۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۵۸
کد خبرنگار: 905
کد خبر: 85476992
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پیشگیری از مرگ و میر کودکان زیر پنج سال با تزریق واکسن پنوموکوک

اهواز - ایرنا -  معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از آغاز واکسیناسیون پنوموکوک در هفت استان کشور از جمله خوزستان خبر داد و گفت: تزریق این واکسن از مرگ و میر کودکان زیر پنج سال جلوگیری می‌کند.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دکتر پژمان بختیاری نیا بیان کرد: امکان پیشگیری از مرگ‌ومیر در کودکان با انجام واکسیناسیون در مقابل این نوع عفونت بالا می‌رود و انتظار بر این است در یک دوره ۱۰ ساله استفاده از واکسن، از مرگ ۱۰ هزار کودک زیر پنج سال جلوگیری شود.

وی افزود: واکسن پنوموکوک از دو روز پیش در استان خوزستان و شش استان دیگر رونمایی شده که این واکسن در سه دوز از سن ۲ ماهگی و بعد از آن چهار ماهگی و ۱۲ ماهگی به صورت عضلانی به کودکان تزریق می‌شود.

بختیاری نیا ادامه داد: پنومونی پنوموکوکی یکی از شایع‌ترین عفونت‌های دستگاه تنفسی بوده که ضمن ارجاع کودکان به مراکز درمانی، به عنوان یکی از علل اصلی مرگ‌ و میر کودکان زیر پنج سال در سراسر جهان به شمار می‌رود.


رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: با اجرای برنامه واکسیناسیون همگانی در جهان، شیوع بسیاری از بیماری‌های خطرناک بین شیرخواران، کودکان و افراد بالغ، کاهش بارزی پیدا کرده، به گونه‌ای که در حال حاضر شیوع بیماری‌های خطیری مانند دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، سرخک و فلج کودکان با واکسیناسیون همگانی، کنترل و در بسیاری از کشورها عملا به حداقل میزان خود رسیده است.

وی اظهار کرد: پنوموکوک، نوعی باکتری است که می‌تواند موجب بروز بیماری‌های پنومونی (سینه پهلو)، عفونت خونی، سینوزیت (التهاب بافت پوششی حفره‌های بینی) و عفونت گوش میانی شود.

بر اساس این گزارش، پنوموکوک و مننگوکوک بیشترین عامل عفونت در کودکان زیر پنج سال به شمار می‌رود و این عفونت در کشور سالانه بیش از ۱۵ هزار بستری و یک هزار و ۵۰۰ مورد مرگ را ایجاد می‌کند.
 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha