کنگره جهانی امام رضا (ع) با محور عدالت، حقوق بشر و حکمرانی نظام‌مند الهی احیا خواهد شد

مشهد - ایرنا - رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: کنگره جهانی حضرت رضا(ع) در پاسخ به نیازهای اندیشه‌ای جامعه و محور قرار دادن موضوعاتی مثل عدالت و تبعیض، کرامت و حقوق انسان، خانواده و آسیب های اجتماعی و مساله حکمرانی نظام‌مند الهی احیا خواهد شد که این همایش جهانی برای هفت دوره ۲ سالانه برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عبدالحمید طالبی سه‌شنبه شب در آئین اختتامیه پنجمین همایش جهانی امام رضا(ع) در تالار قدس حرم رضوی افزود: برگزاری پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) از مهمترین اقدامات آستان قدس در در دهه کرامت امسال بود که در سال ۶۲ با هدف آغاز حرکتی علمی، فرهنگی و تحقیقاتی در زمینه شناختن و شناساندن ائمه اطهار(ع) بویژه حضرت رضا(ع) آغاز شده و تا کنون طی چهار دوره تا امسال ادامه یافته است.

وی گفت: در ادامه چهار کنگره قبلی تصمیم به احیا کنگره با رویکردی نوین و با هدف تداوم بخشی به اندشیه های تمدن ساز حضرت رضا(ع) در سطح ملی و جهانی و در پاسخ به نیازهای اندیشه ای جامعه و محور قرار دادن موضوعاتی مثل عدالت و تبعیض، کرامت و حقوق انسان، خانواده و آسیب های اجتمای و مساله حکمرانی نظام مند الهی برای هفت دوره ۲ سالانه برنامه ریزی شده است.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی اضافه کرد: تحکیم و استمرار اندیشه تمدنی امام رضا(ع)، تقویت فرهنگ مقاومت اسلامی و پایداری مبتنی بر هویت اسلامی، ارائه خوانش جدید از اندیشه های امام رضا(ع) متناسب با نیازهای امروز، گسترش فضای همگرایی و مشارکت و ارتباطات جهانی در حوزه مبانی اندیشه و تفکر امام رضا(ع) از اهداف کلان این دوره بوده است.

طالبی افزود: همچنین ایجاد مفاهمه و همگرایی در خصوص مفاهیم عام از جمله عدالت، حقیقت، کرامت و تبعیض در سطح جهان و دست یابی به راه حل های فرهنگی و آموزشی مشترک در حوزه مسائل تمدنی، معرفتی و اخلاقی در درون جهام اسلام و فراتر از ان به عنوان اهداف دیگر در پنجمین کنگره امام رضا(ع) بوده است.

وی گفت: از ابتدای فعالیت کنگره پنجم بیش از ۵۰ پیش نشست ملی و بین المللی را با همکاری موسسات و دانشگاه های سطح کشور و در سطح بین الملل برگزار کردیم.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی اظهار داشت: افتخار داریم اجلاس نهایی را با حضور ۴۲ نفر از مدعوین غیر ایرانی از ۲۴ کشور به صورت حضوری و شماری از مدعوین خارجی از هشت کشور به صورت غیرحضوری برگزار می کنیم و طی ۲ روز میزبان ایشان در نشست های تخصصی و جانبی نیز بوده ایم.

طالبی همچنین اظهار داشت: رهبر انقلاب دیروز در پیام به کنگره وظیفه بزرگ ما را معرفی ائمه اطهار (ع) به دنیا، فرمودند؛ ضروری است در سه بعد به بیان جنبه قداست ائمه اطهار(ع) نسبت به مسلمین، جنبه کلمات و درسهای ایشان به بشریت در زمینه های مختلف و سوم در مساله سیاست توجه شود.

وی گفت: رهبر انقلاب بخش سیاست و ایجاد جامعه اسلامی را بخش مهمی از ابعاد زندگی ائمه معصومین دانستند و فرمودند ایجاد جامعه اسلامی بدون ایجاد حاکمیت اسلامی امکان پذیر نیست.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: همچنین ایشان تکلیف فرمودند که وظیفه برگزار کنندکان کنگره امام رضا(ع) استخراج و تلخیص ابعاد زندگی ائمه اطهار(ع) و انتشار آن با زبان مناسب است.

طالبی بیان داشت: از دیروز تاکنون ۲۰ نشست در قالب سه نشست عمومی و ۱۷ نشست تخصصی با حضور ۹۲ استاد بین المللی و ۳۹ نفر از اساتید ملی برگزار شد که طی آن اساتید یاد شده در این کنگره مقالات خود را با حضور ۲۰ تن از اساتید حوزه های علمیه مشهد و قم و دانشگاه های وابسته به آستان قدس رضوی و مراکز علمی واقع در مشهد و تهران ارائه کردند.

وی کنگره امام رضا(ع) را همایشی سبز توصیف کرد و گفت: مقالات فارسی، عربی و انگلیسی این همایش جهانی بدون استفاده از کاغذ به صورت الکترونیک منتشر شده و توسط ریاست جمهور امشب رونمایی گردید.

پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) با شعار «عدالت برای همه، ظلم به هیچ‌کس» با حضور اندیشمندان ایرانی و بین المللی دیروز در تالار قدس مجموعه آستان قدس رضوی آغاز به کار کرد.

نخستین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) سال ۱۳۶۲ برگزار و تا سال ۱۳۷۲ سه کنگره دیگر با حضور اندیشمندان، علما و فضلا از سراسر جهان برگزار شد، این کنگره پس از توقفی ۳۰ ساله و با تاکید تولیت آستان قدس رضوی آغاز به کار کرده است.

حرکت علمی، فرهنگی و تحقیقاتی در زمینه شناختن و شناساندن ائمه معصوم(ع) به ‌ویژه امام رضا(ع) به جهانیان از جمله اهداف این کنگره ۲ روزه است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha