سرپرست جدید هیات تهران انتخاب شد.

در حکم کریمی صراحتا ذکر شده که ماموریت اصلی او مهیا کردن شرایط مناسب برای انتخاباتی عادلانه و به دور از حاشیه است اما این وظیفه از همان مراسم معارفه فراموش شد و اولین پیام کریمی برای اهالی بدنسازی، برگزاری مسابقات قهرمانی استان در تاریخ ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت بود. این مسابقات در زمان رئیس سابق به دلایل مختلف مثل هزینه‌های بالای سالن مسابقات لغو شد.

این تمام ماجرا نبود؛ طبق روال هر ساله مسابقات قهرمانی استان تهران تقریبا یک هفته قبل از رقبات‌های قهرمانی کشور برگزار می‌شد. هدف از این زمان‌بندی انتخاب تیم‌های استانی جهت حضور در رقابت‌های کشوری بود که پس از آن نیز ورزشکاران برای حضور در تیم ملی اعزامی به مسابقات قهرمانی آسیا و جهان تلاش می‌کردند. برگزاری این رقابت در روزهای آخر اردیبهشت که با تغییر ریاست هیات استان تهران و بالا بودن هزینه سالن مسابقه لغو شده بود، به دستور رئیس جدید و روی کار آوردن برخی افرادی که در سیستم مدیریت قبلی جایی نداشتند، از سر گرفته شد. نکته قابل توجه این است که هزینه‌هایی که مدیریت قبل را مجبور به لغو مسابقه کرده بود، توسط اسپانسر جدید پرداخت شد که یک شرکت فروش مکمل‌های ورزشی است.

اینکه چرا هیات تهران تلاش می‌کند این مسابقات را به هر شکل ممکن برگزار کند عجیب و شائبه‌برانگیز است. آن هم در شرایطی که هیچگاه مسابقات استانی در اردیبهشت برگزار نمی شد. ورزشکاران رشته پرورش اندام به جز سختی‌های تمرینی باید رژیم‌های سنگین را نیز تحمل کنند که حتی در روزهای آخر خوردن آب نیز برای آن‌ها ممنوع می‌شود. علاوه بر رژیم‌های غذایی که می‌تواند آسیب و فشار زیادی روی ورزشکاران بیاورد، مکمل‌ها و داروهای بدنسازی نیز تاثیر منفی بر سلامت و کاهش عمر بدنسازان دارد. بالا رفتن تعداد مسابقات منجر به افزایش طول رژیم ورزشکاران، بالا رفتن مصرف مکمل و داروهای استروئیدی و مشخصا پایین آوردن عمر بدنساز خواهد شد.

این در حالی است که بدنسازهای حرفه‌ای همچون هادی چوپان که در سطح‌های بسیار بالای این رشته رقابت می‌کنند، در تعداد محدودی از رقابت‌های در سال شرکت می‌کنند تا هم بتوانند همه تمرکز و تلاش خودشان را روی آن بگذارند و هم سلامت خود را حفظ کنند. با این روند و هدف‌گذاریِ صحیح است که عمر حرفه‌ای ورزشکار بالا می‌رود و می‌تواند زندگی سالم‌تری را سپری کند.

مسابقات پرورش اندام تهران علیه سلامت بدنسازها؛ وقتی ورزشکاران، قربانی می‌شوند

مشخصا سود بالا رفتن تعداد مسابقات برای ورزشکاران نیست و باید در جای دیگری به دنبال آن گشت؛ وقتی برگزاری مسابقات پرورش اندام، مصرف مکمل‌ها را افزایش می‌دهد، طبیعی است که شرکت‌های فروش چنین محصولاتی برای اسپانسری دست و پا بشکنند. از طرفی نیز مسابقه‌ای که لغو شده، با پرداخت هزینه توسط این اسپانسرها از سر گرفته می‌شود و ضرر این اتفاق تنها برای ورزشکاران است که بازیچه دست مدیران شده‌اند.

باید از سرپرستی که با ماموریت‌های دیگری به فدراسیون آمده است، سوال کرد که چه چیزی باعث شد به جای تغییرات در سیستم مدیریتی و آماده سازی شرایط برای انتخابات بی‌طرفانه، تمام فکر و ذکر او برگزاری مسابقات در اواخر اردیبهشت باشد؟ در این میان ردپای افرادی که مدتی از سیستم مدیریتی در هیئت بدنسازی استان تهران دور مانده بودند و حالا فرصت عرض اندام دارند هم در برگزاری این مسابقات دیده می‌شود.

رضا سلطان‌نژاد، دبیر سابق هیات بدنسازی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در خصوص این اتفاقات اظهار داشت: من نمی‌دانم که اتاق فکر استان تهران از چه کسانی تشکیل شده است. همیشه به ورزشکاران تذکر دادم که برای حفظ سلامتی، تعداد مسابقات را محدود و هدفمند کنند ولی افزایش تعداد رقابت‌ها باعث می‌شود که جان ورزشکاران به خطر بیفتد. زمانی که دبیر هیات تهران بودم تعیین زمان همه مسابقات دلایل مشخصی داشت ولی امروز می‌بینیم که هر کسی با نظر شخصی خود، یک رقابت‌ را برنامه‌ریزی و برگزار می‌کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha