۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۳۱
کد خبرنگار: 1229
کد خبر: 85477528
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

حمایت پوتین از طرح صلح چین/ پکن درک کاملی از جنگ در اوکراین دارد

تهران- ایرنا- «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه در مصاحبه‌با خبرگزاری شینهوای چین، از طرح صلح چین برای حل مناقشه اوکراین حمایت کرد و گفت که پکن از آنچه که در پس این نبرد نهفته است، درک کاملی دارد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین در مصاحبه‌ای که اوایل امروز چهارشنبه منتشر شد، از طرح چین برای حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران اوکراین حمایت کرد و گفت که پکن از آنچه در پس این بحران نهفته، درک کاملی دارد.

پوتین که این اظهارات را پیش از سفر این هفته خود به پکن با خبرگزاری شینهوا چین ارائه می کرد، افزود: روسیه برای گفت‌وگو به منظور حل مناقشه بیش از دو ساله اوکراین آماده است.

رئیس‌جمهوری روسیه سپس ادامه داد: طرح چین و اصول دیگری که ماه گذشته توسط شی جین پینگ رئیس‌جمهوری چین مطرح شده، عوامل پشت صحنه این جنگ را هم در نظر گرفته است.
وی همچنین تاکید کرد: ارزیابی ما نسبت به رویکرد چین برای حل بحران اوکراین مثبت است. آنها [پکن] به درستی علت اصلی و معنای ژئوپلیتیک جهانی این جنگ را درک می کنند.

رهبر کرملین در بخشی دیگر از این مصاحبه، به اصولی که توسط شی در گفت‌وگو با اولاف شولتس صدراعظم آلمان مطرح شده، اشاره و اضافه کرد: این اصول گام‌های واقع بینانه و سازنده‌ای بود که ایده ضرورت غلبه بر ذهنیت جنگ سرد را توسعه داد.

پکن بیش از یک سال پیش یک طرح ۱۲ ماده‌ای شامل اصول کلی برای پایان جنگ اوکراین را اارئه کرد. در آن زمان روسیه و اوکراین استقبال چندان گرمی از این طرح نکردند و آمریکا نیز مدعی شده بود که پکن در این طرح خود را به عنوان یک میانجی صلح معرفی کرده و در عین حال «روایت نادرستی» از روسیه ارائه نموده و حمله آن را محکوم نکرده است.

اما سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه ماه گذشته میلادی این پیشنهاد پکن را طرح معقولی خواند که تمدن بزرگ چین پیشنهاد داده بود.

گفته می شود اصولی که چین به این طرح اضافه کرده، شامل تقاضا از دو طرف برای توقف حملات، شرایطی برای بازگرداندن صلح و ایجاد ثبات و به حداقل رساندن تاثیرات آن بر اقتصاد جهانی است.

به گزارش رویترز، روسیه و چین تنها چند روز پیش از آغاز حمله مسکو به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ (۵ اسفند ۱۴۰۰) روابط «بدون محدودیت» خود را اعلام کردند، اما پکن تاکنون از ارائه تسلیحات و مهمات به روسیه خودداری کرده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha